Stå still..
Nu är det såhär att jag har lite problem med uppsittningen med min ena häst.
Hon vill inte stå still. Tar jag i båda tyglarna så backar hon, tar jag inte i tyglarna alls så lunkar hon på, och tar jag i ena tyglen så snurrar hon runt.
Och när jag väl kommit upp så vill hon gärna dra på direkt, hon har inte tålamodet att stå still och vänta på mig och mina kommandon.
Har ni tips på vad man kan göra? Tror att det är tålamodet det har att göra med. Hon har svårt att stå still i alla lägen, inte bara när jag sitter upp.
Tacksam för svar :)
Klickerträning skulle jag lösa det med.
Be henne stå stilla i situationer när du inte ska hoppa upp först, så fort hon står still så klick och ge godis. När hon bgreppar det utäökar du tiden hon ska stå stilla innan du klickar och sätter ett kommando på det.
När hon kan kommandot använder du det i uppsittningssituationen också, så fort hon lyssnar på det och står stilla så klickar du och ger godis. Börja sedan steg för steg kliva upp på henne, går hon iväg så kliv ned igen och vänta tills hon stannar och belöna.
Tror att klickerträning är den mest effektiva och trevliga metoden att använda sig av.
Om du handmatar så ha lite bröd eller liknande i handen som hon ser och när du sitter upp får hon godiset om hon böjer in nacken mot stigbygeln. variera sida. De lär sig fort att det vankas nåt gott om man står still.
ett annat knep är att träna in One-rein-stop. Där hästen lär sig att bli still när den har huvudet böjt mot stigbygeln och ska stå i den positionen så länge du vill.
#2: Känns väl bättre att lära in att hästen kan stå stilla även utan böjd?
One Rein stop är absolut bra, har själv lärt in det, men använder det endast som stopp när hästen inte lyssnar på nedsaktning när man är ute och rider/kör. Behövde det mycket tidigare under utbildningen av min häst, men nu blir det sällan jag tar till det.
Två saker som du kan göra är.
Ta ut en påse hö och släng den framför hästen när du skall kliva upp, då har den något att sysselsätta sig med. Enkelt och billigt, efter ett tag så står den stilla även utan påsen om du ser till att alla uppsittningar är behagliga för hästen.
Det jobbigare du kan göra men det som är mest "korrekt" är att sadla hästen utan intention att rida. Gå ut på en större fri yta. ställ dig bredvid hästen i höjd med sadeln och ta ena tygeln och böj hästen ca 90grader i halsen (lite beroende på hur mycket hästen är villig att ge) ta tag i sadeln med båda händerna och gå med hästen när den börjar snurra utan att ge efter på tygeln. När hästen så småningom stannar så väntar du 5sekunder innan du ger efter tygeln. Vänta sedan i 30sekunder eller tills hästen börjar gå iväg och upprepa tills hästen står stilla när du gör detta och ge efter. När den ena sidan fungerar så byter du sida och gör samma sak igen. Detta kan ta 10minuter eller 10dagar att lära in.
När hästen väl lärt sig detta så böjer du hästen likadant första gången du skall sitta upp men då ställer du dig bara i stigbygeln för att kolla om hästen står stilla gör den det så kliver du upp i sadeln och ger hästen sitt huvud och tygeln tillbaka och berömmer. Börjar den gå så kliver du ur stigbyglen och går med hästen böjd och börjar om igen.
När allt detta är gjort så behöver du endast ta tag i innertygeln och böja lite när du sitter upp.
Sen kan hästar vara på detta sätt när dom har ont i ryggen eller har en dålig sadel och inte vill ha en ryttare i den.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Om dugör som Brollar beksriver i #4 så skulle jag istället för att vänta si och så många minuter faktiskt vänta tills häsen slappnar av istället. Du vill inte att hästen ska vara tung i tygeln eller streta emot. Ger du efter efter 5 sekunder och hästen fortfarande stretar emot kommer hästen streta emot ännu mer nästa gång.
Denna övningen är också grunden för det som kallas One Rein stop.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Helt riktig kommentar av" LinaN ", det jag förbisedde var att normalt så slappnar dom av när dom stannar MEN det finns dom som vill brottas med tygeln trots att dom står stilla och då gör du som "#5 skrivet av LinaN " skriver.
MAn kan ibland få göra en trestegsraket med stressiga hästar där du i början ger efter direkt hästen står stilla, när det fungerar väntar i 5sekunder och till slut ger efter först när hästen slappnar av. Här måste känslan avgöra vad du har för typ av häst och anpassa det du gör efter hästtypen.
Var lite försiktig med hur mycket böjning du kräver av hästen, den skall frivilligt kunna böja sig betydligt mera än du böjer den iom detta.
En annan fördel med detta förfaringssätt är att hästarna blir oftast betydligt bättre och känsligare i munnen efteråt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Verkar hon irriterad av att du ska sitta upp eller ser hon "ut som vanligt", lite svårt att förklara.
Min ponny står stilla ibland och ibland så backar han bort, eller går fram och då när jag går efter så snurrar han bort från mig typ :p Men han gör så för att jäklas med mig typ för han ser alltid så glad och pigg ut liksom och jag skulle märkt om han gjorde så för att han tyckte det var "obehagligt" så när jag inte är på humör så säger jag typ "neeeeej" och drar till i tygeln så då fattar han att det inte är läge att busa och står still.
Så om hon bara har dåligt tålamod, är olydig eller bara busig får du själv avgöra och sen testa någon av lösningarna som nämns i tråden! :)
Lycka till.
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
#1 Okej, vilken smart ide, ska testa detta :)
#2 Okej, hur går man till väga för att lära in one-rein-stop? :)
#4 Tack för tipset, den jobbiga varianten låter mest hållbar, ska försöka mig på detta :)
#5 Ska tänka på detta :)
#6 Okej, jag förstår. Antar att du menar typ av häst sinnesmässigt? :)
#7 Hon är som vanligt, hon brukar ha svårt att stå still i vanliga fall också även när jag inte ska hoppa upp. Så antar att hon har dåligt tålamod haha ^^
(svensk-dansk pc) Anvender du något att hoppa upp från en pal eller liknande? annars kanske hesten tycker det er obehagligt då sadelngjorden "drar runt". då kan dt vara enklaste løsningen.
Det verkar som du och hesten behøver trena tålamod tillsamans. En regel før er båda ska vara att om hesten inte står stilla så sitt inte upp! har du fått foten i stigbygeln och hesten børjar gå fram, så ta ut den igen och be høsten att stå still går høsten fram så baka den, går den bak så få den att gå fram, kom alltid tillbaks till platsen der du tenkt att hesten ska stå stilla. då du har foten i stigbygeln och hesten står stilla så berøm!! om hesten børjar gå då du tar tyngd i stigbygelns så stoppa och ta tillbaks hesten. då det går så berøm. osv tills hesten okså står still då du sitter helt upp. ha Tålamod så klarar ni det:)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
Jag står på en pall, det är det som gör det så svårt att komma upp när hon inte står still.. Jag kan ta mig upp från marken, men vill gärna skona ryggen på henne.
Tack för tipset :)