Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1704 ggr
shettis10
0

Halsring och grimma :)

HallÅ! jag tänkte börja lära min häst att ridas i grimma och halsring, han e lite het men det går väl ändå?

behöver man en repgrimma eller går det bra med en vanlig grimma?:)

hur lär man hästen att lyssna på signalerna från grimman och halsringen?

min häst kan inte så mycket än, han e en gammal travare som bara kan grunderna i ridningen :P

LinaN
0

Att lära sin häst att ridas i repgrimma eller med framförallt halsring kräver att man har lekt en hel del porqupine game, dvs stadigt-tryck-leken med sin häst så han vet och förstår vad signalerna betyder när det blir ett fast tryck mot kroppen och att han ska flytta undan.

Finns en artikel om det här på forumet, alltså att lära hästen de sju lekarna och porqupine game, och därifrån kan man bygga på så att man för över det från marken till uppsuttet och från repgrimma till halsring.

Ridning på halsring kommer inom Parelli på lvl 3, innan dess är det repgrimma med en eller två tyglar samt introduktion till bett och träns. Däremot är det en "gammal travare" du har som har gått på banan så är bettlöst ofta ett klokt val då många travare har fått lära sig att ju mer stöd de har i bettet dess fortare ska de springa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

shettis10
0

jaha okej men då fattar jag ska jobba lite på ridning i grimma isåfall ;)

LinaN
0

#2 framförallt jobba på porqupine både från marken och uppsuttet.

shettis10
0

okej då förstår jag

kvekki
0

Man behöver inte hålla på med parellis lekar för att lära hästen ridas i grimma eller halsring. Grimma är inte särskilt svårt eftersom alla tränade hästar egentligen vet hur en grimmas tryck fungerar… Men till att börja med behöver man lära hästen ridas på kroppsignaler o det är ju bara att göra signaler med kroppen före man tar tygeln. Det kan t.ex. vara att lägga på högerskänkeln, vrida sig i höften/överkroppen, lägga vänster axel bakåt och titta dit man skall och först därefter ta i vänstertygeln. Man kan lätt lägga på en halsring och ta i den före/samtidigt man tar i tygeln. Hästar är inte dummare än att de kopplar de lätta kroppsignalerna efter lite träning. Jag har aldrig lekt några parelli-lekar med mina hästar o de rids lätt med halsring eller grimma.

Man kan även lägga en grimma över tränset och ha två tyglar. Rid i förstahand med grimmtygeln och ta i andra hand i bettet om hästen inte lyssnar. Men när man rider med grimma kanske man inte bara vill rida på att "dra i tygeln" o då är det bättre att börja med att lära hästen de fina kroppssignalerna först.

Vill man rida med halsring blir NeckReining en viktig ingrediens, det är alltså att hästen går undan för trycket av tygeln på halsen. Även det är lätt att lära in genom att helt enkelt göra det. Varje gång man styr så lägger man an den motstående tygeln. Hästen kopplar snart ihop signalerna. Men kroppens signaler är ännu viktigare vid halsringsridning så de måste tränas oxå!

Fast om Parellis lekar funkar kanske det är ett bra och koncist sätt att ta sig dit. För att rida med halsring t.ex. krävs ju att hästen är helt med på vad ryttaren säger -för man kan inte med något våld tvinga hästen. Man måste alltså ha en bra kommunikation med sin häst!

Lycka till! Skriv gärna o berätta hur det går :)

LinaN
0

"Vill man rida med halsring blir NeckReining en viktig ingrediens, det är alltså att hästen går undan för trycket av tygeln på halsen. Även det är lätt att lära in genom att helt enkelt göra det. "

Precis, Lek nummer 2 Porqupine Game, stadigt tryck-leken, igelkottsleken ^^

kvekki
0

#6 Ok, Parellis lekar är inget jag fastnat för, men det är säkert i grund o botten samma sak som den NH som andra tränare lär ut. Jag kan se fördelen med Parelli för de som behöver övningar och lite mer "system" för inlärning/träning. Själv blev jag mest förvirrad av det hela ;-)

[tintilar]
0

Det finns olika sätt att rida på även utan huvudlag. Som sagt är det viktigt att ha en bra relation så att man har hästen med sig. Vilken utrustning du har spelar imgen roll tycker jag, det viktigaste är att den är bekväm för hästen. Själv började jag utan varkem grimma eller halsring. Var på ridbanan eller en gärna imhägnad plats där du inte behöver bli orolig om hästen inte gör som du tänkt. Börja med att be hästen skritta och försök att slappna av och bara känna rörelsen. Vart hästen går är inte viktigt men en del hästar vill bli styrda eller blir osäkra på vad som förväntas av dem och då bör man ha lite styrning eller höra halt ofta. Man måsye läsa hästen och låta den förstå att den gör rätt. Jag amvänder mig av vikt och sits samt förstärker.med rösten vid behov. I början använde jag ibland tryck på varsida manken som förstärkning vid styrning. Men hästen behöver inte detta i slutändan. Halsringens funtion har för mig varit att agera handtag om ngt skulle hända vid uteritt samt för att andra ryttare man möter inte ska känna sig otrygga. Dar inte varit medel för att förmedla några hjälper.

LinaN
0

#7 jag ser ju de 7 lekarna i allt som andra tränare gör, de har bara inte satt namn på dem eller separerat dem. 

Tex så förekommer ju driving game, dvs drivande lekar i alla NH-stilar jag sett hitendags att man föser hästen framför sig antingen med kroppsspråk, energi eller redskap. Att få hästen att flytta för tryck gör ju till o med folk som inte sysslar med NH. Yo-yo leken gör man så fort man ändrar gångart på sin häst oavsett om man sitter på eller är på marken. 

Parellis system är ju uppbyggt för att man ska kunna utbilda sig till en Horseman/horsewoman utan att behöva ta lektioner för instruktör. Med mycket fokus på inlärning och tydliga steg. För mig har det funkat bra, men sen hade jag en period då jag tyckte det vart skitjobbigt, det fanns så mycket kunskap så många saker att det blev övervädligande och jag var nära på att sluta för att det blev förmycket. Och i samma veva så fick jag mer problem med hästen o allt kändes bara skit. Då började jag träna för instruktör, och efter det så lossnade allt för min del.

Men bara för att jag är parelli-elev så betyder inte det att jag inte kan ta till mig av andra instruktörer, stilar osv. Hemma i bok o DVD-hyllan finns massor med böcker och DVDer av olika NH-nissar och även icke NH nissar som Katrin Wallberg, CG Wrangel, Ent Branderup, SAlly Swift mfl. och bland DVDerna så finns det massa annat. för jag vill inte låsa mig men jag väljer ju att sålla bland det material jag tar in, även bland parellis egna material sållar jag bort sånt som inte är effektivt och som känns bra med min häst.

shettis10
0

det e väldigt intressant att läsa det hära! det finns så många olika sätt att träna på ju :)

men jag ska nog träna tryck och jag har börjat på dom 7 lekarna och jag ska nog ta min lilla pålle t ridhuset och bara göra leka och träna hitta vårat sätt för detta :) det finns ju olika sätt för alla som funkar bäst för just dom :)

[tintilar]
0

#10 Jag har heller aldrig gillat konceptet nh och det som hör därtill för det var för mycket under begreppet som jag ansåg var fel väg - för mig. Och som du är jag tveksam till metoder och övningar eftersom att jag tycker att det handlar om umgänge och inte träning eller inlärning. Jag vill inte lära min häst nåt, jag vill umgås med den. Så jag läste inget om nh utan lät min häst och min känsla styra. Då tvingades jag förstå det jag gjorde, och jag hade inga förväntningar eller önskvärda resultat. Det var rätt väg för mig. Men nu när jag hör om en nh-lek kan jag förstå den och känna igen mig i den. Så följ din känsla, behåll ödmjukheten och låt hästen leda dig ibland så kommer du att hitta din väg. :)

xMobilexD
0

Jag hoppade bara upp och hade träns under grimman eller halsring men visade sig att de gick så bra att jag tog av de :-) sen var två av hästarna araber så dem är ju smarta som små einstiens hehe xd men säger som någon sa innan relationen o respekten mellan häst o ryttare är grunden :-) vet de som inte vet vad de sju lekarna är och ändå klarat de riktigjt bra :-)! Men börja på inhägnat först så de inte händer olyckor

shettis10
0

#11 precis så menade jag! :D

#12 det ska jag göra ;)

jag ska prova lite och se om allt funkar :)