Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 1227 ggr
[Babic]
0

Foder till hästen

Min fråga är ganska enkel, jag undrar vad era hästar äter per dag samt hur mycket?

:)

Peppe
0

jag köpte in hö med tanken att ge fri tillgång.

När jag fick analysen så insåg jag dock rätt snabbt att ingenting skulle bli som jag tänkt mig 😕

Så min d-ponny får enligt följande;

9-10 kg hö
Fri halm
0.75 L lusernhack
1 L soja (!!)
2 dl havre
mineraler

Ni kanske förstår att proteinet var så dåligt det bara kan bli.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Jag ger fri tillgång/begränsad fri. I boxen får han det största hönätet innan balnätet från Caisas, och då fullproppat över natten. Nu när han går i sjukhage så är det något mer begränsat ute, annars går han i hage med helt fri tillgång på hösilage.

"kraftfoder" får han primero total, 2 dl totalt per dag. Egentligen så ska han ha uppemot ett halvt kilo om dagen men han håller sig bra i hullet även om analysen på hösilaget säger att proteinet inte är helt ok. men så är det ju det, en analys är aldrig exakt, ena balen behöver itne innehålla samma som den andre…

Skitnöjd med primeron, pälsen har blivit glansig och fin och han verkligen älskar fodret.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

15 kg hösilage, blir väl ofta ett par kg mer. Hade gärna haft bal i hagen, men hagkompisens ägare vill inte det.

2 liter lusernpellets, mätt i torrvara.

1/2 liter havre

Salt

mineraler

Dacke börjar dock falla ur igen, så ska öka på luserngivan ytterligare.

Har alltid haft problemet att han varit för tjock, så inte alls van vid detta.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Mina två pållar (nåväl, en egen och en träningshäst) får fri tillgång på hö, äter ca 10-12 kg per dag. Sen får de ca ½kg melassfri lusern var till mineralerna. Islandshäst och fjording.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gullan_J
0

Min lilla b-ponny som tränas normalt äter på en dag

8 kg hö

2 mått hästmüsli ur kåsor (sånna här man kan dricka ur när man är i skogen, vet inte riktigt hur mycket dom rymmer)

och funderar på ett börja ge lite betfor också.

-Bättre ökänd än okänd

[tintilar]
0

Min häst har fri tillgång på hösilage under vinterhalvåret. Maj-okt/nov får han förse sig med det som växer i hagen. Vet inte hur mkt grovfoder han äter nu, det beror ju på ts också. Men 500-600kg i månaden var snitt på förra lösdriften.

Kraft får han inget. Mineralsten har han i hagen. I vår kommer han att få b-vitamin och ngt att blanda det i. Antagligen lusern.

JustMySelf
0
  • 12 kg hösilage
  • 6 liter lucernhack
  • 5 dl proteinkrafft
  • 1 dl betfor (mätt i torrvara)
  • 1 dl mineraler
Användare
0

Min C-ponny får 7-9kg hö/dag.

Kraftfodret består av: 1stor näve FiberGI, 2dl Kraft muskel och 1dl Mineraler.

shettis10
0

min häst får just nu nånting på 20 kilo hö om dagen. men mest bara för att jag vill att han ska gå upp i vikt och få lite mera hull ;) han e ju ett varmblod på 160.

sen får han ett halvt kilo musli morron o kväll.

fast musli utan havre för han blir så satans pigg på minsta lilla med kraft :)

Wida
0

Jag har två Shettisar, unghingstar, de delar box och hage Hö 1 kg på morgonen, 2 kg till lunch och 5 kg i småmaskigt hönät över natten Kraftfoder Lucernpellets 2 dl, mineraler 1 dl