Fokus?
Jag har tänkt nu att jag ska börja med NH, och jag har väl börjat lite smått, inte gjort några ''övningar'' än, men jag har försökt ''blanda in'' lite saker i vardagen. Det funkar väl lite si och så, det går ju såklart bättre vissa gånger, men jag känner att han sällan är fokuserad på mig utan han står alltid och kollar på annat, typ marken…
Så min fråga till er superbra kunniga människor är;
Hur kan jag få min hästs uppmärksamhet?
Skulle ju underlätta sjukt mycket i träningen. Även när jag rider kan han bli ofokuserad och börja kolla ut över sargen. Hjälp? :)
En annan sak jag gärna vill ha tips på är hur jag kan få honom att stå still! Om jag försöker gå runt honom och tex dra ett rep över ryggen så snurrar han gärna efter, det blir lite jobbigt när man aldrig kommer någonstans.
Fokus? Var intressantare än omgivningen. Åhh gudars så jag hatade när folk sa så och jag precis börjat med NH! ;)
Men det handlar mycket om tänket. Hur man ska tänka, vara och göra… Börja med de sju lekarna, och fortsätt därifrån. Det är en bra början.
och när det kommer till att stå stilla, så finns det många trådar om hästar som inte vill stå stilla när man sitter upp, när man ryktar osv. Använd sökfunktionen här på sidan :) De tipsen som kommer när hästen inte vill stå still vid uppsittningen kan lika gärna användas när du går runt hästen.
Men att dra repet över ryggen och han snurrar, det låter litet som att du gått för snabbt fram att han tror han gör rätt, eller att du inte vart tillräckligt tydlig med att han ska stå där han står.
Sen är ju frågan ockås om han är nyfiken, rädd, rör han sig medvetet eller "scattrat"? (engelska ordet scattered)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#2 tror han är mer nyfiken, han vill alltid veta exakt vad som händer. Han har ett stort fönster ut mot stallplanen från sin box och så fort det låter utanför så går han fram och ska kolla vad det var, det är ganska gulligt faktiskt :D
sedan är han så att han ofta vill vara nära, han gillar inte att bli lämnad på något sätt och blir lite förvirrad om jag ''försvinner'' så att han inte ser mig… haha gud vad förvirrande det låter men hoppas du förstår vad jag menar :)
Gör roliga saker, hästen ska tycka att du är skitrolig och vilja lägga sin uppmärksamhet på dig.
Tappar hästen fokus på dig, spring iväg med honom ejn bit skuttandes och skrattandes och få¨honokm tycka att det är roligt att du är så spontan.
Seven games är väldigt bra som grund, men glöm inte att det är tråkiga övningar så träna inte det så lång tid alls utan variera med roliga påhitt däremellan.
Min häst har nog aldrig tråkigt när vi tränar från marken, vilket är bra, men jag misstänker att folk som ser mig måste tycka att det ser lite galet ut ibland.
Att behålla hästens uppmärksamhet eller styra hästens fokus är det många som har problem med. En del använder termen "birdie" för hästens fokus, eg var har hästen sin "birdie" och hur lyttar vi hästens "birdie".
I ridningen så vill hästen dit den har sin uppmärksamhet ("birdie") så det gäller för oss att kunna påverka hästens "birdie" till att vara dit vi vill genom att påverka hästens "birdie"
Det gör vi genom att vara väldigt uppmärksam på var hästen har sin "birdie" och direkt hästens och våran "birdie" inte går åt samma håll så ligger vi på med alla hjälper vi har och kan och uppmuntrar hästen att rikta sin "birdie" dit vi vill. Kom ihåg att hästen går dit den har sin "birdie" om den kan. Så var tidig och upptäck om hästen har flyttat sin "birdie" från dit du vill och åtgärda detta direkt. Tidsfaktorn är viktig.
I början så kan detta vara jobbigt men så småningom så blir det som ett sjätte sinne att se och känna var hästen har sin "birdie" och ni färdas tillsammans utan att bråka mot samma mål. Men det gäller att ryttaren verkligen har ett mål till att börja med, utan det så kan man inte ändra hästens "birdie". Så se till att du rider med ett mål ALLTID annars så kan du inte få hästen att gå någonstans.
På marken så har du fått goda råd redan så jag skall inte skriva något om detta.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#5 nu har du tappat bort mig….
Birdie…. det är ju golf ^^
vilka är det som använder den termen för hästens uppmärksamhet/fokus?
Har aldrig hört birdie i detta sammanhanget så du får jättegärna göra liknelser och förklara mera hur det fungerar och vad som menas för jag hängde inte med där ^^
Birdie kommer från (tror jag) engelska fotografers "look at the birdie" när dom porträttfotograferar. Och historien säger att fotografen hade en liten fågeldocka i en tråd i ena handen för att få ungarnas intresse mot kameran, lite som Kalle Anka på julafton i filmsnutten då han är fotograf och hackspetten lurar han hela tiden.
I detta sammanhang så är det dr Deb Bennet, student under Ray Hunt och Tom och Bill Dorrance som jag fick det uttrycket från men det funkar för mig och för andra ochså. Men man kan byta till ordet "fokus" som är lite mera strikt men betyder nästan samma sak. Tror jag har nänvisat någon gång till hennes forum här som är fyllt med info på ett eller annat vis….. Ni förstår om ni går in där.
Nå hur som helst om hästars fokus == "birdie", på hästar som har lätt för att tappa bort sig så måste man hela tiden vara på sin vakt och hjälpa dom tillbaka till dit man vill komma, det går inte att sitta och tala i telefonen samtidigt för då är man alltid sen. På (oftast äldre) säkrare hästar så kan man släppa dom ett tag och dom behåller fokus på dit man är på väg.
Man kan se på riktigt bra ekipage så tittar alltid hästen och ryttaren på samma sak när dom är samspelta och det är vad jag kallar att båda har fokus dit dom skall och det gör dom tillsammans. Det går alltså inte att rida och ha fokus på olika saker (hästen för sig och ryttaren för sig)och hoppas att det fungerar, vilket många tror då dom sitter i sin egen värld och tittar på hästens öron i tron att dom ramlar av eller pratar i telefon, surrar med kompisen, messar, eller bara tänker på annat samtidigt som du rider. Man rider alltid tillsammans med hästen mot ett gemensamt mål någonstans hela tiden, vad det andra allternativet kallas vet jag inte, kanske passagerare?
Detta resonemang finns även i Centrerad Ridning (CR) Där man ochså fokuserar på sitt mål eller delmål och byter fokus just då man når detta. Resonemanget finns i hoppningen där man alltid fokuserar på nästa hinder och byter fokus först när man hoppar detta till nästa hinder.
Detta hjälper hästarna att hitta vägen när ledaren (ryttaren) fokuserar så följer hästen ryttarens fokus, har ryttaren inget fokus så blir hästen förvirrad och försöker finna sin väg i stället då ingen leder den.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 tack! :) Nu blev jag klokare! :D