Och vad säger ni om detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
det hon gör är ju helt fel! hur kan hon sparka på hästen? detta e ju hemkt! att hästen inte lyssnar förstår ju vem som helst så som hon håller på…
Nu såg jag inte hela klippet - går ägaren nånsin in och ger käringen på ansiktet? Om inte borde han ha en propp han med.
För det första så man kan bruka och man kan missbruka sina redskap. Detta är ett fall av missbruk.
För det först så ges ingen eftergift, för det andra så ges hästen inte något utrymme eftersom han hålls så kort i ledrepet så hon praktiskt taget drar honom över sig, och hennes hetsiga sätt är väldigt starkt rovdjursbeteende.
Det finns ett par tillfällen där sparkar kan användas, men det ska ju aldrig någonsin bara på hästens ben, för med en stålhätta kan man skada senor, däremot i stora kroppsdelar som bringa, bog, mage och lår kan inte vi människor orsaka i närheten av samma skada som en häst som sparkar en annan.
Men det är ju verkligen ingen fara för hennes liv i filmklippet, det hade lika gärna fungerat med änden av repet för att flytta hästen.
gång på gång drar hon hästen över sig.
Nu har jag inget ljud på då jag sitter i sällskap med andra människor o vill inte störa dem samt ha koll på konversationen men kommer se om filmen med ljud senare idag.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kunde vi ana en viss frustration av rephanteraren för att hästen inte gjorde prexis som hon hade planerat? Det hade förhoppningsvis gått bättre om hon hade varit ensammen och hon inte haft pressen på sig att lyckas. MEN har man sådana problem så skall man inte ta på sig sånt här.
Det här visar hur mycket mäniskan (inte) tänker när dom blir arg för det är vad jag tror att hon blir när det inte går som hon planerat, jag ser inget som hästen gör som behöver korrigeras med en spark, att mäniskan blir så frustrerad av att inte förstå denna hästs reaktioner kan inte i min tankevärld räknas som giltig anledning.
KAn inte franska så bra men gissar att dom jobbar med huvudskygghet, och på fel sätt. Varför skulle hästen bli mindre huvudskygg om man tvingar den genom rädsla för mäniskans reaktioner att ha en hand på huvudet.
Enklast är att lägga lite hö på backen och i förbifarten bara klia hästen i nacken då den äter och om den reagera häftigt så bara envisas med att "råka" ha handen där när den kommer och äter maten. Vill den inte ha mat så går man helt enkelt bort från maten och longerar eller något annat jobbigt. Alldrig tvinga utan ge ett val som är antingen bra och enkeltoch ett som är jobbigt och felaktigt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Fast innan hon börja rycka och dra i honom så tyckte inte jag det förelåg några problem med huvudet hos hästen…
Jag förstår inte vad hon sysslar med … Hade gärna kunnat franska för att höra hur hon förklarar vad hon gör, men i vilket fall tycker jag det är allt förutom rätt.
Hästen är ju lugn tills hon börjar sparka och vifta och dra. Varför förstöra det?! Och sen alla som står runtomkring och skrattar får mig bara vilja kräkas … fy tusan! Neh hon ska inte få kalla sig tränare.
Vad ville hon få ut av det?
Hoppas att det bara var att hon var nervös och stressad över publik och filmande som gjorde att hon betedde sig så. Ursäktar det inte, men förklarar det.
det jag inte fattar är vrf hon vägrar att titta på hästen? hon vänder ju bara bort huvudet och tittar neråt? det e väl inte så bra?
Man gör så då man inte vill utmana hästen. Men jag ser inte vad hon vill uppnå med varken det ena eller det andra förutom en kickboxningslektion med häst. Får väl ge en eloge till hästen som är så väluppfostrad att den inte slår tillbaka vilket nog hade blivit det sista den hade gjort i det sällskapet. Men vem vet om det inte hade varit bättre för den i längden om det är det där som lärs ut till mäniskorna.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
okej
ne hästen hade väl fått ännu mer stryk om den hade försvarat sig.
stackars hästar….
All NH är inte bra NH. Och det som visas på denna film är inte bra i mina ögon, och inte i många av er andras heller.
Precis som all dressyr är inte bra dressyr, all hoppning är inte bra hoppning, körning, polo, trav, galopp, fälttävlan, etc, etc, etc….
#11 - Visst är det så. Men jag kan verkligen inte se någon mening i det hon gör på filmen :(
Allt kan felanvändas, en kniv i ett barns hand kan göra mycket skada men i en erfaren vuxen kan det göra mycket gott. Samma gäller NH, där felanvänt ger mindre vetande ett vasst verktyg att terrorisera hästar med.
Lycka till
Det känns som om hon gör någon konstig slags övning för en grupp människor om hur man blir ledare för hästen. Stackars stressade häst, den ser ju helt förvirrad ut.
När hon i slutet lämnade över hästen och trallade bort mot en annan gjorde hon en övning som jag sett innan. Att stå framför och rycka i grimskaftet. Det ska tydligen visa vem som bestämmer. Inget jag skulle göra dock…
Jag såg den här filmen för ett tag sedan. Hon gör ju flertalet fel med den här mycket dominanta (respektlösa) hästen. Men det kanske var lika bra att hon misslyckades för hon hade troligtvis inte haft kunskapen att hantera hästens protester när den inser att den fråntas ledarskapet. Men generellt är folk rädda för att släppa ut hästen ifrån sig, det här är ett klassiskt exempel! Hon ber hästen flytta sig ifrån henne men hur skall den kunna det med så kort rep? Hon låter hästen flytta runt på henne och Vad hon vill med att slå med handen har jag ingen aning om? Jag hoppas innerligt att de stackars kursdeltagarna hittat någon bättre att lära av! Det där var ingen vacker intro i horsemanshipvärlden…

Vet hon ens själv vad hon sysslar med?!