Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 1612 ggr
Stinamolina
0

Question box

Hej skulle någon kunna förklara vad question box är för något?som jag förstått är det ett ställe som hästen får vila på och så ska den fråga men hur vet man att hästen ställer en fråga? Ja ni förstår jag är helt lost i detta

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

?-box är knepig! Jag fattade knappt den ens efter att ha sett Parellis pattern Freestyle-DVD ^^

Men iaf. du sätter upp en fyrkant av koner, eller annat för att märka ut din låda. Jag tycker om att börja rida den som en fig8.  så jag har en kon en bit ut från de som bildar min fyrkant.

I lådan så händer det saker, antingen byter du gångart, stannar och står stilla, byter riktning. Principen är att du rider mönstret så många gånger och gör ändringar i det så att när du kommer till mitten så känner du hur hästen gör en tvekan, nästan som en omvänd halvhalt då den frågar dig "vad gör vi nu?" samt att när du får frågan så är vila och eftergift ett bra ställe o ge just då stillastående i ?-boxen. Boxen blir också en sweetspot. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Har använt lådan endel tidigare för min häst och det har fungerat väldigt bra på honom. Började med att göra halter där ett helt träningspass, stod stilla och klappade honom ett tag där. Min häst som gillar stillastående aktiviteter drog sig gärna ditåt sedan och jag kunde använda det som belöningsställle när han gjort rätt. Men även som ett ställe för att fånga upp hästens uppmärksamhet och göra något nytt.

Efter ett tag tänkte jag dock att det nog inte räckte med att göra halt och klappa honom där, så började göra halt och ge honom godis där. Det var nog inte riktigt den mest ljusa idén jag har haft, för det slutade med att min häst inte ville göra annat än att vara mellan dessa fyra konor. Drog sig ditåt hela tiden och ville inte gå därifrån förrän han fått godis.

Så nu använder jag inte lådan längre. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Stinamolina
0

Okej då tror jag att jag förstår:)det var en bra bild du hade också.(#1) Ska inte ge godis i boxen då, skulle kunna tänka mig att min medis häst gör lika dant som din gjorde då(#2)ska prova någon dag tror han skulle kunna tycka om det. Har inte ridit så mycket parelli förut bara övat direkt och indirekt tygeltag samt flyttat fram/bakdel. Ge gärna tips på fler roliga lekar