Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 6009 ggr
Klasselover
0

Strö i lösdrift

Vad har ni för erfarenheter? :)

I dagsläget har vi halmbädd i lösdriften som är ca 30m2. Nackdelen är gödselhanteringen, smått omöjligt att bli av med det och tar mycket plats att lagra. Till våren ska bädden (som legat 2 år, jag flyttade dit för ett par månader sen) ut och jag funderar på något annat strö för att 1. underlätta mockningen, 2. lättare att bli av med och 3. lättare att förvara. Däremot har jag gratis halm i stallhyran (som lär räcka 1-2 år, jag står själv i stallet) så det mest ekonomiska vore ju att använda det. 

Någon som har halmpellets, torv, spån? Tunt halmlager över? Hur fungerar det? Hur mycket går det åt?

Pållarna använder lösdriften som toalett, går in och kissar/bajsar och går ut igen, suck ;) Ska dock bli lite ändringar till nästa år då de bara kommer fodras ute (har fri tillgång både ute och inne nu) så det blir förhoppningsvis lite mindre att mocka.

Blir väldigt blött kring öppningen idag, funderar på att sätta plastridå till nästa vinter så det inte regnar/snöar in. Hästarna kissar dessutom oerhört mycket så det blir blött väldigt fort, halmen har ju inte den bästa uppsugningsförmågan.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

mackvack
0

Vi har halva med halmbädd, alltså mockar vi bara bort bajset och det översta kisset, jämnar ut och fyller på med ny halm ovanpå. Sen andra halvan har vi torv bädd och på vintern ett tunt lager halm ovanpå. Det funkar bra och hästarna bajsar mest på torven så det är rätt lättmockat :)

Zaphix
0

Vi har råspån i lösdriften, fungerar bra när det är plusgrader ute, är det minusgrader fryser det och blir hårt. Mindre lätt att hacka loss bajset och inte mjukt att ligga på. Mockar inte ut kisset nu på vintern av den enkla anledningen att det fryser till is och gå¨r inte att få bort..

Halm hade varit bäst, men spån ingår i hyran och jag är rätt säker på att den andra hästägaren inte vill köpa in halm. Jag är också tveksam till halm, min häst har problem med luftrören och då är inte halm bra. Vet inte om han reagerar på halm, men jag vågar nog inte testa just nu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Våra hästar har i princip bott inne i lösdriften hela hösten, regnat mycket om min häst gillar varken regn eller blött underlag så då har han valt att inte gå ut så mycket.. Nu på vintern är de mest ute, men går in och sover, dricker vatten och äter kvällshöt.

Var inte ovanligt att det tog en timma att mocka lösdriften i höstas, trots att det mockades minst en gång om dagen. Men med två hästar som sällan går ut och en av dom som inte gillar att stå stilla gör att det blir mycket att mocka.

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Jag har grus/sand i lösdriften men nu när det blivit lite blött tänkte jag lägga på spån för att torka upp det. Har halmpellets i boxarna (SUPERBRA!!!)  men att fylla upp lösdriften med det blir för kostsamt.  Kanske nästa år nu när jag vet hur bra det är i boxarna.
Hade halm förra året men det var omöjligt att mocka…  Jag har sex hästar där så det blir en del bajs…

Peppe
0

#4 kan man ha bara sand i lösdriften? Det har jag inte ens tänkt på innan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

#5 klart man kan :D Sand är ju mjukt, håller sig någorlunda torrt, släpper igenom kiss och bajsarna är lätta att mocka bort. :D

nackdel med sand är ju att om man har huggormstätt så kan de gilla att slingra sig in i lösdriften o ligga i sanden där solen värmer på. 

Vi hade ju huggormar i paddocken titt som tätt i ett stall vi stod i. Som tur var så lyckades jag alltid missa dem, däremot så höll jag på att snubbla åp en huggis-bebis på väg ut till betet med Harry en gång… vart läskgit då man hört att de små är enna riktigt giftiga jäklar…

men bor man i ett område där det inte är mycket huggorm så ska ju nte det vara något problem.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Fast sand borde väl bli stenhårt vid minusgrader?

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#7 beror ju på hur blött det är innan det fryser.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

nåt att fundera på iallafall! som ni säger, beror ju på hur torrt man lyckas hålla det

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~