Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2463 ggr
KnutKrut
0

Spelar bettet roll?

Min häst blir väldigt tjafsig i munnen när han blir stressad. Tuggar och fipplar med bettet och ser ut som om bettet är jättebesvärligt. Har provat bettlöst, men det är i stort sett ingen skillnad och han funkar inte jättebra bettlöst. Han är väldigt lyhörd för små signaler i bettet och det blir inte riktigt samma bettlöst och han verkar faktiskt inte bekväm med det (testat 2 sorters sidepull + hackamore).

Hästen är självklart kollad i munnen av tandläkare och de olika bett vi använder är milda och av rätt storlek. Nosgrimma används inte.

Men, spelar det roll vad för bett vi har? Eller finns det de som är snällare mot en rörig mun eller som uppfattas som lugnande? Tjafsigheten beror på att han känner sig stressad över t.ex. inlärning av nya moment. Inlärningen är mjuk och mild och hästen är villig att lära, men stressen kommer ibland ändå. När han känner sig säker på det moment vi lärt in så är han lugn i munnen.

[tintilar]
0

Hur strular han med bett och hur strular han med bettlöst? Tuggar han och håller på med munnen även med bettlöst? Isf är det kanske inte vantrivsel med bettet som är problemet. Det kan vara ett sätt för honom att uttrycka frustration/osäkerhet som du säger.

Man ska alltid välja bett utifrån vad hästen trivs med, och det märker man bla genom att hästen är lugn i munnen. Men alla bett kan vara otrevliga för hästen om man använder dem fel. Om man har dem för högt/lågt i hästens mun, om man har ett för litet/för stort bett, eller om man är otrevlig i handen. Om det inte hjälper att byta bett eller placeringen av det, fundera på hur din hand hanterar bettet. Om han beter sig likadant på hellång tygel så är frågan om beteendet inte alls har med huvudlag/bett att göra.

Om det är så att hästen blir stressad pga inlärning av nya moment så kanske det kvittar vilket bett du har. Min häst blir också snabbt motsträvig om han blir osäker vid nya erfarenheter - bara att ta av huvudlaget fick honom första gången att frysa fast i backen och han gjorde precis tvärt emot vad jag bad honom om. Det är hans sätt att "strula" när han blir osäker och inte vet vad som förväntas av honom. Då får man jobba med att ta väldigt små steg, motivera hästen mycket vid inlärning av något nytt och ofta berömma och bekräfta. Vara snabb med eftergift och kräva lite mindre än vad man egentligen skulle ha gjort. Så att hästen aldrig misslyckas eller att blir pressad för hårt. Min häst behöver ibland slippa press helt och hållet och bara inväntas av en stunds passivitet, så utför han sen själv det jag bad om. Han behöver ibland bara lite tid att tänka.

LinaN
0

Klart det spelar roll ^^

Jag har provat massor med olika material i bett, rostfritt, ihåligt, massivt, rostande stål, sweet iron, kopparinlägg, applemouth, svart gummi, vitt gummi, det enda jag inte provat är ett så klallat novabett.

jag har provat bett med rörliga ringar, med fasta ringar, med riktiga D-ringar, med ägg-ringar, cheekbett med parerstänger.

Bett med helt rak mundel, med liten tungfrihet, med mycket tungfrihet.

Med skänklar, typ blankt kandar, pelham, kimblewick osv osv.

Det han går i särklass bäst på är ett oledat kimblewick med mycket tungfrihet.

Parelli har ju en intresant idé om att vissa horsnealitys trivs med vissa sorters bett. Att en RBI vill ha ett bett med lite tunfrihet medan en LBI/LBE vill ha ett bett med mycket. Och jag kan faktiskt hålla med till tor del om att deras slutsatser funkat på min Harry redan INNAN jag hittade parelli.

REdan innan parelli så kom jag fram till att han funka bäst på kimblewicket för då vart han som mest stilla i munnen, nöjd, mjuk och trevlig. Medan på ett vanligt tvådelat bett så blev han väldigt tjaffsig, stark och otrevlig.

Finns några bett jag ALDRIG provat. Waterford/kulbett och pessoa. Dessa två tortyrredskap kommer aldrig komma i närheten av min häst.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KnutKrut
0

#1 - Han är inte bråkig när han tjafsar. Han tuggar, grejar med tungan och grimagerar. Och han motsätter sig inte det jag vill lära honom utan han jobbar verkligen och tänker så att det sprakar.
Det vi tränar på just nu är att styra med hjälp av sitsen. Han vill gärna bara följa tygeln så han får liksom lära om. Så tygeln är helt lös. På sin höjd skakar jag lite i den om jag vill böja honom. Så han rids nästan uteslutande på lång tygel och de gånger jag kortar upp är jag mjuk i handen och jag kortar inte mer än nödvändigt.
När han börjar greja med munnen så får han direkt tid att tänka och det han ska lära sig kortas av till små, små bitar. Ett steg så som jag vill och sedan får han gå framåt i egen fart helt utan krav, tänka och stressa ner.
I vanliga fall grejar han inte så med munnen. Bara när det "är något". Så han kan rida ett halvt pass helt stilla i munnen och så gör vi något nytt eller ökar på kraven något på nåt han kan och då börjar fipplandet. Rider vi helt utan nya moment eller ökade krav så är munnen stilla. Så jag tror inte att betten är det som stör honom.

#2 - Han har ett oledat och ett tredelat, bägge med eggringar för att han grejar så med munnen och jag är rädd att han ska nypa sig på vanliga runda. Han spänner och drar liksom upp läppen där hingsttänderna sitter. Tvådelat tycker han inte om alls. Det oledade bettet har tungfrihet och det är det bettet han fipplar mest med. Funderar om det kan vara så att bettet kan trycka på tungan? Kan tungfrihet göra det? Liksom falla framåt i munnen?

Zaphix
0

Förra hästen jag red var grejsig med munnen, mest när han var frustrerad men även annars. Var så även med bettlöst.

Tror det helt enkelt var en inlärd vara för honom att hålla på så, började nog under hans travkarriär och sedan fortsatte det bara.

Själv använder jag bara tvådelat på min häst när jag rider med bett, blivit avrådd från tredelat av min hästtandläkare. När jag kör har jag ett rakt liverpoolbett, alltså ett stångbett. Det fungerar han bäst på och jag vill ha det som säkerhet när jag kör.

Min häst grejar dock aldrig med munnen och skulle nog snällt acceptera vilket bett man än la i hans mun, på gott och ont.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[tintilar]
0

#3 Och han gör detta på bettlöst också?

Om du ändå rider med sits, varför inte rida utan huvudlag eller med grimma kanske? Hur fungerar han då?

LinaN
0

#3 om det är ett eggbett med tungfrihet kan det itne falla framåt o trycka på tungan.

Hur var det nu, vilken Horsenality var det du hade kommit fram till att han hade?

Brollan1
0

Normalt så ser man ryttare med bettet för högt upphissat i munnen och då får man en häst med en mun som är hårdare och okänsligare än den hade kunnat vara.

Men nu undrar jag om jag inte för första gången hör en som har bettet för lågt i munnen, eller? ;-)

Hästar börjar fippla med bettet om det ligger så lågt i munnen att det inte ligger stadigt och stilla i munnen. Man får testa hur långt ner det går att ha det utan att den fipplar runt med det i början, men enl mig så är så långt ner utan fippel det bästa för hästen och inte dom där 2-3 vecken i mungipan som gäller.

Bettet kan ochså vara för tunt för hästen så det inte ligger stilla i munnen.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

EwaAngantyr
0

Har du provat att rida i repgrimma?

KnutKrut
0

#5 - Han har varit tjafsig även med bettlöst. Så problemet verkar inte sitta i munnen. Iallafall inte enbart.

#6 - Han verkar vara en klockren RBI! Han vill känna sig säker och trygg och jag tror att han känner sig tryggare när han har bett, när det är som vanligt. Han verkar lite orolig när vi har bettlöst. Lite nickig och slängig med huvudet och han vill gärna försöka tugga på tyglarna när han börjar känna sig stressad och vill tjafsa med munnen.

#8 - Nej, repgrimma har jag inte provat att rida i. Går det att fästa vanliga tyglar i en vanlig repgrimma utan att de glider?

LinaN
0

#9 du sätter ledrepet i grimman o rider på det. :) funkar finfint.

Som RBI så behöver han ha (enligt parelli) ett bett som har lite tungfrihet men tillräckligt för att kunna avlasta tungan. Så ingen pytteport, men ingen jätteport heller.

[tintilar]
0

#9 Men helt utan huvudlag tänkte jag.