Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 3738 ggr
Peppe
0

Era lösdrifter

Skriver här eftersom chansen är större för bra svar!

Det är väldigt tunnsått med stall där jag bor, finns endast 2 st i hela samhället.

På det ena stället finns ett "skjul" som byggts för lösdrift till 2 hästar. Jag är lite intresserad av skjulet som nu står tomt men gillar inte underlaget. De har grävt ur och lagt grus, men ajg vet att de som hade häst där innan hade problem med att fukt trängde upp genom underlaget och det vill jag inte vara med om.

Ni som har lösdrifter som inte är gjutna golv, hur har ni det? Hur gör ni med fukt osv?

Ska jag ha häst på lösdrift så vill jag ha spån, men det är omöjligt som det är nu. funderar på om det finns någon bra billig lösning där man slipper gjuta en platta.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

Undrar även vad man ska tänka på om man bygger en helt ny lösdrift för 2 hästar /ponnyer samt ca kostnad (om det handlar om 10 000 eller 100 000 )

LinaN
0

Att det kommit upp väta i grusbädden tror jag hänger mycket på dräneringen i och runt lösdriften. Om man dränerar bra på tillräckligt djup, så bör det inte komma upp vatten underifrån. Sen får man ju också se till hur vädret är, som nu i snösmältningen innan det frös på igen så orkade inte dräneringe med i vårt ridhus så det blev inomhusbad hos oss.

Sen kostnaden beror ju på om du tar ut nån som gör det åt dig, eller om du har händiga folk omkring dig, en pojkvän, en syster, föräldrar eller kompisar. Kolla vilka mått du behöver, vad kostar det att köpa färdiga stolplintar mot att gjuta egna, vad kostar virket, jämför kvalité på olika ställen, cheapy, byggmax, bauhaus, lågprisbygg osv.

glöm inte att räkna med vad det kostar att frakta hem allt också. ska du ha träpanel eller spånskivor som väggar, ska du ha plåttak eller ska du ha plasttak osv. :)

glöm inte heller att räkna med hurmågna skruv du behöver, eventuella popnitar med verktyg osv… har ni tillgång eller kan låna sågar både handsåg och elektriska, skruvdragare, spikmaskin osv helt beroende på vilken metod du ska använda för att bygga din lösdrift/ligghall :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
1

Min kompis byggde en lösdrift för två hästar nu i höst, blev 10 000 allt som allt och de gjorde allt jobb själva. De gjöt ingen platta, utan har grusgolv och hon har inte nämnt något om att det skulle varit något problem med det. Skulle det varit dåligt underlag hade jag definitivt fått reda på det då vi diskuterat den lösdriften obehagligt många gånger.. :)

Hennes lösdrift är i princip bara ett skjul.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

FeliciaS
0

Vår lösdrift har en stor halmad ligghall som är en del av stallets överdel och har ingen gjuten platta. Dock är den inte på marken heller så det är inte fuktigt utan golv med en massa halm på.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[tintilar]
0

Jag har inte haft gjuten platta nånstans där jag haft hästen. Hallen bör dock stå på en höjd eller liknande, där marken är dränerad, men jag har varit med om en hall som stått i en svacka och det samlades mycket vatten utanför i perioder. Dock aldrig i hallen. Vi hade ordentligt med halm och hallens underlag var ngt högre än utanför så jag antar att man fick effekten av ett dike litegrann. Så i hallen var det alltid torrt.

För att leda bort vatten ordentligt måste man göra en riktig dränering som leder bort vattnet till en stenkista eller liknande. Att lägga grus räcker inte om man har väldigt vattensjuk mark, och den effekt man ev får försvinner snabbt iom att vattnet drar med sig lera och grus.

Men om det inte handlar om jättemycket vatten kan det kanske vara värt att fylla på med grus. I värsta fall får man kanske fylla på mer ibland. Men som sagt, har man spån får det ju inte vara fuktigt.

Jag har aldrig sett en hall med spån faktiskt, vet inte hur det fungerar om man inte har en riktigt torr hall. Det kommer ju in fukt på olika sätt i en hall. Varför vill du inte använda halm? Då har ju hästarna något mer att tugga på också. Eller blanda halm o spån. :)

Peppe
0

#5 jag gillar inte att mocka i halm och så är det inte direkt lätt att få tag på halm här där jag bor. Halm är nästan lika dyrt som hö Obestämd

Lösdrift är väldigt ovanligt här, jag vet bara om 1 ställe och där var det vattensjukt i och runt "skjulet" så det är min bild av en lösdrift nu tyvärr. Önskar mig en ljus o fin, gärna inne i en annan byggnad så att säga. T ex i ena änden av ett befintligt stall.

[tintilar]
0

#6 Där håller jag med dig, jag föredrar också spån att mocka i. Men jag har faktiskt aldrig behövt mocka i hallen annat än när den töms en gång om året. Och kanske ta bort en och annan hög då och då. Kiss har jag aldrig mockat bort, men så har vi haft jordgolv så om nån häst kissat har det dränerats bort i marken innan vi märkt något. Våra hästar har sin matplats en bit ifrån och bajsar/kissar därför inte inne i hallen. Därinne är de egentligen aldrig på vintern ens utan det är på sommarn de går in för att få skydd mot sol och insekter. Men det är såklart olika. Man kan göra en del saker för att undvika att hallen blir toalett. Men såklart brukar det bli en och annan hög ibland ändå.

LinaN
0

mocka skiten i lösdriften kan man lika gärna göra dagligen OM man har en häst som skiter inne. Vissa skiter ute, andra vägrar skita ute.

Spån funkar. Men då bör man strö på rejält för även om det suger åt sig fukt av omgivningen så är det fortfarande mjukt att ligga på i förhållande till torv som blir stenhårt.

Peppe
0

ja mocka har jag tänkt göra dagligen, och självklart blir det tjockt med strö på samma vis som han har nu i sin box Glad

Gronstedt
0

Om det inte blir stående vatten i gruset, utan bara lite fuktigt och därmed rått, så kan gummimatta ovanpå vara en lösning. Ovanpå den kan man lätt lägga spån, eller vad man vill ha för strömaterial. Man kan också ganska enkelt vika upp mattan runt kanterna, så inte ströt försvinner ut så lätt.

Peppe
0

#10 är inte sådana gummimattor hutlöst dyra?

Gronstedt
0

Det beror väl på vad man menar med hutlöst. De kanske är billigare än att bygga en egen lösdrift, i alla fall Flört. På http://www.yourvismawebsite.com/profarma-ab-1/startsida har de en del varianter som ska vara ekologiska, för vad nu det är värt.

Peppe
0

#12 med tanke på att varken mark eller befintligt skjul tillhör mig så lägger jag gärna 0 kr om jag kan Flört

Grus o sand däremot går att ordna gratis/billigt så jag tänker mig heller nåt i den stilen.

LinaN
0

#13 gräv ett dike runt. 30cm brett o 30-40 djupt . lägg i grus/sten där och i lösdriften så lägg ett 5-10cm lager och sen strö på det. Tror jag kan funka ypperligt.

Anledningen till att du ska gräva ett dike o sen fylla igen det är ju för att hästarna inte ska trampa ner i det men att lite större sten eller grus låter vattnet rinna ner o stoppar upp från att det ska rinna in i lösdriften.

mackvack
0

Vi har ca. 2/3 av lösdriften med halm och resten torv. Halm = sovplats, Torv =  bajsplats. Hästarna sköter det helt okej, någon lite bajshög i halmen kan förekomma och kissar gör de i halmen men det mockar vi inte kontinuerligt. Jag tycker det funkar bra :) Dock har vi dåligt dränerat runt och inga stuprör och hängrännor på lösdriften än, så det är väldigt blött utanför under den säsongen, men jag hoppas att bonden kan fixa till det nu i vår/sommar … men de flesta vet ju hur bönder är, "vi tar det någon annan dag …"  ;)