Hovtankar.
Hej!
Jag skulle vilja ha era tankar och funderingar, då jag just nu har kört fast.
Jag tog av skona på Greta för ungefär 2 månader sedan. Det har inte varit några problem alls, hon har galopperat runt i hagen smo vanligt. Fram tills i fredags.
När jag kom till stallet möttes jag av en häst som knappast ville röra sig i hagen. Hon ömmade något fruktansvärt! Det har blivit något bättre, men är fortfarande inte bra.
Jag funderar på om jag ska vänta ut och se om hon blir bättre. Om jag ska slå på skor igen eller om det finns något annat sätt?
I onsdags och torsdags hade vi plusgrader, så hagen hann tina, men sen frysa igen natten tills fredag. Jag och stallägaren tror att det är en av anledningarna till hennes ömmande.
Hur skulle ni tänka och agera?
Om du ryckt skorna nyligen så är det chans att hon börjat få hovbölder, det är tydligen inte alls så ovanligt när man skor av hästar och börjar ha dem barfota.
Det är massa gammalt slagg i hovarna som inte transporterats bort när man haft skor på, och nu när cirkulationen blivit bättre så börjar kroppen göra sig av med skräpet som ligger lagrat i hoven. Är väl vettigaste sättet jag kan beskriva det på.
Tempa henne o se om hon har förhöjd temp. det är en relativt säker indikation på böld. och då kan man hantera det på två olika sätt, ta ut hovis som lokaliserar och ev skär upp den, eller lägg på våtvarma omslag o byt 1-3 gånger om dagen i ett par dar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hovarnas kvalite påverkas ju av både väder, temperatur och foder. Det är ju svårt att säga varför hon blivit öm, men om vändret blivit blötare kan hovarna ha blivit mjukare. Går hon sönder ngt eller är hovarna hela och fina?
Jag hade ringt ut hovslagarn för att rådfråga vad han tror är orsaken till förändringen. Han kan säkert bättre avgöra på vilket sätt hästen ömmar, och hovens kvalite. Kanske är hovkvaliten helt enkelt inte bra nog just nu.
Ömheten i framhovarna har börjat ge med sig. Ja, öm är hon fortfarande, men hon går bättre vid både utsläpp och insläpp.
Hovslagaren kommer ut imorgonkväll, så får vi se vad han säger. Både jag och stallägaren misstanker en hovböld i v.bak, då hon har både puls och haltar i snäva vändningar på just det benet.
Kan inte hovslagarn se något, då får vi se vad som händer. Jag vill bara se henne busa runt i hagen igen och slippa se henne ha ont. :(
Ja, det låter lite otroligt att bara några dagars blöta ska påverka hovkvaliten så. Men jag är absolut ingen hovexpert. Hoppas att det är en lindrig hovböld om det är så, så att hon slipper ha ont.
Skulle inte låta min häst gå och ha ont när han lika gärna kan slippa ha ont genom att vara skodd. Ser inget negativt med en bra skoning.
Endel pratar om en övergångsperiod innan hästen kan gå barfota utan att ha ont. Själv tycker jag att den övergångsperioden är elak mot hästen.
Är det en hovböld så behandla den och kolla om hästen har ont sedan innan du skor om du nu vill ha hästen barfota. Men har den ont ändå, så sätt på den skorna igen.
En häst i mitt förra stall gick barfota, var knöggligt ute då det var höst och leran var frusen. Han fick så ont så vi trodde han hade fång, visade sig vara sulläderinflammation pga. att han gått barfota. Klinikhovslagaren satte på skor och sedan kunde hästen efter behandling för inflammationen gå normalt igen. Efter det har han blivit skodd av en duktig hovslagare, och aldrig haft problem igen.
Det är nog inte blötan så mycket som barfrosten som orsakar smärtan, vilket ju också #5 är inne på. När upptrampade hagar fryser blir det plötsligt som att gå på makadam eller ännu värre. Se först och främst till att hon får gå i en slät hage så länge marken är knögglig. Rådgör också med hovslagare, förstås.
#5 Håller med dig om övergångsperiod. Det skulle jag aldrig heller acceptera. Har varit med om fall av att man anvönt strausser-metoden (man har nekat att det är den man använder, men principen var iaf densamma) och det var hältor och hovbölder. Om hästen inte kan gå barfota så ska man inte låta den göra det.