Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2903 ggr
Peppe
0

Lösdrift och ridning

Ni som har era höstar på lösdrift, hur mycket rider ni?

Har era hästar täcke? Klipper ni dem något?

Jag funderar på lösdrift till nästa vinter men jag vill ju rida, och jag vet sedan innan hur seg och rent ut sagt tråkig min häst bli när han har fullt med päls. Han tappar all bjudning och orkar ingenting, så fort jag klipper blir han en helt annan häst.

Hur gör ni?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Trollas
0

Jag har min på lösdrift och har honom klippt. Klipper dock bara där han blir som allra mest svettig, halsen, bogen och magen. Han får gå med täcke  :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

FeliciaS
0

Mitt sto går på lösdrift och är oklippt. Vi håller igång 6 dagar/vecka, men inte ridning alla dagar utan vi tränar mycket online och liberty också. Hon har aldrig täcke men självklart alltid grovfoder att hålla värmen på, vilket jag anser är det viktigaste så väl vid kyla som om de är svettiga (eller både och samtidigt). Jag har aldrig märkt något problem med det utan hon är pigg, glad och frisk. Är det riktigt kallt väder brukar jag dock ta det lugnare med ridningen, men mest för min egen skull ;) Det jag har märkt varit "jobbigast" för min häst är varma vårdagar när hon fortfarande har mycket vinterpäls kvar.

Hästar är ju trots allt skapade för att ha tjock vinterpäls om vintern och inte något täcke, samt orka springa ifrån rovdjur med all päls. Spontant tycker jag att något borde vara fel om en häst inte orkar bli riden med full vinterpäls. Det kanske inte är pälsen som är "felet" utan någon inre obalans?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Peppe
0

#2 Det vore en lustig obalans som uppkommer varje år bara på hösten och som försvinner i samma ögonblick som pälsen försvinner. Mycket märkligt Flört

Zaphix
0

Min står på lösdrift, är halvklippt och har täcke. Han tränas som han gjorde när har stod på stall, ingen skillnad alls där. Varit skadad och fått blivit igångsatt och sånt så har inte hunnit blivit lika hård träning, men nu kommit igång med galoppintrevallerna och sånt igen.

Han tränas svettig flera gånger i veckan normalt.

Han har nog mer energi än när han stod på stall faktiskt, på gott och ont ibland. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

Ni som har täcke och på lösdrift, har ni samma täcke jämt eller har ni två likadana som ni byter med varannan dag?

Zaphix
0

Varför skulle jag byta mellan två likadana täcken bara för att byta..?

Blir ju aldrig svettigt eller otrevlig miljö under täcket. Han ryktas grundligt i princip dagligen, släpps inte ut svettig med täcket på utan står inne med ylletäcke tills han torkat så blir inte äckligt av det.

Byter mellan olika täcken beroende på hur kallt det är. Har två stycken 100g fodrade regntäcken han byter mellan om det ena är blött, och har två vintertäcken han byter mellan beroende på hur kallt det är.

Har en egen box inne i stallet där han får stå och äta medan han torkar när han blivit svettig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Har en rand klippt fram på fjordingen, vilket är totalt onödigt nu när det är minusgrader, men nödvändigt när han sätter pälsen och det fortfarande är varmt. Går 5 dar i veckan, ungefär lika mycket freestyle som online/liberty.

Islandshästen inte klippt alls men han jobbas enbart online och liberty än, sitter upp och skrittar 5 min 1-2 gånger i veckan.

Fri tillgång på foder och välhalmad lösdrift :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[tintilar]
0

Jag har haft häst på lösdrift i snart 10 år och skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Varmblodet hade jag täcke på, men han var oklippt. Han hade ett thermotäcke/fleece/ull (efter väder) och regntäcke ovanpå. När man har täcken på hela tiden blir slitaget större och det är billigare att byta/laga regntäcken än vintertäcken. Undertäckena slits inte så mycket. Man måste ha ett ombyte när hästen går på lösdrift - för ibland går täcken sönder eller blir blöta. Det händer inte så ofta men när det händer måste man ha nåt att sätta på hästen istället.

Nu har jag en nordsvensk bruks och vi köpte honom mitt i vintern oklippt så vi valde att prova att ha honom så. Jag insåg att det var enklare än att ha täcken och han går numera alltid otäckad och oklippt. Han blir svettig ibland när vi rider men pälsen transporterar snabbt bort fukten från huden och jag tror aldrig att jag behövt ha honom stå inne och torka efter ridning.

Du får prova vad som passar er. En del hästar mår bäst av att gå med täcke, andra mår bra utan. Vissa hästar sätter mkt päls, andra mindre. En del blir påverkade av det, andra inte.

Peppe
0

#6 ja alltså det var mer av anledningen att byta tryckpunkter än svett… Min häst är väldigt känslig för samma tryck en längre tid.

Angående pälsen så är inte problemet att han blir svettig, problemet är att han blir slö, att han som annars är väldigt pigg och energisk lunkar runt som en 25 årig ridskoleponny och det är tråkigt för mig att rida på, och jag har ju honom för att det ska vara roligt att rida. Det problemet avhjälps enkelt genom att klippa, så för mig är det inget problem och inte heller konstigt.

Frågan var mer huruvida täcke och lösdrift är en okej kombo eller om det blir för knöligt i praktiken Glad men det verkar ju som om fler bökar med täcke och lösdrift så det ska nog fungera då Glad

[tintilar]
0

#9 Jag tyckte inte att det var bökigt alls att ha täcke på lösdrift. Däremot är det enklare utan, man behöver aldrig fundera över om täcket sitter bra och man slipper lägga ner pengar på dem. Men som sagt, det var ingenting jag kände var ett problem när jag hade täcke. Jag tog av det när jag skulle rida och tog på det när jag släppte ut honom. Mer än så är det ju inte. :) Så det tycker jag inte att du behöver oroa dig för. Det är nog jobbigare att ha täcke på häst som står i varmstall för då ska ju täckena bytas vid in- och utsläpp och hållas på.