Häst som slickar
Hörde att hästar som slickar sig om munnen tänker, stämmer det? Forskning på detta?
Forskning vet jag inte. men jag vet att när min häst gjort något nytt, svårt eller vart med om något läskigt och hans spänningar släpper så slickar han och tuggar.
Sen finns det hästar som gör det så osynligt att det knappt syns. Man kanske ser det på att de ser ut som om de suger lite på tungan osv.
"Licking and chewing" pratar måååånga NH-instruktörer, oavsett vilken inriktning av NH de sysslar med.
Att de slickar och tuggar är för mig en lika viktig signal på avslappning som att de gäspar. Men att slick o tugg är mer en mental och emotionell avslappning medan gäspningar är en fysisk avslappning. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det sista håller jag med om och det har jag vetat sedan tidigare! :) Men just slicket. Idag hade jag hästen uppbunden bakom en häst som skoddes. Min häst stod och slickade under hela tiden jag gjorde iordning honom för ridning (ca 20 min). På samma sätt han slickar på saltsten eller godisslickburken jag har, bara det att han gjorde det i tomma luften. Han såg ut som vanligt, glad på blicken.
slickandet frisätter också endorfiner i hästens kropp, och endorfiner är ju välbefinnande-hormoner, så det kan vara att han bara gjorde det för att det är "skönt" också.
Tack :) Du kan gärna ta bort tråden.
Vi här på Natural Horsemanship-ifokus tar inte bort trådar bara för att folk får svar på sina frågor. Det är kontraproduktivt. Tråden kommer ligga kvar.
/Medarbetare NH-ifokus
Jaha okej.