Horisontell "spricka"
Ponnyn i hagen har som ett "jack" horisontellt över framhovarna, det är lite mörkare i färgen än övriga hoven, sedan går flera sprickor vertikalt över jacket, ingen tvekan om att hovarna är alldeles för långa, jag undrar om detta är farligt? Jag själv oroar mig för att hoven ska gå vid jacket av och hon får hiskligt ont? Hon har haft fång tidigare och hovarna skulle verkligen blivit verkade flera månader sedan. Vad kan jag säga för att han tar hit hovslagaren bums och fixar henne? Han verkar inte förstå att det är illa. Men jag vet inte om det är jätte illa?
ta en bild så vi ser hur det ser ut.
Det låter ju mindre bra, men utan en bild kan inte jag avgöra hur illa det är.
vems är ponnyn? en kompis ponny? grannens ponny? ridskolans ponny? din medryttarponny? En ponny i stallet?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
http://1.bp.blogspot.com/_BlckbQ2uwqI/SqWUBE-1OxI/AAAAAAAAADo/8CMf-L4nLLM/s320/DSC01828.JPG
Kan inte ta nån bild men det ser ut som på länken ungefär, fast tån är ungefär hälften så lång på vår ponny.

Rätta mig om jag har fel, men fångrand?
JA eller åtminstone en rejäl foderrand med tillhörande försvagning av hovväggen som sprickor brukar starta i.
Tänk baklänges och fundera på vad som hände vid tiden när foderranden utveckaldes uppe i kronranden på hoven. Där har du förklaringen till den dåliga hovkvaliteten vid randen och lär dig från det.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Troligtvis fångrand/foderrand. hoven kommer inte lossna och trilla av, men det krävs verkning för att förhindra sekundära problem som utflytningar, sprickor pga utflytningar, stress/skador på senorna pga att tån är för lång osv uppstår.
Fånghästar behöver god omvårdnad av fötterna, och sålänge den randen är kvar, dvsinnan den växt ner så behövs det verkas åtminstonne vart 8e vecka. beroende på hur hästens fötter växer.
Tack för svaren. Misstänkte att det hade med fången att göra. Det är synd att jag inte är ägaren av ponnyn och de flesta inte tar hand om sin hästar här i Skottland. Men jag skulle verkat den här hästens hovar för länge sedan om jag bestämde. Ska försöka få ägaren att ta hit hovslagaren så gott jag kan.
#6 just det, du bodde i skottland ju…. då blir allt lite knepigare. Kontakta RSPCA och be dem kontakta hästens ägare. De har ju häst-djurskydd i england men vet inte om de arbetar i skottland, men tycker de borde ju ha en filial där med…