Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 2102 ggr
LinaN
0

Harry är skadad nu.... :/

Ni som har haft hovbölder på era hästar, hur har det yttrat sig? Hur snabbt har det kommit? Har ni haft hovböld på era oskodda hästar också?
Harry vart rejält halt på ena bak idag närjag skulle hämta honom ur hagen. Men det som "buggar" mig är att han inte är varm någonstans i benet. Kännt igenom honom från bakknät ner till sulan. Klämt, nypt, tryckt, rickat och grejjat för att försöka hitta en smärtreaktion hos honom. Hittar inget, istället står åbäket o njuter av grejjandet… så han vart inte till mycket hjälp. kännt efter svullnad och värme, men hittar inget, inte ens när jag borrat ner mig i hovskägget så långt jag kan.

Han går hyfsat på rakt spår, om 0 är hältfri och 5 är blockhalt så är han en 3½ i skritt på rakt spår. Man ser hältan utan att anstränga sig. På böjt spår så är det en stark 4 och han liksom stapplar med sitt andra ben för att få bort tyngden, och det är oberoende på om det är bärande eller påskjutande då jag testa att vända åt bägge hållen. När han går på rakt spår så sätter han i tån, men sen skjuter han över tyngden och tar inget ordentligt steg. Magkänslan säger att det sitter i hoven, men jag är verkligen inte säker på det :/

Nu åkte han in på boxvila resterande eftermiddag, och imorrn så ska jag klämma och känna igenom honom igen och se hur läget ligger o ringa och rådfråga vet och min hovis. Imorrn så ska han ut i en mindre rasthage, vill inte ha honom på boxen ifall han försöker hoppa ut, och sen tror jag han mår bättre av att få friskluft och se de andra. Men han kan inte rusa runt och härja även om han har ont ifall de andra skulle få busryck i vanliga hagen. Mat kommer han få med sig ut också så han inte går utan en massa för då vet jag att jag får en häst med huggtänder.

Han är allmänpåverkad av smärtan, det är han. Inte alls sitt vanliga jag. Så ont har han ju. Jag hoppas att det "bara" är en hovböld så att det inte nått som är brutet från att han gått omkull i hagen om han nu gjrot det, eller om han trampat in en söm från en tappsko osv osv. Men hitta ju inget vid undersökningen av sulan/stråle heller, men ska göra ett ntyt försök imorrn. Vi hade ju en stallkamrat vars häst gick med en ståltrådsbit i hoven i somras som upptäcktes först när han vart inne för röntgen pga vad de misstänkte var fång.

*suck* man har vart förskonad från skador och annat så länge, så det vart väl dags nu då…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Birke
0

När min fick hovböld blev hon blockhalt, vägrade gå och skakade i hela kroppen för att hon hade så ont. Kom snabbt dessutom:/

LinaN
0

#1 har pratat runt med folk och det pekar åt att det är en hovböld, men tar inte ut något i fröskott. Ska ringa hovis o snacka med honom imorrn o se vad han säger.

Har försökt läsa på också om hovbölder och det verkar som att alla säger att ända sättet är att skära, men jag tycker det låter fruktansvärt invasivt och risken för följdinfektioner känns ju överhängande…. :S

xMyDeadx
0

Låter troligt att det är en hovbäld. Jag hade lagt ett våtvarmt omslag med jodopax över natten, för att förhoppningsvis lyckas dra ut hovbölden.
Detta gjorde vi vid ett flertal tillfällen där jag jobbade förut och slapp på så sätt skära ut bölden.
Jag håller tummarna för er och hoppas det löser sig!

LinaN
0

#3 jo, våtvarmt har jag fått tips om innan. Så det lutar åt att jag lägger ett sådant. För jag tycker att skär man så har man risken med sekundärinfektioner att oroa sig för.

viktoria91
0

Han kan inte ha gått omkull i hagen och slått i höften/ryggen?

camilla69
0

Det måste ju inte bli så dramatiskt för att man skär. Har för någon månad sedan fått öppna upp hoven på min ena pg.a en djup hovböld.
Hovis kunde dock skära utan att ta sönder hovväggen och ponnyn var mycket bättre direkt.

Bästa är ju helt klar att ta ut hovis så snart det går så han får känna med hovtången om det sitter i hoven eller ej.

LinaN
0

#5 han kan mycket väl ha gjort det, eller vrickat sig minuterna innan jag hämtade honom så han inte hunnit bli varm och svullen. Det är så väldigt spekulativt så man får nästan köra uteslutningsmetoden.

#6 nej visst inte, men jag är väldigt skeptisk till att skära i sådant som kan reda sig på "snällare" väg. Men imorrn ska jag prata med min hovis, titta över honom igen, klämma och känna lite till och sen fatta beslut i hur jag ska göra med det. kanske har han svullnat upp i en led eller är tväröm i en muskel imorrn istället. Så på ett eller annat sätt löser det ju sig.

Prata med en tjej som har samma hovis som jag och han brukar rekommendera att man sätter ett våtvarmt omslag i nån dag eller två och hjälper inte det så kommer han ut och skär, och det är väl den lösningen jag tycker känns bäst just nu iaf, sen får man ju se vad han säger sen.

Gronstedt
0

Medryttarhästen hade en hovböld på en oskodd bakfot för ett tag sedan. Han kom in från hagen på tre ben med 40 °C i temp. Hovslagaren hittade en diffus smärta med visitertången och hittade ingen böld när hen skar på stället, så hen valde att inte skära hela vägen genom sulan.

Det blev jodopaxomslag över natt och sedan skyddande omslag och stövel ett par dagar och den värsta smärtan lade sig fort. Vi såg aldrig att det öppnade sig, men hästen blev ohalt på cirka 1 vecka. Nästa gång hovslagaren kom såg han att det faktiskt varit en böld som öppnat sig spontant precis i trakthörnet, strax ovanför hornet.

Man får se hur ont hästen har och hur lång tid det tar. Är hästen mycket smärtpåverkad tycker jag inte man ska vänta för länge, då måste man öppna bölden för att lätta trycket och lindra smärtan.

LinaN
0

Imorses så vart han mer sig själv, pigg och glad, inte så nedstämd och ledsen som han var igår. Han haltar ju fortfarande men inte lika övertydligt, samt att han inte går på tå så som han gjorde igår utan han börjar sätta ner hela hoven igen.

Tog med honom in i ridhuset när väninnan skulle jobba litet med squeezegame med sin häst och släppte Harry lös, då valde han att till o med trava lite idag så det är ju åp bättringsvägen redan verkar det som.

Jagar min hovslagare med blåslampa o försöker få tag på honom o boka in en tid så han får komma ut och iaf lokalisera bölden (för det känns som det är en böld)

han är något varm i bakhoven på ett ställe men jag o väninnan som också kände på honom idag hittade inte samma ställe på hoven så det är mycket möjligt vi inbillar oss också. Men iaf så hoppas jag att vi får ut hovis imorrn och sen får vi ta ett beslut utifrån vad han hittar med tången.

Zaphix
0

Dacke var blockhalt när han hade hovböld, stod och höll uppe benet och ville inte stödja på det alls.

Han hade förhöjd temp, varm i hoven och varm och svullen i kotan. Reagerade kraftigt när man klämde på sulan med fingrarna.

Gå på tå kan väl tyda på hovbenfraktur, skulle ställa honom på boxvila tills jag fått dit hovslagare/veterinär som kollat på hästen. Absolut inte låtit honom trava.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 säger han att han kan trava så kan han trava, inte så att jag jagade på honom direkt.

Ingen svullnad varken igår eller idag, ingen reaktion när jag petade så hårt jagkunde med spetsen på hovkratsen, kanske något varm idag, men han vart lika varm i andra bakhoven hittade en punkt som var något varmare ändå, när jag kände en stund senare satt den punkten på ett annat ställe. Tempen har jag inte kunant kolla då batteriet är dött på termometern (så ofta använder jag den mao) var sig själv förutom hältan, inte allmänpåverkad och deppig som han var igår.

Stödde mer på hoven idag vid belastning än igår. så nått brutet hovben tror jag ju inte det är då svullnad i benet, kota o led är obefintligt.

Hade till o med ork att börja stöka i boxen när han blev själv inne efter utsläppet.

På bilden så ser man hur ont han hade igår, även om kompisen photo-bombar….

Att gå ut i rasthagen gör att han får röra på sig efter eget behag och vad han känner att han måste röra på sig eller ej, vilket ökar cirkulationen i hoven vilket påskyndar självläkningen och utstötandet av varet. Samt så om han inte vill röra på sig så la jag ut hötussarna med en 5-10m mellanrum så han måste röra sig lite iaf. Jag tror inte på att ställa honom på boxvila, risken att han skadar sig är större än att han ådrar sig nått annat i hagen. Däremot så gjorde jag bedömningen att jag vill inte ha honom med några kompisar, för brallar de iväg så är chansen större att Harry hakar på o härjar, än om han går själv. går han själv dras han inte med på samma vis även om han kan galoppera om han vill.

Pratade ju med hovis idag och sa att jag släppte ut honom i rasthage för att han ska kunna röra sig och hovis sa varken bu eller bä om det. Däremot väninnans häst blev ju blockhalt bara man sa "hovböld" i närheten av hästen.

Hovis kommer imorrn eftermiddag så då ska vi göra en gemensam bedömning på dels vart bölden sitter och hurvida vi ska skära eller inte, och om vi inte skär hurmånga dagar han ska gå med våtvarmt omslag för att dra ut varet mer naturligt.

Och till sist så med tanke på hur reducerad smärtan var idag jämte igår, så hoppas jag att bölden är på väg bort på naturlig väg. Men som sagt, Daniel kommer imorrn och då ska vi titta på det tillsammans.

Brollan1
0

Skulle gissa på hovböld som krupit ut någonstans vid kronranden och försvunnit i allt hår. Det har hänt mig och efteråt så kan man hitta levrat blod där om man har tur att hitta det innan det försvinner.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Gronstedt
0

Kan vara som #12 skriver, då bör han snabbt bli bättre. Var dock observant, det händer att utgångssåret sluter sig och varbildningen fortsätter, så att det hela börjar om igen.

Zahara
0

När calle hade det så ville han inte gå ut, var inte varm men när hovis kom och öppnade så pustade hela hästen ut! Blev ett omslag om hoven och som tur var vart det fruset så han kunde gå ut, han var som vanligt igen direkt efter :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

Lade ett rejält varmt omslag på hoven nu i morses innan jag slängde ut honom i hagen, kände igenom benet igen, och hittade inget ovanligt i kronranden varken bland päls eller i övergången mellan hov och läderhud…. Men iaf, när jag stoppade ner hoven i påsen med den skållheta bomullen som jag först dränkt i en en jodopaxlösning, så suckade hela hästen, så det vart nog skönt med värmebahandling. Idag vart vänster bak varmare än höger bak men utan nån pnuktvärme som igår. Lindade seda påse och boull med wetwrap-linda och sen ett varv med stark typ silvertejp o sen ett lager wetwrap till så förhoppnignsvis sliter han inte hål på det tills i eftermdidag.

Han går bättre på rakt spår idag också, men på böjt eller när han vänder sig är det väldigt jobbigt för honom.

oavsett vilket så är hovis på G ut i eftermiddag efter 17 så då får vi nog mer svar ^^

Det är iaf skönt att han inte har lika ont som i söndags kväll samt att han rör på sig frivilligt i sin rasthage även om det är knöggligt under snön.

Jag däremot ser ut som om jag fått gulsot…. händerna är alldeles guloranga av jodopaxen, för jag kom ju givetvis inte ihåg skyddshandskar!

Brollan1
0

Att värmen/ont flyttar mellan sidorna kan vara avlastningssymptom, dvs hästen avlastar det ben som är dåligt och får avlastnings problem i det andra benet i stället. Det händer rätt ofta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#16 fast värmen flyttade nån cm hit eller dit i hoven på det ben han avlastade, inte det "friska".

men oavsett, hovis vart ute idag, och gjorde en grundlig genomgång med tång och verkade lite också, men hittade inte ett skvatt. Fördelen är att nu vet vi de facto att det inte rör sig om någon hovbensfraktur eller spricka för då hade Harry reagerat.

Han har setts trava i sin hage idag helt o hållet opåverkad både av människor och vad de andra hästarna sysslat med.

Så just nu lutar det åt att han har halkat och sträckt sig, har en väninna som kommer imorrn och ska hämta mig i stallet innan vi åker till hennes stall för att leka med hennes hästar, och hon har utbildat sig till nån sorts hästfysio/massage/therapeut av något slag, så ska be henne känna igenom honom och se vad hon säger, vilket också ger mig litet mer att gå på när jag ringer till vetrinären sen för en rådfrågning.

Hovis tyckte att vi skulle avvakta ett par dar till för att se hur det utvecklar sig. Men han är beredd o åka ut igen och göra en ny klämmning om det blir värre.

Men jag tycker det är väldigt skönt att Harry är så pass pigg och positiv som han vart igår och idag. Han kudne vända sig i boxen själv nu ikväll utan att det såg ut som om han skulle tappa bort sina ben fullständigt. Så även på böjt och belastande spår har det blivit nått litet bättre.