Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: beteendepsykologi
Läst 2190 ggr
Gronstedt
0

Förstört stallnöje ;-)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sabbat stallnöjet för en del. Medryttarhästen, som brukade se så skojig ut när man skrämde honom med höpåsarna, är inte skojig längre Glad. Låt inte lura er av hans öga, han är lite glosögd på ena sidan och ser ut sådan även när han är kav lugn.

Gronstedt
0

2

Gronstedt
0

3

Gronstedt
0

4

Gronstedt
0

5

LinaN
0

Elakt gjort av folk att skrämma honom medvetet med höpåsarna. En del människor alltså…

Men bra du lekt med honom så han inte är rädd längre :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KnutKrut
0

Visst är det jobbigt? ;-) Inte nog med att min inte blir skrämd av att gå på pressenningar längre eller av påsar, att gå i vatten eller annat som fick honom att fara runt som en rodeohäst. I går sparkades det inte en fotboll i hagen och den rullade mot hästen. Sist det hände for han iväg som en raket, fnorkande och fnysande och vågade sig inte i närheten av området där bollen varit. I går gick han fram och nosade på bollen, knuffade den lite det var allt. Gick till och med in i hagen och sparkade runt bollen lite, men det ledde inte till det minsta fnork.

LinaN
0

#6 dags o köpa en stor hästboll eller en större yogaboll och börja leka med honom då! :D

Att nosa på, sparka på och följa efter en boll är otroligt stärkande för självförtroendet för hästar speciellt de som tycker saker är lite äckligt till höger o vänster. Har man en häst som jag som blir uttråkad så är det inte lika mkt utmaning ^^ Så på honom studsar och kasta jag bollen ganska så burdust för att det ska ge mer ^^

Zaphix
0

#7: Eller lär dom nicka bollen, det gjorde jag.. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brollan1
0

Lär hästarna att att äta ur påsen med den uppsatt hängande på öronen, det är en uppskattad övning när dom kommer på att det finns mat i den.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#9 haha! Hade vart nått! Fast då kan man inte ha så mkt hö i… jag ger ju minst 10kg och det tror jag inte Harrys öron håller för även om de är rätt stabbiga ^^

Däremot så undrar jag lite varför man slutade fodra hästar i tornister för…

Brollan1
0

"#10 skrivet av LinaN " Ja det har jag ochså funderat på. (tornister) Det var där jag fick iden till detta.

Jag brukar ha lite torrhö eller lite pellets i påsen när jag lär dom detta, efter det så kan man hänga grimskaft, ledlinor och tyglar i öronen på dom.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

#11 du menar såhär? ;)

Brollan1
0

Nästan, brukar hänga hela lindan med longerep på ena örat ner på sidan när jag behöver lägga undan det några sekunder. Men det där funkar ju ochså även om det ser ut att vara lite iriterande för ögonen… ;-)

Lycka till

LinaN
0

#13 mjah, helt bekvämt är det väl kanske inte, men han stod som ett ljus medan jag grejja med telefonen, och sen vilken ängel är en ängel om inte glorian hasat lite på sned? ;)

Gronstedt
2

Häromdagen kom en person in i paddocken med en tom höpåse under armen. Vi pratade, pålle nosade på påsen och personen öppnade påsen för att visa den. Pålle stack ned hela huvudet i påsen och suckade när den var tom. Det var först efteråt vi kom på att hade detta hänt för ett år sedan hade pålle varit i andra änden av paddocken inom en halv sekund …

Brollan1
0

Ett tecken på ett bra utfört arbete av er.

Lycka till

viktoria91
0

Min ponny blev misshandlad av en i ett annat stall med sopkvasten. Gjorde hästen något "dumt", tex drog ner huvudet och ville äta när den kom in så åkte sopkvasten fram! Personen åkte ut när detta kom till känna. Efter lite träning åkte sopkvasten fram för att borsta bort den värsta leran på täckena när det fortfarande var på henne.=P