Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1062 ggr
Revolt
0

Buga konstigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är så himla glad, jag och min ponny har kämpat med "buga" men det vill liksom inte fastna.

Så idag testade jag att hålla en godis mellan frambenen sen får han godisen när han är nere, typ under magen, och då gick han ner välsigt långt, och men hans huvud nuddar ju typ marken men..men det var det enda sättet som han "gick ner" liksom, så jag ska upp nu och öva lite mer, så ska jag testa att ta hans ben, samtidigt som jag tar godisen mellan benen, då kanske han vänjer sig att sätta ner benet på marken, så vi kan öva utan godis mellan benen. Alltså när steg ett går bra, blir det steg 2, och när steg 2 går bra steg 3 osv.:

1.godis mellan  benen

2. hålla i benet + godis under magen

3. hålla i benet

Lite svårt att förklara men..kan visaen bild på hur vi gjorde idag.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

LinaN
0

Sådär ser min också ut när vi leker med bugan.

men mycket handlar också om att hästen ska bygga upp styrkan att kunna göra denna manöver plus att man från en överdriven "huvudet i marken" ställning börja be hästen hålla huvudet mer normalt i bugan, men det går oftast inte förrän man befäst att hästen ska stå på knä.

Jag har inte tränat på detta på jättelänge, men sist jag gjorde det så lade jag ett rep om frambenet runt karleden som stöd dels så jag inte behöver gå ner så långt och ha hans tyngd på min rygg iom att jag håller i benet, utan kunde stå mer normalt och parera med repet istället. Men han vill gärna stoppa in huvudet långt in mellan frambenen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

Här är en av våra allra bästa bugningar, och då hade vi tränat på bugan nästan varje dag i en vecka. Men sen så underhöll vi inte det och är mer eller mindre tillbaka på ruta ett.

Revolt
0

Okej, så du tror att så fort jag fått honom att liksom ställa ner knät så kan vi öva på att huvudet inte ska vara så lång ner eller? tack :)

LinaN
0

#3 ja, liksom att när han gått ner så flytta din hand från under magen till mitt framför bringan och ge honom en eller två godisar där. Så man successivt får upp huvudet på honom till en normal hökd helt enkelt.

Revolt
0

Okej tack så mycket för hjälpen! :)