Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 3231 ggr
HumlanochJuvel
0

Inridning - NH metod

Hejsan,

Jag håller just nu på med ett projektarbete (jag går tredje året på gymnasiet med inriktning hästhållning). Jag ska skriva om några olika inridningsmetoder, en jag har valt är hur man rider in enligt NH (Sven Forsströms metod). Jag kan i princip ingenting om NH, har googlat lite men har hittills inte hittat om man rider in på ett speciellt sätt enligt NH (Sven Forsströms metod). . Vet ni vart jag kan söka så jag får information ang. detta? :)

Jätte tacksam för tips och hjälp. :-D

Mvh. HumlanochJuvel

LinaN
0

#0 jag hade nog skippat Sven forsström och gått på parelli och kally krickenbergs metoder istället. Med colt starting. finns en del att tillgå på youtube, inga rena instruktionsvideor men information.

googla också colt starting + parelli. + Kalley krickenberg, colt starting naturally, colt starting natural horsemanship osv. Så tror jag du får bättre information än att använda dig av Sven Forsströms böcker.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HumlanochJuvel
0

#1 Ah okej… Grejen är den att jag skrev i projektplanen att jag skulle använda mig av den metoden (utan att kolla innan hur mycket information det fanns om den metoden, vilket jag givetvis skulle ha kollat först men ibland tänker man inte på allt:P.) men får se om jag kanske kan ändra på det..Skiljer dom olika "NH typerna" sig mycket?

Tack för ditt svar :)

LinaN
0

#2 Monty Roberts metod skiljer sig jättemycket från parellis och är väldigt rovdjurs-aktig i mentaliteten.

Medan parelli kör stenhårt på Love- Language - Leadeship in equal doses även vid inridningen.

Parelli kör de 7 lekarna, sen leka med att lägga på och acceptera utrustningen, inridning sker nästan alltid bettlöst, sedan rider man antingen med sadel eller barbacka eller med barbackapad. Helt o hållet beroende på vad man vill uppnå.

Nästa häst jag rider in blir helt och hållet Parelli-stilen, det är den stil jag tränar annars och den har gett både mig och hästen en helt annan relation. Mitt tips är att om du nu ska rida in en häst så hade det vart en idé att vara bekant med programmet sen tidigare men det är verkligen INTE OMÖJLIGT att rida in utan att vara bekant med programmet.

Bara det ett du har en del att ta in på väldigt kort tid, hurlång tid har du på dig med projektet`?

HumlanochJuvel
0

#3 Alltså jag har fram till våren på mig men jag ska inte rida in en häst på riktigt enligt den här metoden utan endast skriva om några olika inridningsmetoder :-) Så hoppas jag kan läsa mig till lite och skriva ihop hur man går till väga genom den metoden..

LinaN
0

#4 Aha, då blir det ju lite enklare ;)

HumlanochJuvel
0

#5 Hihi ja ;) Kom på en fråga till… Du skriver att Monty Roberts skiljer sig mycket från Parelli… skiljer sig Sven Forsströms metod från både Roberts och Parellis metod? Är det typ olika "grupper" inom NH, isåfall hur många olika sådana här "typer" finns det? :P (blev bara lite nyfiken^^)

LinaN
0

#6 Forsströms metod i mina ögon skiljer sig på så sätt att det är vanlig traditionell hästhantering med lite NH-tänk. Sen kanske det förändrats sedan 90-talet när han gav ut sina första böcker.

Samma med Lisbeth Johnsson, hon har försvenskat metoder från stora profiler inom NH och iom försvenskningen har det blivit väldigt mjäkigt och mitten-lätt-o-lagom och Politiskt korrekt i det svenska sammanhanget.

hon pratar ofta om att man ska inte utmana hästen, och det kan jag hålla med om men OM hästen utmanar mig så ska man vara så pass effektiv i det man gör så att hästen inser att det är lättare att göra det man bad om från början.

Jag har tyvärr inte så mycket till övers för de svenska NH-förespråkarna eller NH-stilar som går ut på att man ska valla hästen tills hästen tröttnar och söker kontakt.

HumlanochJuvel
0

#7 Okej, tack för att du har tagit dig tid att svara på mina frågor :-)

LinaN
0

#8 inga problem :)

FeliciaS
0

#4 Men du kan ändra din metod mot vad du skriver i projektplanen så länge du skriver i resultatet varför du valde ex. Parelli istället för Sven Forsström :) Det är inte sällan som man ändrar sig under arbetets gång, särskilt när man gör arbetet under så lång tid. Jag hade inte mitt projektarbete 100% klart för mig när jag skrev projektplanen, och en kompis till mig ändrade sig säkert ett tiotal gånger fram och tillbaka ;) Så se inte det som ett hinder, det kan istället vara en fördel att ändra sig och diskutera varför etc. Lycka till!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HumlanochJuvel
0

#10  Okej då vet jag, tack för ditt svar :D

Rebecca Frisk
1

Jag gjorde projektarbete om inridning enligt parellis principer. Glad

anneflora.blogspot.com