Hur få häst att stå still?
Hur får jag hästen att stå still när ena tygeln ligger i backen??
vill ha era bästa tränings tips nu alla =)
Lägg tygeln på marken. Backa från hästen. står den stilla, beröm och gå tillbaka. Gör om. Backa nått steg mer, står hästen stilla beröm och gå tillbaka efter några sekunder. Öka antalet sekunder och hur långt ifrån du går.
Om hästen flyttar sig, gå lugnt och sansat tillbaka, och backa/positionera tillbaka hästen till där den stod från början. börja om. flyttar hästen sig, flytta tillbaka den. Även om hästen flyttar en hov 1cm, så ska hoven flyttas tillbaka 1cm.
Och är man tillräckligt konsekvent så har man snart lärt hästen groundtie.
Sen kan man ju göra samma sak med klicker också, vilket en del tycker är enklare.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ett sätt är att sätta på en repgrimma med ett "lagomt" långt ledrep hänga ner på backen och sedan lämna hästen att reda ut att man inte skall gå då repet ligger på backen för man trampar på det.
Smarta hästar reder ut det på 15min andra mera tvångsmässiga tar flera dagar att inse att det är dom som tramapar på repet och om man står stilla så händer inget.
Det spiller över till tyglar ochså när dom kan det
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Okej då ska jag sätta igång och träna! Har hajjat hur man tränar =) tack snälla.. Men jag undrar även om det finns något knep för att veta att repgrimman sitter bra, inte för hårt och inte för löst?? Finns det ingen knytnäve som ska kunna komma igenom någon stans eller fingrar så man vet att den sitter bra? Tror nämligen att min sitter lite för thight på min häst.
#2: Fats min häst trampar på repet och sedan trampar han av och går vidare. Men han kan lätt sätta av i galopp med en långrep hängandes utan att trampa på det, hans teknik är att galoppera eller gå på snedden med huvudet vikt åt sidan.
Hade definitivt inte lyckats lära honom genom det. :)
Nu är han en häst som gillar att stå stilla iofs. Stod helt stilla en halvtimma lös medan vi fällde träd och lastade på dom bakom honom så han kunde dra hem dom. Att dra tunga lass är inte hans favoritsyssla, men att stå stilla och vänta tycker han mycket om..
#2 samma med Harry, kliver han på repet så kliver han av det och fortsätter med vad han syssla med.
Även i full galopp kan han kliva på repet men det stoppar honom inte för den sakens skull ^^
#3 sätt på hästen repgrimman, ta en bild, lägg upp här så kan vi säga om det är lagom eller inte ^^
Ja vissa hästar lär sig ännu ett steg, dvs dom står på repet tittar ner och backar av repet och går i väg lite försiktigt. Tror det är lättare att springa med repet hängande än att gå för då hänger det rakt ner.
Allmän repsnurrning runt ben och häst hjälper ochså till med detta.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#5 Okej ska försäka, frågan är om den syns på bild för de har så mkt vinterpäls nu..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Harry står still om han är hobblad, men i sverige tillåts inte hobbling. Sen att han hobblat in sig själv i rep tidigare är sin sak.
I usa är hobbling rätt vanligt, speciellt när man är ute och driver kossor o annat, så hobblar man hästarna på kvällen om man inte sätter dem på high-lines.
Sen är det ju som sagt en skillnad om min häst vänder sig i repet när han trasslat in ett ben och trasslar in fler ben. Då brukar han i regel stå stilla och vänta på att jag ska trassla loss honom. Men det händer ytterst sällan nuförtiden…
Bifogar en video om hobbling-träning.
Ground tie, instruktionsvideo
Ground tie med klickerträning
hur man sedan bygger vidare med klickern i längre o längre perioder. Men funkar även på icke-klickersättet.
#12 den ser väldigt liten ut och sen är själva knuten vid örat inte knuten rätt, så som den är knuten nu kan den lösa upp sig, speciellt om det leks en del med hästen.
Se filmen som jag länkar till för att lära dig att knyta den knuten rätt, och sen på bilden här på min häst så ser du hur en repgrimma sitter bra.
så på bilden på min häst i inlägget ovan så hade jag kunnat korta upp nackremmen en 3-5 cm till så hade grimman suttit nästintill perfekt, men då bilden är tagen efter en bra stunds lekande (tror vi höll på en 1½-2 timmar) så har det glidit lite. Hade jag kortat upp så hade remmarna vid ganascherna hamnat rätt och han hade fortfarande kunnat gäspa.
vilken storle har din häst i vanliga engelska grimmor?
Idag var det svinkallt ute så jag hade hästarna i lösdriften och tog på regntäcke för lite skydd.. Så tänkte jag att jag skulle se hur dem reagerade med att bara grimskaftet hängde till marken.. Har alltid sagt att mina hästar skulle vara superbra för trickträning! Men jag tog på honom en vanlig grimma och lät grimskaftet hänga, Så sträcker han sej ned och tar det med tänderna =) jag la ut det som en linje framför honom och då började han krafsa på det.. Ska absolut tränas här på både det ena och de andra, hästarna verkar tycka att det är kul och spännande med nya saker..
#15 skoj! många hästägare glömmer bort att man inte bara måste motionera hästarnas kroppar utan även motionera deras hjärna/sinne. :D
Trickträning och NH är super att motionera hjärnan med! :D