Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: hästhälsahästhållning
Läst 1152 ggr
Brunokanin
0

Vad skulle du välja?

Begränsad fri tillgång på hö som aldrig tar slut men ensam i hagen (hästar i hagen alldelles intill) eller att hästen går med andra hästar men portionsfodras med 4-5 timmar mellan målen grovfoder? Det dilemmat har jag nu…. Som inhyrd kan man inte få vad man vill.

Zaphix
0

Jag har valt tillsammans med andra hästar, tidigare har jag valt tvärtom.

Vet faktiskt inte vad jag som passar min häst bäst. Visst gillar han sin hagkompis, men jag vet också att han gillar att ätas mer än han gillar sin kompis, Han mår heller inte dåligt ensam, iaf inte om han har kompisar i hagen bredvid.

Beror helt enkelt på vad du har för typ av häst om vad som passar just den bäst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Jag hade valt maten om det var för Harry detta gällde.

Jag har stått i stall med honom där vi haft morgongiva ute i hagen, sen inget förrän på kvällen när de kommer in. Då vart han inte särskilt trevlig förrän han hade fått äta. Detta innebar också mellan 8-12 timmar utan annat än lite småstrån gräs som råkat ta sig upp genom leran. Dvs han fick bara mat inne i boxen.

Vi har stått i stall där vi haft 5 givor över dagen, men bara i 2kg's ransoner per häst, då vart han riktigt otrevlig, när han började skydda sin mat eller kom för nära när man kom in med maten och betedde sig otrevligt.

Och nu då så har han begränsad fri tillgång dygnet runt. Ibland tar höet slut i nätet om nätterna men då har jag ändå knökat i en 12-20kg hö. Och ute har han fri tillgång på ensilagebal. JAg märkte stor skillnad från att han haft fri tillgång ute och giva på kvällen till att han hade fri tillgång ute och sen SMHN på natten.

Går han med kompisar men inte nån mat blir han lika grinig som om han skulle gå själv i en hage utan mat.

Har han mat i hagen så kan man i princip glömma honom ute ett par dygn och han bryr sig inte medan de andra står inne i stallet.

Jag skulle välja utifrån vad jag har för häst. Hade jag haft en häst som gick själv med mat men som aldrig äter för att han är så stressad över att vara själv så hade jag valt bort den fria tillgången till förmån för hagen med kompisar och givor. Beror alltså helt och hållet på hästen.

Finns inte möjligheten att prova? Ha din häst själv, och funkar inte det så får han gå med de andra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

FeliciaS
0

Vilken jobbig situation. För mig är det självklart att hästar ska hållas tillsammans, de är ju flockdjur… Men det borde också vara en självklarhet för alla hästägare att inte låta sina hästar stå utan grovfoder. Finns det inte någon annan hästägare som kan tänka sig att låta sin häst ha begränsad fri tillgång? De måste väl förstå att det är bättre för hästen?

Annars kanske ni kan ha fri tillgång på halm åtminstone så de har något att pyssla med och få i magen om inte hö.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

xMobilexD
0

Tillsammans med andra hästar! Mat går ju alltid fixa mer om det skulle ta slut för fort :-)

viktoria91
0

Utan tvekan maten. Min ponny har aldrig uppskattat sällskap med hästar utan föredrar kor, får, älgar och rådjur. ;) Dessutom har hon haft en svår gaffelbandsskada i v.b så efetr det får hon inte gå med andra pga sparkrisken.

Brunokanin
0

#4 Nej maten går inte att fylla på om den tar slut. Stallägaren vill inte det. Så ska jag ha så måste hon gå i egen hage.

Brunokanin
0

Tillägg. Var och en köper sitt eget hö. Gstallägaren vill inte ha fritillgång pga åtgången gissar jag. Därför får jag ha henne i egen hage och fri tillgång av mitt eget hö.

xMobilexD
0

Men går hästen in på natten kan den få massa gott hö inne :-) och sen kan man ju ge mer mat som räcker längre utan att gå dit massa gånger :-) jag tror hästarna uppskattar sällskap mer än mat i längden :-) men fri till gång är ju oxå bra :-) är glad att jag har hästen hemma och han har både kompisar och mat som han kan bada i hehe

Brollan1
0

Jag hade prexis det omvända dilemmat. En häst som äter ALLT så länge det finns något att tugga på, vilket får som följd att dom andra hästarna får för lite då dom är lite mer kräsna och när dom senare blir lite hungriga så har den första hästen tuggat i sig all mat. Detta försökte vi fixa med att ge ofantligt mycket hö vilket fick som följd att första hästen blev en ballong då han åt kontinuerligt utan avbrott (det tog alldrig slut mat). Till slut så fick den hästen egen hage inne i den andra hagen och egen högiva att äta upp.

Så matmässigt så har det rett upp sig men lite olycklig är nog hästen över att stå i egen hage.

Så med detta skrivet så beror det på din hästs läggning vad du skall göra. Pest eller kolera.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
0

Jag har lite samma val här, men jag valde ensam och fri tillgång, eftersom i den andra hagen där de portionsfodrar ger sjukt lite hö, aldeles för lite för att vara okej och då har jag ändå ponny och de stora hästar.

Sen går han inte ensam vanligtvis utan hans hagkompis har opererat lös benbit och går i sjukhage några månader, så det är bara tillfälligt. Tyvärr kommer dock hagkompisen vara konvalecent åtminstone vintern ut, men jag hörde nåt om att våran sommargäst kanske skulle komma tillbaka i slutet av januari, och då får han sällskap igen av en häst som får obegränsat med hö och som han dessutom känner sedan innan.

Men som permanent lösning skulle jag inte vilja att han gick själv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Brunokanin
0

#9 och andra.

Hennes "läggning" är väl unghäst som vill vara med andra hästar samtidigt som hon är extremt låg i rang. Växer än och behöver ju sin mat och att slippa konkurera med andra om fodret. Samtidigt som hon behöver stimulansen som andra hästar ger. Då hon är så låg i rang och de ponnyer hon går med har liten högiva äter ju de upp hennes giva sedan som hon inte kan försvara… Trots detta fin i hull. Ja det är svårt!

Aaek
0

Om hon bara går med ponnier (?) så kanske man kan ha ett slowfeedingnät m hö uppsatt så att bara hon når? En tanke bara.

Förstår dilemmet, inte lätt.

Brollan1
0

En tanke vore kanske att övertyga alla om att småmaskiga hönät är det som gäller och sätta upp maten i dom så att alla har någonstans att äta och det tar lång tid att tömma dom, då borde alla hästar hinna få i sig någorlunda med mat.

Vi provade det själva men den första hästen är så våldsam att han slet sönder näten ett efter ett så det gick helt enklet inte med han, men det kanske fungerar för dig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Brunokanin
0

#12 Hon är liten häst och ponnysarna är c-d ponny så nej tyvärr.

#13 Vi har nät. Ett nät till varje häst. Men de andra 2 hästarna får tillsammans 7 kg (frukost och lunch). De portionsfodrar i näten en ganska liten mängd hö alltså. De vill inte ha fri tillgång, har redan försökt övertala dem! Eftersom min häst är lägst i rang äter de andra upp hennes mat i princip… för när de andra får slut i "sina" nät går de till min hästs nät och äter och då får min häst inte komma fram. Så det extra hö jag proppar i hennes nät hamnar enkom i deras magar.

Brunokanin
0

Alltså 7 kg till två hästar som ska räcka hela dagen (morgonmål och lunchmål).

LinaN
0

#14 ja men då är saken klar, sätt henne i egen hage med fri tillgång.

Hon ser de andra hästarna, och till betet så kan de gå tillsammans.

Jag tycker inte det är värt att sätta en ranglåg häst utan mat eftersom de andra hästarna äter upp maten, då går hon ju utan fast med sällskap som kör iväg henne fårn maten. Hade vart annat om hon vart ranghögre och kunde stå på sig för sin mats skull.

Fördelarna med häst i grupp försvinner mot faktumet att hon mobbas ifrån sin mat.

Fördelen med fri tillgång men utan sällskap är att hon fortfarande får så mycket mat som hon behöver och slipper stå utan.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brunokanin
1

#16 jepp, får bli så!