Utveckling
Hon är numera en LBE, vilket har kommit i takt med att hon fått bättre självförtroende verkar det som. Och ibörjan vart hon väldigt introvert oavsett vilken sida hon låg på.
och det hon hade på LBI kan också vara så att det är saker från RBI man misstolkar eller tror att det stämmer in. Det är en vetenskap det här ^^
Hur blir hon idag om hon blir stressad eller ställd i en ny situation. Blir hon righbrain alls?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag gör en horsenalitychart två gånger om året på min häst, en på sommaren och en på vintern. Har sett mönstret att min blir alltid mer extrovert på vintern, men också mer right brain även om han alltid är övervägande left brain.
Så det är ett tips, gör en chart varje sommar och vinter och se om du upptäcker att årstiderna förändrar din häst. Även din häst kanske blir mer introvert när värmen kommer igen.
Harry blev väldigt introvert i somras, men inte så konstigt med det vädret vi hade ^^
#2 - Okej, då vet jag! :D När jag fick henne så var hon väldigt tillbaka, nästan lite seg (fattar inte hur jag kunde gilla henne då jag i vanliga fall brukar fastna för lite piggare hästar ;) ). Hon gick och krullade ihop sig och hade inte så mycket framåtbjudning. Men nu är hon pigg och glad, jag tror nästan hon var som i en bubbla innan och nu har hennes personlighet blommat ut och hon känns som en mycket gladare häst :) Och anledningen till det tror jag är att hon helt enkelt lever ett annat liv nu. Hon står på lösdrift i stället för stall, hon rids mest ute i skogen istället för ridhus osv. Jag har väl helt enkelt en annan syn på hur hästar ska leva och hur en unghäst ska få ha det i början av sitt liv och sin inlärning ;)
Hon är väldigt lugn i huvudet (även om hon är pigg och så) och blir sällan stressad om jag får säga det. Hon slänger sig aldrig eller liknande om hon blir rädd, utan kan titta lite och sedan bli nyfiken. Men hon blir nästan lite otålig om jag tycker att hon ska titta närmare på det läskiga (som att hon säger: "men asså, jag har ju redan fattat att det där inte kommer äta upp mig, så vi kan väl fortsätta?!") Hon är väldigt obrydd med det mesta. När hon kom till mig så var hon helt obrydd över att vara i ett nytt stall och allt. Visst tittade hon lite och var nyfiken - men inte stressad eller uppspelt. Vi har åkt till olika ställen och tränat, men det har varit samma där, väldigt obrydd - kollar sig runt och sen är hon som vanligt.
Hon är ju bara 4 år, så för att vara så ugn är hon en himla trevlig häst att ha och göra med!
#3 - Jag har tänkt att jag ska göra en i sommar också! Det känns som hon blivit rätt busig i och med snön, så det ska bli spännande att se hur hon beter sig senare! :D
#5 glöm inte att DU har valt att lyssna på henne! Det gör att hon har kunnat blomma upp och bli den häst hon är idag! För hon har vågat, för hon har fått stöd från dig! :D
a horse doesn't care how much you know until the horse knows how much you care!