Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 8106 ggr
LinaN
2

Solrosfrön som foder?

Någon som testat?

Att använda bara solrosfrön eller ge det tillsammans med andra fodermedel?

Solrosfrön innehåller ju en hel del fett, och fett är något som Harry får förlitet av i dagsläget om man ska se till det faktum att han troligtvis har den här muskelsjukdomen som kallblod/shire/mfl kan drabbas av.

Så istället för att ge solros/raps/oliv/olja i fodret (som kladdar överallt) så ger man torra solrosfrön eller uppblötta med resten av fodret man ger om det blötläggs.

Jag har försökt hitta vettig information om detta på nätet men hittar nada noll och ingenting på svenska sidor. Däremot så finns det litet litet information på engelska sidor men inget jättekonkret. Så det verkar inte ens vara vanligt ute i europa. Eller så är det så vanligt att ingen bryr sigpå att prata om det.

Vad tror ni?

Det finns ju redan blandade foder som mysli och liknande som innehåller en del solrosfröer. Så det är ju inte helt utanför kartan ändå…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Vi ger skalade solrosfrön som köpes i hinkar på Granngården till våra fånghästar vilket fungerar alldeles utmärkt! Efter att vi har testat det i flera år (och innan det med skal på) så vet jag nu flera uppfödare/ägare till små ponnyer som använder sig av det.

Hästarna älskar det, och förutom att det är nästan 50% fett så är det ju mycket nyttiga ämnen i det! ^^

Hakuna matata!

LinaN
0

Vad får du ge för en hink skalade frön och hurmkt är det i en hink? och nyfikenheten frågar ju hurmkt ger du per häst/100kkg kroppsvikt? :)

Elshira
0

#2 Hinkarna är på 8 kg eller något sådant tror jag o.O Eller typ 10 liter~ Ger lite mer än 200 kr för dem, beroende på årstid. Ibland har de lite billigare med om de har "drive" på dem :)

Just nu får våran väldigt fångkännsliga gamla welsh mountain hingst 4 dl/dag, men han åt som mest nästan 1 liter dag (är väll typ på vintern när det är snorkallt). Och detta givetvis utan känningar =) Ska dock tillägga att han har tandproblem, så det är lite knivigt för honom att tugga hö även om han gör det för jämnan. Han får i sig skapligt men är trots allt både hingst och inte så lättfödd.

Hade en arabhingst som också fick solrosfrön, dock med skal. Men han fick nog upp till 4 liter/dag av det :P Men 1 dl med frön blir ju inte mycket när de är skalade så… Men vackert blev det i landet där dyngan hamnade - stora gula solrosor året efter (några kom ju ut hela med dyngan) Skrattande

Men jag tror nog nästan att man kan ge obegränsat av det i det syftet… Det är ju som sagt mest fiber och fett.

Men det är ju bara att prova och se hur mycket som beövs, öka stegvis =) Men man kan ju inte ge hur mycket som helst pga plånbokens skull… Tyvärr xD

Vad det gäller mineraler osv så kan du ju titta på näringsinnehåll för dem (googla) och jämföra med vad en häst ska få i sig/dag om det är något du skulle vara rädd för att överdossera. Har bara kollat upp selenen, med det är bara 2 mcg/100 gram, och daglig intaget för stor häst i arbete är ungefär 2 mg. Så det är ingen fara :)

Hakuna matata!

LinaN
0

jag funderar på om man kan få tag på någon som krossar solrosfröna åt en. för då får ma nju extra mkt fiber att arbeta med i magen samt så slipper stallägaren ha hela vinterhagen full med solroser sen ^^

Elshira
0

#4 Fiberna är nog hugget som stucket, tror nog det är bättre med hö då (och om man tänker på ev risker med fågelburna sjukdommar).

Har inte gjort någon undersökning direkt på om det är mer värt med en hink skalade än en säck med oskalade… Men det känns som att det inte kan skilja särskilt mycket.

Hästarna tyckte dock det var rätt jobbigt att tugga med skal vilket jag kan förstå :)

Men du kan ju fösöka få tag på typ en halv dl oskalade frön, skala dem och se hur många matskedar det blir. Så vet du ju hur mycket du får för pengarna ^^

Hakuna matata!

Anette.S
0

Hejsan. Har inte testat men googlade för att kolla lite. Läste nämligen i min gamla foderbok från 1981 (Christina Planck som fortfarande är foderguru) att solrosfrön är ett proteinfodermedel som kan användas till häst. Men inte till yngre hästar pga fattigt lysin innehåll. Men att bristande tillgång på senare år för att de sällan kommer ifråga. Intressant… Numera när man gör business på fågelfrön och automater, så finns ju plötsligt solrosfrön i varje affär. Ganska billigt också jämfört med soja, krafft protein mm. Och eftersom man ger dem till fåglar borde ju det inte vara några andra mystiska tillsatser heller.

Eftersom jag fick lite dåligt proteinvärde i mitt hö, så letade jag efter ett lämpligt foder, och eftersom jag inte hittade min nyare bok, så åkte denna gamla fram. Så nu är bara frågan om man skall testa eller ej:)

Anette.S
0

Varför tog ni skalade istället för med skal? BOrde väl vara lite nyttigheter i skalet? Fast fettet är förstås mest i kärnan om det är det man är ute efter.

Jag har aldrig funderat på vad solros väger, det kanske är lätt jmf med volym. Hur mycket vägde 4 liter? Det kanske inte är så billigt som jag tänkte, men en säck brukar man ju få för nån hundring. Hm kanske får kolla lite bättre.

LinaN
0

skalade är ju enklare för hästen att tillgodogöra sig, medan oskalade kan passera genom systemet utan att hästen fått i sig de fetterna man vill.

jag funderar ju på att få tag på någon som kan krossa säg 10kg åt gången så på en vecka eller två så har man hunnit använda upp det då det tex inte är bra att låta havre och kornkross stå förlänge då fetterna i dem surnar efter nån vecka eller två. så kan tänka mig att det är litet samma sak där att solrosfetterna kan surna.

En nackdel är ju också att hela passerade frön börjar spira solrosor i hagen, men det beror ju på om man tycker det är en nackdel eller inte ^^ själv tycker jag det är fina plantor ^^

Elshira
0

Jag tänkte bara säga att numera är ica billigast på solrosfrön! De säljer skalade frön i 1-kilos påsar á 35 kr, alltså 350 kr/10 kg. På granngården kostar 5 kg 250 kr. 5 kilo skalade frön är ca 9 kg oskalade. Vi fodrade med hela frön förr, men det var jobbigt för hästarna att tugga i större mängder och skalen klarar sig genom magen hela. Vet inte vad hela frön kostar på andra ställen men granngården tar 350 kr för 20 kg, alltså får man mer frön på ica för samma pris som dessutom är skalade!

Hakuna matata!

LinaN
0

#9 tack Elshira!

hurmycket ger du per giva?

Elshira
0

#10 Just nu får min gamla welsh mountainhingst 2 dl 2 ggr/dag, men får nog öka lite till i vinter (förut fick han 3 dl 2 ggr/dag). Har även haft en arabhingst som haft fång så fick han 2 liter oskalade om dagen + lite extra om han orkade äta upp det. Araben hade fri tillgång på hö och åt massor av det med, så du behöver inte oroa dig att han bara fick "kraftfoder" :)

Men när granngården började med skalade frön använde vi det efter som ansenlig del kom ut hela (hela trädgårdslandet blev fullt av solrosor året efter!), jag tror nog att om man inte vill ha fröna för skalens skull också så är det nog mest ekonomiskt att köpa skalade. Krossade skulle ju kanske kunna fungera, men vi är glada att slippa skalen dels för att de är hårda, och dels för att jag tänker på att försöka minimera fågelbajs och sjukdommar där till. Då borde ju dessutom de som säljs på ICA vara säkrare hoppas jag :P

Solrosfröna på ICA var för övrigt på ICA kvantum (stor ica butik) och inte min lilla lokala ICA där jag bor.

Det enda jag kommit fram till ännu är att ingen av de hästar som haft fång och fått solrosfrön har haft någon reaktion, och numera använder sig en bekant uppfödare solrosfrön till sina hingstar (ponnyer) och har även två bekanta som ger det till sina äldre ridhästar. Just med ponnyer så är man ju glad om man kan minimera kolhydraterna för fångrisken, och får de inget kraftfoder att blanda ner oljan i så är ju fröna i princip enda lösningen.

Jag har försökt dela med mig av denna info på shetland iFokus t.ex, men där får jag kraftigt motstånd. Synd då det faktiskt verkar vara ett bra alternativ som förutom fettet innehåller många nyttigheter och är dessutom väldigt goda! ^^

Hakuna matata!

LinaN
0

#11 men så är det väl alltid, om man har ett fodermedle som funkar skitbra så är folk motsträviga och håller sig till sina gamla invanda rutiner. Jag ger ju Harry Linklipellets som är skitbra, det är enda fodermedlet med spannmål jag kan ge honom utan att han får några problem med sina muskler. (EPSM)

Men jag är så trött på att kladda med flytande olja som riskerar att bli dålig när den står kallt osv. Så jag ska nog få tummen ur och köpa mig solrosfrön på ica, vi har ett kvantum vi också så :) inte lokala butiken men stora affären ute på köpcentrat har, kan ju kika på coop också som ligger granne o se om de har oskalade och jämföra pris. :)

Elshira
0

#12 Ja gör det du, tror det var vanliga "Risenta" som hade förpackningarna om det är svårt att hitta :) Låg på samma avdelning som alla andra nötter osv, ica har ju massa egna småpåsar med naturgodis typ.

Hakuna matata!

LinaN
0

#13 då vet jag precis vart jag ska leta! :D

hissin
2

hej Lina N

Läste dina inlägg och trots att det är ett tag sen du skrev vill jag informera dig om att jag säljer solrosfrön utan skal och pumpakärnor utan skal som tillskott till djur  foder. Är du intresserad vänlige skriv så kan vi komma i kontakt och prata närmare om detaljer ang leveranser med mer.

Jag säljer solros kärnor samt pumpa kärnor  23 kr/ kg.

hissin
0

Elshira jag säljer solroskärnor samt pumpakärnor till låg pris jämfört med andra säljare av djurfoder. vid intresse skriv gärna så pratar vi närmare om det.