Vila
Hur ser ni på vila?
Hur ofta får era hästar vila i veckan?
Vad anser ni är vila?
Får de någon lång vila? T.ex. sommar/vintervila
Hur ofta anser ni att en unghäst ska vila?
Har funderat på detta ett tag. Diskuterat med olika tränare, men ni har så kloka åsikter och tankar så vore roligt att höra era ang. det här! :)
Hur ser ni på vila?
Smidigt och praktiskt när jag har mycket att göra, tider att passa, är sjuk osv. Man åker ut till stallet, mockar, fixar maten o gör bara det nödvändigaste. Hästen får stå helt enkelt o bara vara häst den dagen. Däremot ett varningens finger, om man har en opportunistisk latmask inneboende i sig själv så kan en dags vila snart bli en veckas vila, eller längre. Man måste akta sig för latmasken! ^^
Hur ofta får era hästar vila i veckan?
1-2 dagar i veckan står han oftast. Och då ofta pga att jag inte orkar (latmasken) eller har ont (fibromyalgin). Men en vilodag kan också vara att vi kör undemanding time i ridhuset eller är ute och betar om det nu finns nått att beta av.
Vad anser ni är vila?
Det ger både mig och hästen möjlighet att tänka över vad vi gjort, hur vi mår och känner oss. Processa intryck och sådant som hänt. Vila är i mina ögon en viktig del av återhämtningen och inlärningsprocessen. Jag själv behöver ibland en stund för att poletten ska trilla ner.
Får de någon lång vila? T.ex. sommar/vintervila
Det beror på. På somrarna hitendags har jag ofta gett honom långa sammanhängande perioder. Men sommaren som kommer blir det nog bara kortare viloveckor, men kanske inte att han rids/tränas/leks med 7 dagar i veckan utan mer 3-4 dagar i veckan så han inte tappar all kondis. tidigare har han också haft vintervila i samband med dåligt väglag, men i år har vi haft tillgång till ridhus så det har inte vart något problem att hålla igång.
Hur ofta anser ni att en unghäst ska vila?
2/3 av året körde jag med Harry det första året han reds in. Annars så vart han mest häst, men vi gick promenader, tömkörde, vardagshantering osv men han hade inget fast schema. Efter att han reds in, så reds han 2-3 gånger i veckan sen fick han en 2-3 månaders vila. Kanske red nångång däremellan också men det vart inte något regelbundet.
Sen har han haft vila när jag sett att han är inne i en växtperiod . Han har ju vuxit över 30cm sen jag köpte honom. När de växer eller växer ojämnt så hade inte jag velat belasta.
däremot så är det upp till varje individ, och att leka från marken med 7 games, lastträning och annat är inte alls lika påfrestande för kroppen som ridning tex.
jag är för att man ser till varje individs behov och möjligheter :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack för svaret! Låter klokt! :)
Jag har ju själv en 4åring. Och en snabblärd sådan så det blir lätt att man kör på lite för hårt. Nu har jag dock varit duktig senaste tiden och sett till så hon fått vila regelbundet och mycket. Hon har vilat varannan dag efter min tränares order och veckor jag haft mycket att göra så har hon fått en veckas vila osv. Problemet som varit den senaste tiden är att hon blir så sjukt pigg av att vila, hon har blivit pigg den senaste tiden överhuvudtaget - då hon blivit starkare i kroppen och självsäkrare, men efter att hon vilat så blir jättepigg och sparkar och bockar i ren glädje över att få komma ut och röra sig. Och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det hela …
Så synd att allt här runt är ISGATA (inkl. paddock), jag skulle gärna släppt henne och jobbat mer löst så hon får använda både kroppen och huvudet mer. Hon tar allting med en sån klackspark när vi är ute på promenad eller jobbar hemma on-line. Ber jag henne om något så är det liksom: "Javisst mamma, nemans problemans, det fixar jag" och så har hon liksom gjort allt i ett kick och jag får slut på idéer. Ridhuset ligger 10 min bort med transport så det är inte så farligt, men där är det longerings och lösa-hästar förbud tyvärr :(
Min häst får vila när jag inte har tid att åka ut till honom, blir väl 1-2 dagar i veckan, oftast 1 dag.
Annars arbetas han resterande dagar i olika mängd. Har vi galoppintervallat en dag så får han skritta och trava lugn dagen efter och vila tredje dagen. Brukar lägga upp det så, ett hårt pass, ett lugnt och sedan skritt eller helt vila beroende på hur mitt liv ser ut.
Har får aldrig någon planerad lång vila, ser ingen anledning till det på en vuxen häst som är igång med träningen. Lägger istället upp träningen så den blir skonsam och uppbyggande.
Dock brukar det ändå bli sammanhängande vila lite då och då pga. att han är sjuk, skadad eller att jag tror han är sjuk eller skadad. Men då aktiverar jag honom på annat sätt, promenader om det är lämpligt eller inlärning av lugna saker med klickern. Hjärngymnastik.
Tidigare när jag hade mer tid så aktiverades han på ett eller annat sätt varje dag och fick i princip aldrig vila helt, det trivdes han mycket bra med.
#2 du longerar inte, du leker circling game, lär dig vad skillnaden är mellan circling och longering, och sen verkar det inte finnas några regler för tömkörning, och inom parelli så lär vi våra hästar att tömköras med en töm på level 3 ^^ Så allt är jäääkligt relativt.
Varför gäller longerings och lösa hästar förbjudet?
I vårt ridhus är det förbjudet att släppa hästarna lösa och sedan lämna dem UTAN uppsikt, för att stallägaren vill inte att hästarna gnager på sargen, och det är ju helt förståeligt.
Longera får vi göra i ridhuset om det;
- bara är jag där
- om de som rider är ok med att man longerar/tömkör medan de är där. Däremot så kan ett ridande ekipage komma in mitt i ett pass med tömkörning och säga att de inte vill att man tömkör. Men det har aldrig någonsin hänt mig.
löshoppas det hästar i ridhuset nångång? det får de ju egentligen inte lov att göra iom ridhusreglerna, inga lösa hästar, och mellan att hästen står på ledtygel eller grimskaft så är hästen lös oavsett om man har en hoppkorridor eller inte. ;)
Snacka med de som äger ridhuset, om du är ensam därinne, och kanske till o med bokat ridhuset en timme, då kan du väl få träna som du vill?
Men den stora frågan är VARFÖR tillåts inte longering och lösa hästar? Har de inget bra argument så kan man hitta bra motargument och försöka få dem på sin sida.
Är det att lösa hästar flyttar på underlaget förmycket? och det gör inte en häst som man rider och kanske hopptränar med? Eller en häst som får glädjefnatt och ska busbocka längsmed hela ridhuset?
Tycker en del ridhusregler är otroligt fåniga.
Jag är inte den som anser att hästarna ska gå 6 dagar i veckan utan det är väldigt varierat. Oftast hittar jag på något med pållarna 4-5 gånger i veckan, då är det allt från promenader, långrykt/massage, verkning, lek online, även liberty och freestyle med gul, uteritt, ja, allt som innebär inte går i hagen. De dagar de får röra på sig ordentligt, oavsett savvy, räknar jag som motion och det blir iaf 3 ggr i veckan. Utöver det som sagt, verkning, promenader och långrykt eller massage, lika uppskattat det av pållarna.
Iallafall två gånger i veckan, beroende på hur skolan är, går de bara i hagen, får lite extra mys och klappar.
Många skulle ju anse att en promenad är vila, medan jag inte anser det. För grå är det nyttig miljöträning och avslappnande, och för gul är det också avslappnande och hela han blir glad eftersom han får matte för sig själv ett tag.
Grå går inte mycket alls eftersom vi bara jobbar på online level 1 (psykisk rehab kan man säga) så han har inte någon speciell vila, han är dessutom lite äldre (10 år).
Gul brukar få 3-4 dagars vila om han har gått 3-4 dagar i rad. Dessutom får han två veckor på sommaren, två på senhösten/vintern och när det känns att det behövs (han talar om när han behöver vila). Han fyller 6 i år. När han var yngre vilade han helt en månad på sommaren och likaså på vintern, men har heller aldrig gått hårt utan 4-5 dagar i veckan.
Sommartid får de båda två 2 veckors helvila, därefter jobbas de ca 3 dagar i veckan under sommaren, så lite mer ledigt än vanligt. Jag jobbar mycket på sommaren så det är en anledning, jag hinner med mer när jag pluggar.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#4: Sliter mycket på ridhusunderlaget att longera hästen då den går på samma spår hela tiden och många hästar kan bli lite hoppiga av att longeras vilket sliter också.
Lösa hästar sliter också på underlaget, hoppande, tvära svängar och tvärstopp sliter.
Jag förstår absolut ridhusreglerna om man är rädd om underlaget där.
Många ridhus tillåter knappt ens att man hoppar där.
#6 klart, men som jag sa, en riden häst som brallar rundor kan göra lika mkt skada som en lös häst. så sett. allt är relativt.
Sen finns det krattor ^^ Har min häst studsat i ridhuset så det blivit en grop så krattar jag över den. Men kan säga att det är oftare det är djupa hack i underlaget när folket med halvblodshästar tränat dressyr än när jag släpper harry o leker för fulla muggar ^^
#7: Vanligare att hästar brallar loss när de är lös än under ryttare trots allt.
Är i alla fall min tanke om det. Har inte haft tillgång till ridhus på det sättet att jag behövt fundera över det utan de gånger jag inte rider/kör ut är jag i en paddock. Sällan varit i rudhus med Dacke.
Vi försökte ge gammelponnyn sommarlov i två veckor häromåret, vi tog in och pysslade med honom ibland så han inte skulle känna sig bortglömd, men efter en vecka gjorde han väldigt tydligt klart för oss att han minsann inte tänkte nöja sig med det längre, utan krävde att få börja jobba igen. Han är lite av en diva som vet vad han vill och förväntar sig en viss standard på sin service.
Alla våra hästar har en vilodag i veckan, unghästen ett par. En vilodag för våra hästar är en dag då de inte behöver arbeta. Om man vill kan man åka ut och gosa eller ta en promenad eller så, men inget fysiskt eller mentalt ansträngande.
Helt enkelt för att hur skulle du må efter ett tag om du inte hade en helg i veckan? Det är jobbigt att arbeta varje dag vilket märks efter ett par dagars träning på rad och en dags vila brukar göra att de är ännu gladare att få komma ut och jobba dan därpå.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"
Tack för alla svar! :-)
#4 - Anledningen till förbudet är att ridhuset är helt nytt och likaså underlagt. Ingen löshoppning. Som #8 sa så anses det väl vara mer kontrollerat om man rider …
#10 ok.