Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1405 ggr
Aaek
0

Surponnyfis..!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft min ponny i ett halvår nu. Hon är 3,5 år gammal och LBE samt ganska dominant. Hittills har allt gått fint och hon har gått från klarhet till klarhet. Men nu har vi en motgång!

Hon har blivit grinig i hagen och i boxen. Hon kommer så gott som alltid fram till mig i hagen om hon inte är för upptagen med att äta, men nu försöker hon bitas och tjurar. Men trots detta stoppar hon gärna ner huvudet i grimman som vanligt. I boxen får jag inte ens pilla på henne. När vi tränar från marken och vid tömkörningen är detta aldrig ett problem, bara i boxen och hagen. Hon är väldigt självständig och bryr sig inte direkt om hästarna i resten av flocken. Hon kör sitt eget race, har hon alltid gjort.

Men hon har alltid velat vara med mig, i början när hon kom passade hon på att sova när hon visste att jag vaktade mot de andra hästarna i hagen. Vi tränar annars för Ewa angantyr men har ett uppehåll nu över vintern.

Jag funderar på om hon kanske behöver vila från allt vad träning mm heter men då skulle hon bli för fet och uttråkad. Hon älskar att få leka,träna och skulle bli uttråkad direkt.

Hoppas ni kan läsa vad jag skrivit, svårt att förklara så att det blir så rätt som möjligt :).

Tips och funderingar?!

/Amanda och Jonna

KnutKrut
0

Om det är plötsligt - kan det ha med åldern att göra? Tandfällning t.ex. ?

Min ponny är nog ett år äldre än din, ungefär, hon var besvärlig förra vårvintern och höll tänderna på och "bråka" med henne och så testade hon gränser. Hon är också väldigt självständig och egen, men samtidigt social och egentligen en snäll ponny. Med henne behöver man vara konsekvent och tydligt markera gränser, speciellt där hon själv försöker visa mig vilka regler hon vill ha.
Hon gillar inte heller att bli grejad med i boxen och det accepterar jag, men då ska hon acceptera de gånger jag behöver det. Hon får helt enkelt inte grina och tjura om jag väljer att ta på eller av täcket i boxen eller behöver kolla något eller borsta bort lite smuts eller snö. Eftersom jag vet att hon vill vara ifred i boxen skulle jag inte sätta igång att rykta och sadla där inne, men hon ska inte grina åt mig och så är det bara!
I hagen är hon helt som hon ska, men hade hon markerat så hade hon fått flytta på sig. Vill hon och den andra hästen busa eller bråka så får de göra det, men inte när jag är med!

I vilket fall tror jag att det är väldigt viktigt att de accepterar och tillåter petande, pillande och flyttande oavsett var man är. Friendly har jag använt till min ponny. För det har varit det jag uppfattat behövts. Att hon inte behöver försvara sig mot mig, inte ens i sin box.

LinaN
0

Är inne på knutkruts linje, tandfällning, ålderstrots osv.

Men vilken attityd har du i din kropp när du närmar dig boxen? Är det väldigt rakt på och hej å hå? eller är det mer di-leva-flummigt? Eller något mittemellan.

Öppnar du boxdörren och väntar på att din häst antingen kommer fram till dig eller har ett trevligt uttryck innan du går in?

En sån liten sak som HUR man öppnar boxdörren kan få en dags träning att vinna eller försvinna. ^^ Gör catching game i boxen helt enkelt. Så snart din häst ser piositiv och trevlig ut stäng dörren och gå iväg en stund, kom tillbaka, öppna o se vad som händer, när hästen ser trevlig ut gå igen osv osv. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aaek
0

Tack för era svar!

Jag rannsakade mig själv igår och insåg att min attityd nog ändrats och försökte ändra på mig och gav henne mer pauser och mindre press. För det inser jag nu, jag har nog haft för mycket press och för lite lek. Vi spenderade lite undemanding time i hagen efter lekträningen och hon var med mig hela tiden när jag pysslade i hagen. Följde sen med mig till hönätet och jag testade att stanna ibland och hon stannade med mig sen gick vi vidare. Hon tittade även sådär längtande när jag gick som hon gjorde förr.

Med detta i huvudet idag så kan jag bara säga: Tack min fina ponny för att du talade om för mig när jag gör något fel!

Idag hade vi en så himla mysig dag, inga problem att hämta i hagen. Hon blev grinig en gång och då kliade jag henne lite halvhårdhänt på halsen och skrattade åt henne. Och vips så åkte öronen fram :).

När vi kom tillbaka efter tömkörningen så fick jag ta på täcket i boxen, helt ok!

Tack för att ni tog er tid att svara! Tror att det är en blandning av min attityd och ålderstrots som utlöste det..

Zaphix
0

Hjälpte en tjej med en ridskoleponny igår som är sur i boxen, hon vågade inte borsta på honom för han såg riktigt irriterad ut. (har i flera månader trott att hästen var ett sto för han agerade som en riktig pissmärr, för att förklara hur han betedde sig..)

Löste det genom att jag gick in till honom, ställde mig vid hans huvud och flyttade mig inte när han surade mot mig. Efter en kort stund vände han öronen framåt och hälsade på mig, då började jag klia honom i mankammen och överöste honom med en massa gulligull i glad ton. Helt enkelt en massa positiv energi och gos.

Det löste problemet för den stunden i alla fall, han var trevlig och uppskattade att jag var så glad och positiv till honom och tjejen vågade borsta på honom under tiden.

Orsaken till den ponnys taskiga attityd är dock mest troligt att han har ryggproblem då den negativa inställningen visst kom när han började få problem. Är inte alls insatt i den ponnyn eller ridskoleverksamheter alls, men vet att han får behandling och ridläraren säger att det är bra om han rids och får röra på sig för ryggens skull.

Hästen jag red innan jag skaffade min egen kunde ha en taskig attityd och var inte vad jag skulle kalla trevlig häst. Gillade honom väldigt mycket, han var rolig och underbar, men inte definationen på trevlig.

Hans negativa inställning löste sig mycket genom parelliträningen, det gjorde att han accepterade mig som "ledare" och försökte inte ta över situationen hela tiden. Han var en dominant häst och jag var/är en mesig människa.

Han trivdes bättre med att inte behöva ha kontrollen över alla situationer hela tiden utan våga släppa över den till någon annan. Var likadant i hagen, var har den som var ledaren var han inte lika trevlig att hantera för oss människor. Men var han ett snäpp ned i rangen så blev han plötsligt betydligt trevligare.

Var det oroligt i hagen så var han själv orolig och då blev han otrevlig att umgås med.

Han var en häst med kontrollbehov, hade man varit människa hade han definitivt haft OCD för allt skulle vara ordning och reda i hans liv för att han skulle må bra. Och därmed blev han också trevligare och mer harmonisk att hantera om han själv slapp hålla koll på ordningen i vår relation. En komplex häst..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Aaek
0

Det börjar ju som jag skrev bli bättre och denna veckan har hon vilovecka och jag lägger min tid i stallet på undemanding time och macka hagar istället :).

Men hon har varit lite ur balans i magen så jag tog ett träckprov som visade på 2150 EGP blodmask, hon är nu avmaskad och det ska följas upp. Hon har blivit regelbundet avmaskad innan hos tidigare ägare men veterinären trodde att det kunde vara resistens eftersom att hon är importerad från Frankrike som är anledningen till det höga värdet.

Men då funderar jag på om det kan vara därfär hon varit grinig med? vad tror ni?

Hade ju varit skönt om grinigheten försvann med masken :).

LinaN
0

#5 det är första gången jag i så fall hör talas om en häst som påverkats rent humörmässigt av mask. Men man vet inte, det kan mycket väl hänga ihopa, likaväl som att det inte har med vartannat att göra alls.

Svårt o säga.

Om det rör sig om resistans så hade jag tagit ett nytt träckprov inom en månad eller så för att se om det hjälpte alls.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Aaek
0

Mm men jag tänker- obalans i magen skulle göra mig grinigare med. Men jag vet inte.

Hon ska få en ny kur om 12 v och sen ett nytt träckprov 13 v efter det. Så det följs upp..