Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 669 ggr
Stiiiiiina
0

Någon som vet?

Gott nytt år på er och god forsättning!

Tänkte på en grej, alla hästar räknas ju nu som ett år äldre trots att vi vet deras födelsedagar. Alla som är födda 1997 räknas nu som 16 osv. Är det någon som vet varför man började räkna så från första början och inte från det att de egentligen är födda..?

Caf_Roy
0

För att de flesta hästar föds någon gång på sommaren, så när man pratar om hästars ålder menar man vilken sommar de är födda, inte hur många dagar de har levt. För att förenkla i formella sammanhang blir alla hästar ett år äldre vid nyår, även om det vore lite mer logiskt att ha övergången på våren eller hösten. Fast då bir ju tidiga/sena föl mycket äldre/yngre än sina årskamrater, så det kanske är bäst så här ändå.

Vi människor föds ju lite mer när som helst så ett sånt system skulle inte funka lika bra för oss, det är därför vi oftst räknar dagar i stället.

Dessutom är det nog relativt vanligt att man inte vet vilken dag en häst är född, om den tex är född på Lojsta hed eller liknande.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

trex
1

Jag har för mig att det var i trav/galopp världen så gjorde man så pga av tävlandet.

Lena90
0

De russ som föds på lojsta hed vet man vilka datum de föds på. Det finns en tillsynsman som noga håller koll på dem. Jag har också hört liknande som #2 att det var inom den världen det kommer ifrån.

Carpe diem!