Ångest...
Ja jag vet inte riktigt vart jag ska börja ..
Jag behöver nog mest skriva av mig men endå få svar på lite frågor.
Det är så att jag har en varmblodig travare som fortfarande är aktiv inom travet. Jag har och kommer alltid att vara en tjej som har tankarna inom en sund djur hantering .. Men nu har jag börjat tivla på mig själv, jag är ingen bossig person utan mer den typen som kan vara lite mer osäker inombords men ser stark ut utifrån.
Och nu har jag åkt på ett riktigt dilemma.. Som sagt jag och min bror äger en travhäst tillsammans som han ska få starta de här sista året han har på travbanan, så jag hjälper till 3 gånger i veckan att köra hästen. Allt har gått riktigt bra förutom vid mark hanteringen.
Jag kan inte longera/tömköra honom från marken, för då börjar han kicka emot mig och blir irriterad (antadligen för att jag ställler en massa krav)
Samma sak i boxen om jag kör lite flytta bak/fram del, då åker öronen bakåt och han vänder rumpan snett emot mig.
Av ren reflex så flyttar jag ju självklart undan och "ger upp" så att hästen vinner ..
Och detta han antadligen ledit till att jag just nu inte kan köra hästen för att han bara helt plötsligt kan stanna och bara stå, jag satt i dag och smackade och manade på honom i ca 20 min för att han skulle gå men det slutade med att han blev otroligt irriterad och drog öronen bakåt och små kickade lite med bakbenen.. Jag blir så jävla frustrerad för att jag inte vet hur jag ska bete mig ! min bror hade sagt "gå fram och smäll till honom på baken för så ska han inte bete sig" medans jag själv säger " det måste vara något som inte stämmer för såhär brukar han inte vara, Så jag vänder hem och kollar igenom honom" = jag ger upp och låter hästen vinna ?
Och det som är lite frustrerande är att jag kan när som hels hämta in hästen ifrån hagen utan några problem, bara att ropa så kommer han..
Medans min bror som både kan longera/tömköra/köra hästen utan några problem inte alls kan få in hästen från hagen utan då vänder hästen rumpan till och springer iväg..
jag förstår inte. Hur ska jag bete mig ? Tänker jag rätt och ska vara den där snälla flickan ? eller ska jag vara som min bror och bli dominant, slänga till en armbåde där om hästen inte gör som jag säger, eller ge ett pisk rapp där om han inte gör som jag vill ? HUR SKA JAG GÖRA ?
Känner att mitt psyke snart kommer att kracha om jag ska hålla på så här, hästen är absolut inte lycklig när jag hanterar honom ser jag, öronen är ofta bakåt strukna och tänderna hugger emot ..
Med tanke på att hästen också har rygg smärtor så börjar jag fundera på om det kan vara så att hästen inte vågar visa det för min dominanta bror ? och istället försöker visa det för mig som är en rang lägre ?
Det blev en lång och luddrig text, men jag skulle verkligen behöva hjälp så jag hoppas att någon vänlig själ orkade läsa texten ! :)
Om du är otrygg och osäker så kommer du inte kunna ha något bra ledarskap, ett tips för dig är att faktiskt träna på att bli effektiv.
Det kan du göra utan hästen. Ställ dig vid en stolpe eller något annat, och klipp till den med ALLT du har, bli arg på stolpen, vansinnigt arg, ta spöt eller lerepet och klipp till. Sen direkt efteråt gå fram och klappa på storlpen eller vad det är.
Detta är en övning som är skitbra, om man har svårt att vara effektiv eller som ceasar milan som sysslar med hundarna säger "assertive"
Och sen rent krasst så det du berättar är att du har helt enkelt lärt hästen att den kommer undan arbete om han bara är otrevlig. Så det är ditt "fel" MEN fördelen är att det går att fixa! :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Antar att detta är fortsättningen på "Rid Problem…"?
Den här hästen ger mig dubbla vibbar då den sparkar men kommer till dig och vice versa mot din bror. Jag har sett samma sak som det du beskriver på några hästar och det underliggande felet var två saker. En hade ont i ryggen, en annan var helt enkelt lat och hade lärt sig allt om hur man hanterade folk….
Så vilken du har av dessa måste du reda ut först för medicinen som kurerar är helt olika. Din teori om varför hästen kommer till dig och inte till bror är sund, det som inte är klart är varför hästen väljer dig. Är det pga slappt leverne med dig eller är det pga att du inte bråkar då hästen har ont? Om jag har ont så är jag ochså grinig.
Enklast är att lösa frågan om hästen har ont eller inte, prova medicinera mot smärta och se om det blir en förändring. Håll dock koll på karenstid om hästen tävlas. Först när du löst denna fråga så har du tillräckligt med information om hur du går vidare med fallet. Blir det ingen skiillnad så har du "LinaN":s recept här ovan.
Allt vi gör måste följa en logisk tråd för att vi skall få ett sammanhang att jobba i, detta är din början.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
kanske ska tillägga att det handlar egentligen inte om att bli arg, utan att kunna hitta den energin och effektiva känslan som kommer strax innan man blir arg så man kan använda den.
Och att man ska inse att man behöver itne bli arg för att vara effektiv, det var något jag trodde i början. Men genom att slå på tunnan/stolpen och sedan gå fram och klappa så lär man sig att man kan vara effektiv utan att vara arg, samt att gå fram o klappa gör att man kommer ner i varv snabbt och förblir lugn och trevlig att umgås med för hästen.
tydlighet och ledarskap går han i hand.
Det verkar idag som att du har mest poäng på ditt kärleks-konto till hästen, inte så mycket på ditt språk-konto eller ditt ledarskaps-konto.
Men som BRollan säger, ryggontet måste kollas upp, medicineras och behandlas. Annars är det bara ogjort jobb också för att få honom att prestera på travet. En häst som har ont springer inte så bra som han kan.
Smärta kan komma i många former, det behöver inte vara ryggont för när jag tänkte efter så kom jag ihåg en häst som gick barfota och var så jäkla arg åt allt och alla för att den hade så ont i hovarna. Med skor på så blev hästen en helt annan. Den här hästen klarade inte av att vara barfota helt enkelt. (inget ont om barfotahästar;-)
"#3 skrivet av LinaN " du skriver en hel del kloka tankar.
"Lina N" Arg och effektiv? Har inte ens tänkt dom två orden i samma mening… ;-) Skämt åsido så när vi blir arga (det blir alla) så slutar vi tänka logiskt, det medför att vi bara använder "reptilhjärnan" dvs vi blir instinktiva, detta kan iofs vara rätt bra att uppleva för oss så vi kan sätta oss in i hur lite hästen tänker när dess självbevarelsedrift har slagit till.
Ilska och tillrättavisning har inget med varandra att göra, direkt vi blir arga så är det inte tillrättavisning längre utan bestraffning och det vet inte hästar vad det är. Bestraffning finns bara för att överskyla vårat självförakt över att inte klara det vi försöker göra. Det är därför vi som har samvete alltid mår illa över det vi gjort då vi varit arga. ojoj vad djup jag blev då!;-) Lite "ot" här.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4 jo men det är ju just det, att man måste hitta effektiviteten/the assertiveness som krävs så måste man nästa experimentera, speciellt om man själv är av den mjukare personligheten som kanske inte är en natuirlig ledare.
Finns ett jättebra klipp i Horse and Liberty Behaviour-boxen från parelli (tyvärr finns inget tillgängligt på nätet, tro mig, jag har kollat för att kunna hjälpa min "poäng":P) som visar hur man ska göra.
Där är en tjej som inte är effektiv, hon gör sina faser, men egentligen så tjatar hon bara på sin häst upp till en fas 3, sen lovar hon att hon ska få sin häst att göra det hästen ska men uppföljningen kommer aldrig.
Det är ju som när man hotar med att dra in veckopengen för en unge när han missköter sig, "fortsätter du så så får du ingen veckopeng!" och ungen fortsätter och likt förbannat får ungen sin veckopeng. Han tappar ju respekten för i människofallet Hotet, medan för hästen är det ett löfte som säger att "jag lovar att jag kommer få dig att…"
men det är ju så, när någon inte håller sina löften så slutar man tro på den som ger löftena. Och det är det som händer hos hästen när man inte är effektiv/assertive med sin fas 4.
Men som du säger Brollan, ilska blir bestraffning och bestraffning är inte ett begrepp hästar förstår. Däremot ett begrepp som hästar förstår är orsak och verkan, men då ska det vara omedelbart och inte en kvart senare (tänker då på de hästägare som stegar iväg, hämtar spöet kommer tillbaka och sen pryglar upp hästen för något den gjorde för 4 minuter sedan.)

LinaN : Riktigt bra tips och förklaringar !
Det är som du säger i #5 , Jag känner inte riktigt vart gränsen går mellan ilska och tillrättavisning , så jag vågar helt enkelt inte säga till honom så att han tappar förtroendet för mig.. Det är klar jag sagt till honom vid vissa tillfällen, men då blir han själv sur och visar tänderna (en i lägre rang säger till en högre rangig häst ?)
Så jag tror att det är det allt ligger i att jag måste veta vart gränsen går mellan aggresiv och tillrättavisande..
Och det där med ryggen som jag skrivit i "rid problem" har vi kollat upp. Och det är så att han gick omkull när han var 3 och då gjorde ingen något med honom eller kollade upp något så han har gått och varit sne i bakdelen hela sitt liv, så han har lärt sig en spring teknik så att det inte gör ont, och eftersom att den tekniken är anpassad när han drar vagnen så blev det ju jätte konstigt med tyngd på ryggen, så då springer han annorlunda och får ont.. och det här har visat sig nu när han är 12 år att han har fått riktigta förslitningar tack vare att ingen jävel kollade upp honom ordentligt när han var 3.. så nu är han helt igenom knäckt och nålad och kommer att bli det 1 gång i månaden, så ska vi börja succesivt med ridningen så att han får till de rätta musklerna mm :)
Så du LinaN hur ska jag träna bort de olater han har när jag kör ? Ta med ett spö ? eller börja om från början och få förtroendet från marken som sen ska leda till att han litar på mig i vagen ?
Brollan1
Han är en riktig knepig kille att läsa av tycker jag som är "nybörjare", men endå riktigt intressant och kan vara väldigt trevlig ibland !
Eftersom att det bara gått några dagar efter behandlingen så har jag inte hunnit se så jätte stor skillnad, men han har i allmänt blivit trevligare ! han kan bli sur på något tex att någon går fram och tillbaka till sitt skåp som står brevid honom i gången men sen kan han snabbt bli glad igen utan att hänga upp sig på det! Kiropraktorn sa också att han var väldigt undernärd, så nu har fodret ökats och då menar hon på att han kommer bli mycket mer trevig, tänk dig själv att gå runt och vara hungrig och aldrig få bli riktigt mätt..
Så vi får se om 1 månad hur han beteer sig ! :)
Men vad trevligt att höra, det fanns en tråd för dig att börja nysta i, grattis. Sen skall du veta att det är dom besvärliga hästarna som lär dig något nytt eftersom du måste göra något utanför det du gjort förut för att lyckas. Dom enkla hästarna ger "bara" en skön upplevelse av att ha klarat av det men lär inte ut något nytt.
Du skall nog inte lägga så mycket vikt vid att dom lägger öronen bakåt över sådana saker, ibland så är det ren självbevarelseinstinkt från hästens sida som tycker att någon kommer för nära för fort och den måste ju få ha lite åsikter om sin egen säkerhet. Detta är en träningssak. Vi pratar om våran privata yta runt oss men hästen behöver en ochså för att hålla sin självbevarelseinstinkt i schack. Den blir mindre ju mer vi känner hästen och den accepterar oss som pålitliga.
Ett litet varningens ord om undernärd, det kan komma fram en helt annan "personlighet" ur hästen när den bygger på sig lite hull.
Några enkla råd för att få lite pondus hos hästar, ha hjälm på dig så törs du gå närmare, ha bylsiga kläder så att om du blir biten, sparkad, tacklad så blir det små skador vilket höjer självförtroendet, ha handskar, rep bränner händer, Skyddsväst kan vara användbart ochså åtminstone för självförtroendet. Höga stövlar som tar upp smällen om olycka skulle vara där. Allt detta för att höja självförtroendet.
Lycka till
#6 jag har begränsad erfarenhet när det kommer till körning av travhästar. Jag har bara kört för trevlighets skull när jag hade mina shettisar. Min store är inkörd men han är inte skolad för vagn o något trav är det inte tal om heller.
Jag skulle nog testa med omvänd psykologi först innan jag tar till spö och andra hjälpmedel, om han stannar o vägrar gå, sitt kvar i sulkyn, sätt igång din mp3-spelare och lyssna på musik eller en ljudbok tills han tröttnar och börjar gå igen. Det kan ta 1 minut, 10 min, 1 timme osv. Han förväntar sig att du ska "bråka" med honom, så gör tvärt om, bråka inte alls.
Så nästa gång det händer så kanske det bara tar hälften så lång tid. Ta den tid det tar så tar det mindre tid. När han stannar så ska han stå still, inte beta eller något annat. Utan han ska bara stå, försöker han backa så låt honom backa sålänge det inte är risk för att ni backar in i något. Försök ha så lite stöd som möjligt i munnen så han inte har något att kämpa emot.
Det viktiga är att du håller dig lugn o sansad, är uppmärksam på honom utan att övervaka honom. Och när han väl börjar röra på framåt igen så låt honom göra det, var då beredd med din balans så du inte oavsiktligt rycker honom i munnen för då blir det en bestraffning även om det inte var meningen.
Med tanke på att han dessutom är undernärd så kan det precis som Brollan säger komma fram en helt annan häst när han dels blir mätt och dels slipper stressa med maten. Har ni analys på höet? Vad får han att äta i övrigt utöver höet? Hurmycket får han av varje?
Har du möjlighet att lägga upp en bild på honom utan täcke så man får se hur han ser ut? gärna en helkroppsbild från sidan, en rakt bakifrån och en på hans huvud så kan jag se vad jag kan se om hans personlighet bara på bild.
Jag har haft en annan typ av det promblemet, min gamla medryttarhäst var en envis tinker på 23 år och det första halv året med henne kunde det ta 1h att få in henne från hagen, hon bara vägrade, pavsett vad jag gjorde. Sedan var min jätte häst vana kusin med mig och när rose som hästen hette stannade så bara röt min kusin åt henne och vsr jätte bestämd, och då gick hon. Jag tycker själv att man måste tänka "NU GÅR VI!!!" Annars går det typ inte. Så bli självsäker, tänk nu jävlar fixar jag detta!:)
Oj glömde en mening: jag lärde mig av min kusin och sen gjorde jag likadant i en vecka den sket hon i att ens försöka stanna!

#7 Det där med öronen och hans tydliga kroppspråk har jag reagerat en del på för att han tyvärr lyckats bita mig en del gånger, så jag har lixom kollat upp vid vilka tillfällen han hugger på, så det är nog lite därför jag hängt upp mig på det.. men ska lära mig att bli mer avspänd och bara vara !
#8 Okej så nästa gång jag ska ut och köra får bli när jag har en hel del tid att vänta ;) Av vilken anledning ska man hålla sig lugn ? (bara nyfiken)
Åh det där med att inte ta i honom när han börjar gå hade jag ingen aning om faktiskt ! jag har vid ett par tillfällen lyckats fått upp honom i skritt och sen efter ett par steg börjar han trava utan att jag sagt det, då brukar jag stanna upp honom för att det är jag som är ledaren .. så då har vu ju stått på samma ruta igen sen .. men då vet jag det ! Känns att det är mycket man inte vte om hästens psyke mm ..
Det där med beteende byte är jag medveten om, men jag tror att min lilla herre kommer bli en lyckligare häst med mera mat med tanke på att när han kom till oss så var han i tävlings form och riktigt trevlig men efter 3 månader hamnade vi i karens och han tappade formen och fick ett uselt hösilage tyvärr (dåligt stall med olika hö balar varje vecka) men nu har vi bytt stall !
Höet är analyserat det är lite låga protein värden, men inte så jäte mycket annars ser det bra ut ! Han får 9 kg hösilage + 2 kg hö om dagen=11 kg grovfoder om dagen
Han äter Kraft Grov 90 1,8 kg och Kraft Sport 1,2 kg . sporten har vi höjt med råd från kiropraktorn.
Går det bra med lite äldre bilder eller ska det vara nya bilder ? :)
#11 Om du håller dig lugn, och inte låter dig påverkas av att han inte vill så "vinner du" många hästar gör det till en lek att göra sin människa frustrerad, arg och upprörd. För det är så de är skapta. Om en häst jagas av säg ett bergslejon, så kommer hästen hitta på så mycket saker den bara kan för att få lejonet frustrerat och allt eftersom ett rovdjur blir frustrerat tappar de också lusten att försöka jaga hästen och ger upp. Denna gamla instinkt ligger alltså kvar i våra moderna hästar och kommer fram när vi människor blir frustrerade över saker våra hästar gör.
Det du beskriver om när du lyckats få upp honom i skritt och han sen travat vart ju lite typiskt ^^ det där med att "vinna" över hästen är överreklamerat. Du ville ju att han skulle gå framåt och när han började trava så erbjöd han sig att göra det du EGENTLIGEN ville men så sa du (tyvärr) "nej, stanna! Så gör du inte!" med tömmarna och så stod ni där igen. Så genom att göra så har du egentligen lärt honom att inte gå framåt för varje gång han verkligen gått på fram har du sagt stopp. Något att fundera på ;)
Men det handlar om att man måste lära sig och sätta sig in i psykologin på hästarna, dels så man har den grundläggande rovdjur/bytesdjurs-relationen klar för sig men även sedan lära sig psykologierna kring de olika typerna av hästar som finns.
11kg grovfoder är väl rätt ok, bättre än många andra hästar får. Låga proteinvärden är ett jävla elände. Lusern kan ju ges för att öka proteingivan. Förstår inte riktigt varför ni rekommenderades att öka på sporten som är ett högenergifoder när det var protein som saknas?
Att bli biten av en häst betyder att man är ouppmärksam. Om det finns minsta lilla risk att bli biten så håller jag ett öga på hästens huvud/öron/ögon även om det jag gör just då tar dubbelt eller tre ggr så lång tid att göra. Och direkt jag ser att hästen gör en rörelse mot mig så blockerar jag direkt. Detta säger till hästen att du har koll på den och iom detta gör det svårt för "tjuvnypare" samt visar för spända hästar att du är medveten om den.
Håller med LinN, vi vill att hästen skall gå fram och då skall vi inte hindra den att göra det när den väl gör så. Använd i stället rörelsen till något nyttigt i stället för att hindra den. Om du måste stoppa så gör det då en bit bort så att det inte förknippas med att du hindrade den att starta.
Exempel på våran foderstat 13kg torrhö, 0.5kg kraft, en näve mineraler.
Lycka till
Kan ge exempel på foderstaten till min häst också.
20kg+ hösilage/dygn. i hönätet inne får han mellan 15-20kg, ute har jag ingen aning om hurmycket han äter då de har fri tillgång i hagen.
Sen får han totalt 2dl Primero om dagen, det är ett grovfoderklassat mysli helt utan tillsatt socker eller spannmål eftersom vi har dåligt med protein i vårt hösilage.
Han är pigg, framåt och har gott om energi även om han i princip bara får grovfoder. Många tävlingshästar skulle klara sig på bara grovfoder och lite kraftfoder precis före en tävling.

#12/14
Åh det där du skrev om frustration låter ju riktigt rimligt har aldrig tänkt så !
Jag var ute och lullade med hästisen idag och tänkte på allt ni sagt och jag kan säga att man verkligen lägger märke till alla "fel" jag gjort.. idag körde jag en helt annan runda för att få upp hans intresse för körningen med mig, jag ställde inte några speciella krav på honom heller utan tanken var bara att ha kul och motionera lite. Fy satan vad pigg och glad han var! öronen var spettsade framåt hela rundan och han tog i med hela kroppen ! jag fick knappt stopp på honom han bara tuffade på ! :D det var länge sen han var så glad ! Dock började det inte bra då han stannade på gårdsplanen och ville inte alls gå jag satt där i 10 min till jag vände om och tog den andra vägen man kan gå ut på, han var tveksam och gick slowmotion men utan stöd på tömmen och inga manings ljud så blev han nyfiken och det förblev han hela rundan ! :D
Antingen är det vilan han har fått på 6 dagar som gjorde susen eller så är det mitt sett att se hästen på som ändrats !
11 kilo tycker jag i trav världen är riktigt bra ! men tanken är att när jag får honom i min ägo är att införskaffa ett finmaskigt nät och alltid ha i boxen som han kan pilla med + hans vanliga foder givor + lucern -kraften men det är ju ett år kvar också ;)
Protein tillskott tar ju på hästen energi så hon menade på att han skulle bli segare och inte lika allert, och sporten är ju en energi källa och om han inte använder slut på all energi han får så lagras ju det i kroppen = blir fett . så är det ju för människan men hur det är för hästen vet jag inte dock ..
Som sagt jag skulle jätte gära vilja att hästen bara ska få leva på grov foder och en knutta energi när det behövs .. men eftersom att jag är lillasystern så är det ju riktigt irriterande att lyssna på mig … så jag har tyvärr ingen talan, men 1 år kvar (antadligen mindre med tanke på hans förslitnings skador, så han kommer inte kunna prestera något i travet längre)
Juste hur blev det med bilderna ? ville du ha bilder ? :)
#13 Har lyckats lägga märke till det nu ett halvår senare :P så vi jobbar på att jag inte alltis ska behöva ha ögonen spejade på honom för att han inte ska göra något bus, så jag försöker arbeta mycket med rösten och kroppspråket så att jag kan säga till om jag mockar (om han tex snor hö ) eller när jag närmar mig så ska jag bara kunna sträcka på mig och ta upp handen så ska han lägga ner det han gör och få uppmärksamhet på mig ! Vi arbetar och vi arbetar hoppas på lite framggång snart ! :D
#15 haha, kul att det blev lite tvärt om idag då! Om han inte vill stanna, försök hamna på en sträcka där det inte gör något att han tuffar på, o låt honom tuffa på tills han tröttnar, be honom då trava en bit till (omvänd psykologi igen)
Så lärde jag min Harry att sakta av från galopp när vi red ut när han var nyinriden. Han ville inte stanna utan hängde sig mot bettet o bara tuffa på, testade o betsla upp till skarpare men det hjälpte inte nämnvärt. Så jag bytte tillbaka till hans enkla tredelade och sen när vi galopperade valde jag sträckor som vart låååånga med bra sikt i flera hundra meter åt gången så man i nödfall kunde styra in i skogen eller ut på en åker om man fick möte med en bil.
Sen lät jag honom springa. o så fort han började sakta av så manade jag på honom ett tiotal meter till innan jag bad honom sakta av, och då blev han sä väldigt mycket mer samarbetsvillig så han sakta av när jag bad honom o inte när man hade dragkamp :D
Protein = Muskeluppbyggande
Energi = Raketbränsle samt används det inte inlagras det som fett i vävnaderna.
Men om man ska ha upp en häst i hull och muskelmassa så måste man ge protein, annars bryts musklerna ner då kroppen får ta av proteinet istället för av energin och det lilla fett en travare har.
Men det är inte min häst, och jag bara hoppas han blir pensionerad och blir din innan han blir helt slut i kroppen eller tävlas sönder. Travare brukar vara rätt trevliga typer, en av mina bästa hästar vart travare. Snällare och mer väluppfodrad häst har jag aldrig haft. :D

#16 Får ta och testa det ! vi har ju en del uppförbackar som han älskar att att spurta upp för men alltid på slutet brukar han ge med sig och inte orka lika mycket så då är det väl ett bra tillfälle att pressa han de sista 10 metrarna upp till toppen och sen att jag säger till när det är skritt och ner för backen och vilken hastighet. Tänker jag rätt ? :)
Ja jo jag gav förslaget att köpa hem lucern och ge till honom under en period, men hon nekade de och sa om du vill ha en snabb och allert häst så skulle inte jag använda lucern då det tar mycket kraft av hästen och han kommer då bli segare, så jag skulle rekommendera att öka sporten med 1-2 kilo till ..
Som sagt jag är också emot detta men har ingen talan tyvärr..
Travare är nog de underbaraste hästar jag träffat ! så otroligt trevliga och respektfulla helt otroligt ! Men det är ju inte så konstigt med tanke på att dom blir behandlade av en massa olika människor vardagligen nästan och har då lärt sig hur man behandlar en människa. Dom är nog bland de bästa första hästen man kan skaffa sig :)
Hm, i USA så ger man lucernehö som normalt grovfoder, betyder det då att hästarna är långsammare där borta?;-) Men på ett sätt så kan hon ha rätt för att lucerne skall ge mycket stärkelseenergi så blir det stora mängder i jämförelse med tex havre som är det klassiska "raketbränslet". MEn om vi pratar muskelbyggning så är lucerne betydligt bättre då det är svårt att peta i hästen så mycket havre att det skulle räcka med protein för hästen.
Bästa sättet att bygga hull och vikt är fortfarande olja, så mycket som hästen tål av det men då blir han iofs långsammare igen… ;-)
Angående att driva på då hästen vill stanna, gör det med en viss måtta så att han inte blir så trött att han stupar eller spränger sig för dig vilket skulle vara beklagligt. HAn behöver ju inte springa full gas när du driver på utan det räcker med jobb nog så att han får sota för sina tidigare synder och så hoppas vi att han lär sig till nästa gång.
Lycka till
Olja kan ges utan problem 1dl/ 100kg kroppsvikt.
så för min totto på 720kg kan jag ge 7dl/dag utan problem. Däremot ska man vänja in oljan med ca 1 dl i veckan så att magen inte får en totalchock. Oljan smörjer tarmarna, ger fett som bygger hull men ger också lättillgänglig energi.
En hel del hästar som har sjukdomen EPSM äter dieter med högt fettinnehåll. Jag har i omgångar gett Harry denna diet eftersom han är en risk-ras för sjukdomen samt att när han åt havre och spannmål + betfor så hade han dåligt med muskler. Jag hörde talas om den här sjukdomen och hade två val, antingen ta en muskelbiopsi som analyseras för att se om sjukdomen fanns, eller att ta bort allt socker och all stärkelse så långt det bara går.
Jag testade det senare alternativet. Fodrade på melassfritt lucernhack, olja och mineraler, och efter några månader började han sätta muskler som aldrig förr.
Egentligen borde jag nog börja fodra med oljan igen…

Kan bara medela att jag antadligen kommer bli 100% ägare av denna lilla häst i februari ! men inget bestämt ännu, men det lutar åt de då min bror inte kommer att ha råd med 2 hästar längre ! Så just nu är jag på jakt över hur mycket foder fakta och hov fakta som möjligt, så har ni tips på någon bra hemsida eller bok så är det bara att skriva ner det !
#19 Med tanke på det här med socker, socker är väl egentligen inte speciellt bra får något djur ? eller har jag fel? Jag kan tyvärr inget om socker men har lärt mig att socker ska man försöka undgå så mycket som möjligt pga någonting som jag inte vet :P nej men tex fång hästar ska ju inte ha socker för att det sätter sig i hovarna och rubbar mag systemet ? Socker är ju ett ämne som bryts ner snabbt och går ut i blodet (?) det är väl därför det inte är speciellt bra för våra hästar med tanke på att hästar har en väldigt känslig mage, eller är jag helt ute och cyklar ?
Med tanke på foder så kan jag säga att jag nu efter 10 dagar ser skillnad på hästen ! han har börjat täcka över revbenen och rundat till rumpan tycker jag, men lite olja hade nog inte skadat då oljan hjälper till att ta upp närings ämnena ifrån kraften. Men får se vad kiropraktorn säger när hon kommer ut den 16 de ! :)
socker är inte bra, socker "matar" bakterie och svampinfketioner som tex hovröta. Det påverkar magen i allra högsta grad, sist jag satte mig in i fång-forskningen hade de kommit fram till att fång är en förgiftning som sker i mage och tarm, men som tar sig uttryck i hovarna som symptom. Så socker är nått man bör undvika, förutom av nämnd anledning men även med tanke på karies o annat.
Att säga specifika böcker är svårt, vissa är det förlegad forskning på andra är riktade för en särskild produkt. TEx har jag KRAFFTS foderlära men de promotar sina egna fodersorter.
Däremot en bok som är ganska så bra är "Hästens näringsbehov, och utfodring" som innehåller en hel del nyttigt.
När det kommer till hovar så finns det en hel del om barfotaverkning som är på frammarsh nu, men även traditionell skoning.
Denna sidan tar upp barfotaverkningen och principer.
Det är mycket att sätta sig in i. hovar och mat. Men försök få en så bred bild som möjligt, var kritisk, känn efter vad som känns bra eller dåligt. Fråga andra huir de ser på en metod eller ett fodermedel.

#21 ja juste det var så det va :P sånt här är så jäkla intressant, alla har så olika tankar om vad som är rätt och fel. Men självklart tycker jag att man ska sträva efter en så naturlig föda som möjligt utan en massa tillskott! men det är tyvärr rätt svårt för dagens hästar :( men det går om man anstränger sig ! :D
Tack så jätte mycket för tipsen ! Blir mycket ny information nu, men det är kul !
Tack ännu en gång för all hjälp ! :)
http://forskning.equinfo.se Har mycket information om all typ av forskning i ämnet.
Nu skall vi inte racka ner på socker, den största energiprocenten i gräs/hö/ensilage kommer just i från socker i olika former. Problemet är stora snabba variationer i näringsvärdet och innehåll på fodret som kan överväldiga bakteriefloran i tarmsystemet. Och tarmfloran är bara ett av dom möjliga vägar att skapa fång, det finns fler.
Det man kan tänka på är att hålla GI-värdet lågt på fodret, dvs mycket fibrer och långsamma kolhydrater vilket ochså är normala kostråd för mäniskor. Vi får sockersjuka och hästar får fång och båda tillstånden är till stor del en välfärdssjuka.
Lycka till
#23 men sen är det en sjujäkla skillnad på det socker som finns i gräset naturligt och det socker som finns i sockerbetorna naturligt.
Det finns ju som bekant socker i äpplen, men det sockret är bättre för hästens omsättningssystem än vad tex 3 sockerbitar är. Allt handlar ju om hurdant socker det är och hur det påverkar. Fruktose är lättare för kroppen att hantera än vad raffinerat vit socker är.
Jag har bott "granne" med nordens största producent av betfor (Örtofta sockerbruk) och kan säga att själva tillverkningen och hanteringen av betforn, dvs resterna av sockerframställningen är rätt snuskig. Visst är det bra att göra något av betornas skräpprodukter, men sockerhalten är för kraftig i betorna för att det ska vara bra för hästarna.
Man skivar/raspar sönder betorna, som sedan läggs i blöt och behandlas så så mycekt socker som möjligt ska släppa från bet-köttet. Sen när själva betköttet är klart i processen körs det ut på en stor plan där man öser ut det så det får ligga där tills det är dags att behandla det och torka det till betforsnittar eller pelletsar.
En annan intressant sak är att i dessa gigantiska sockertankar som är på örtofta sockerbruk, så blöter de ständigt ner det färdigraffinerade sockret med vatten. Och anledningen till detta är på grund av EXPLOSIONSRISKEN! socker i tillräckliga mängder är alltså explosivt och kan fatta "fyr" helt på egen hand. Lite lätt skrämmande och intressant.
Bara mest lite kuriosa.
Förutom då all forskning som stödjer fetma-utveckling hos både människor och djur pga för mycket socker i maten…
Betfor är nog den största boven i sammanhanget med röta i hovarna, hade det problemet på min travare och mitt fullblod, men när jag slutade ge betfor och istället bara blötlade deras kraftfoder så försvann rötan. Gibvetvis inte magiskt över en natt, utan det var hovvård som gällde också.
#Inte läst hela tråden men tänker som så att ibland kan en välgrundad hård tillrättavisning ge mer förtroende från hästen. Du visar att du står pall och att du är en ledare att lita på. Lycka till!
"#24 skrivet av LinaN " Håller med om att rafinerat socker är rena dynamiten, det går ju att göra bomber med socker….
Däremot så säger forskningen att betfor är ett relativt snällt fodermedel då sockret är bundet i fibrerna och består i stor del av pektin tror jag det var och som du skriver så är allt det löslliga sockret redan utvunnet ur sockerbeten och det som är kvar är det som inte är lättlösligt och därför inte ekonomiskt att lösa ut för sockerfabriken.
Tror att det står om detta någonstans på http://forskning.equinfo.se
Förvällt foder är bra eftersom det tar längre tid att äta och inte behöver suga upp matten från tarmsystemet för att kunna smälta först utan det följer med förvällingen.
Lycka till