Piggeliner
Jag inser att jag har dålig vana med pigga hästar. Har haft 3 hästar innan denna och de har alla varit ganska sega. Iallafall de senaste två har man kunnat sitta upp på och rida ut oavsett om de stått en dag eller tre månader och temperamentet har varit detsamma. Knut är en pigg och vaken häst. Helst borde han ridas varje dag, men det har jag helt enkelt inte tid med så vi får göra det bästa av det hela. I vilket fall behöver han sättas igång om han stått ett tag eller om han inte kan röra sig som han vill i hagen (typ halka, tjällosning etc).
Hur gör ni andra som har pigga hästar när de ska "igång" efter en stund vila? Jag låter Knut springa av sig i lina (eller allra helst lös) och gör många varvbyten och vill ha honom att lyssna på mig även om han får bralla och galoppera överskottsenergin ur sig. Sen någon eller några pass till med NH från marken eller ridning hemma på volten, innan vi rider ut. Jag vet inte riktigt om jag är feg och överdrivet försiktig eller om det är dumdristigt att bege sig ut dag 2 eller kanske redan första tillfället?
I dag fick bägge hästarna komma ut på volten för att tränas och bägge var fulla av överskottsenergi. Knut gjorde skäl för sitt "Krut-namn" och sprang och hoppade sig svettig. Staketet runt volten är tyvärr sönder så han fick springa i min 4-meters lina och det är lite snävt för oss båda. Ska sätta upp nytt staket så snart tjälen går ur marken. Lilla Sessan brukar vara en latmask som inte springer mer än absolut nödvändigt. Hon var full av sprutt och bockade, stegrade och taktade när hon leddes på promenad.
Hur lång tid brukar eran igångsättning ta? Från fullt ös och sprakande överskottsenergi till fullt hanterbara ridturer? Och hur ser själva "shemat" ut för igångsättningen?
Knut testar inte eller bråkar utan han är helt enkelt bara full av energi och kan inte få utlopp för det i hagen pga årstiden. Sessan är en kombination av energi och unghästigt testande.
Släpper lös, leker löst, lite tafatt, varvbyten och liknande. Eller samma sak i linan, leker igenom alla 7 lekarna, gör fallande löv/s-mönster som är massor med varvbyten. Men låter honom inte springa runt planlöst tills han är trött utan jag ger honom saker att göra med sin överskottsenergi helt enkelt.
Då får man flera saker på köpet;
- en häst som ger utlopp för överskottsenergin
- en häst som får tänka medan han gör det
- jag slipper gratisflygturer ;)
Jag sitter aldrig upp på min häst utan att ha kollat av honom, det är litet som när en pilot ska göra planet klart för avfärd, han kollar igenom alla reglage och kollar så allt är säkert först efter att det är gjort tar han ut planet på startsträckan.
Jag gör samma med Harry, och alla hästar jag ska rida ^^
N'r jag gör min "pre-flight check" så leker jag igenom alla 7 lekarna med målet att varje lek ska ta max 1 minut att leka igenom. Och där märker man också om man har några problem för dagen. Tex vill hästen inte flytta för porqupine game så kan man vara rätt säker på att det inte kommer gå att flytta honom för skänkeln. Så då tar man hand om det INNAN man sitter upp.
:D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1 - Jag har ju fått inse att jag är lite kass på det där med pre-flight check.
Men det har liksom inte behövts med tidigare hästar och då har jag helt enkelt aldrig vant mig in med det heller. Tur att jag inte jobbar som pilot 
Gör du alla de där sakerna innan du rider ut, varje gång? Eller checkar du av då och då? Jag brukar lägga en hel del tid på förberedelse i form av ryktning. Det blir lite som avslappning och terapi. Är det inte betessäsong så får Knut hö i stallgången och jag borstar, ryktar, kammar och masserar innan jag sadlar. Det gör mig lugn och harmonisk och så även hästen. Men eftersom vi har ridvolten precis i anslutning till stallet så antar jag att det borde vara ganska enkelt att kolla av dagsläget innan jag ger mig av. Egentligen. Men jag har så brått och så ivrig att komma iväg. Och jag tycker att det känns som evigheter med hemmaträning (vilket inte är vad jag föredrar) innan jag kan komma iväg och rida ut. Men så brukar ju resultatet bli därefter också.
Det beror vilka hörhållanden som hästarnas hagar är i. Om dom är bra nog att härja i så kan man med fördel ta in en av hästarna och låta den andre bralla av sig i hagen av pur förvåning av att bli lämnad ensammen.
Sen beror det mycket på vad det är för typ av häst och vilken omgivning man har runt om sig om det är möjligt att rida säkert trots en explosiv häst. Om hästen lyssnar men vill springa och omgivningarna tillåter det säkert så tar jag ut dom direkt utan förberedelse och så jobbar vi bort överskottsenergin i stället, dvs placerar den där den gör mest nytta.
Om det är en bockmaskin så får det bli longerlinan några minuter väldigt opretantiöst först sedan lite mer disciplin och till sist ren dominans för att se till att hästen vet vad som gäller. Sen rider jag ut direkt och låter oftast dom trava en lång sträcka innan det blir galopp så dom inte har all energi kvar att släppa ur.
Sen gör jag alltid det som "LinaN" kallar "pre-flight check" även om den oftast bara består av att flytta för skänkel/hand och att böja sig för tygeln på hästar jag känner till. Okända hästar kan få lite mera ingående test innan ridning.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Vissa dagar har min preflight check bara vart stunden man hämtat hästen, gjort iordning och om tagit in honom i tex ridhuset. Andra dagar lägger man mer tid på det helt beroende på hur han kännts från början.
Lek med den häst som dyker upp. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.