Tålamodets resultat.
Jag måste bara dela med mig av min glädje! Mitt tålamod börjar ge resultat och jag så, så glad!
För någon månad sedan tog jag mig samman och insåg att vill jag ha en bra relation med Greta, så får jag på allvar lyssna på henne, även om jag kommer tycka det är jobbigt. Sagt och gjort, vi la ridningen på hyllan, då hon tydligt visade att hon inte ville.
Jag hade haft på känn länge att hon inte ville bli riden, men ville inte lyssna. Det var först när hon började skrika som jag insåg. Bättre sent än aldrig visade det sig. Sedan jag slutade rida henne har jag fått en positivare och socialare häst.
Idag lämnade hon både sin mat och flocken, för att komma när jag ropade på henne. Det slutade inte där. För första gången på länge tog jag fram pallen, den pall jag använt för att sitta upp. Tidigare har Greta inte velat komma till mig när jag stått på den. Idag kröp hon så nära hon bara kunde, nosade mig i ansikte och hår, bjöd på sig själv och efter en kort stund stod hon och gäspade flera, flera gånger. Allt detta bredvid pallen. Hade hon tagit ett steg framåt hade hon stått perfekt för uppsittning. Jag bad henne inte gå fram, utan njöt av den tillit hon visade. Hon vågade stå nära, trots att jag hade kunnat sitta upp. Hon visade mig att hon litar på att jag inte kommer tvinga mig på henne, jag kommer inte göra henne illa. idag släppte ytterligare en mental spärr.
Det här är mäktigt! En dag kommer hon släppa upp mig, kanske inte imorgon eller om en månad, men den dag jag får sitta på hennes rygg igen, då vet jag att jag verkligen förtjänar det. Att Greta tycker att jag förtjänar det.
Härligt! :D
Känns bra va? lek massor från marken, ställ dig på pallen. Klappa henne på ryggen, luta dig lite mot henne och kliv sen ner och gör nått annat. ;) Det kommer väcka hennes intresse och nyfikenhet ännu mera :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det känns helt fantastiskt! :D
Vi kommer ta det i hennes takt, med mycket mys, bus och beröm. Allt för att det ska bli så positivt som möjligt! Jisses vad den här hästen lär mig nya saker, om såväl mig själv som omvärlden :)
gott! :D
Take the time it takes, and it takes less time. att syssla med NH "fixar" inte bara hästproblemen, det fixar både en själv och relationerna omkring sig utanför hästvärlden. För mig har det inneburit mycket nytt självförtroende, att inte hetsa upp mig i onödan (det händer fortfarande men inte så ofta) jag har lättare att ta folk o diverse ^^
Det kan mycket väl vara så att ridningen var tråkig i längden för hästen men nu är det så tråkigt i hagen så nu vill hästen ut och göra något med dig igen även ridande. Kolla även sadeln som ofta är en källa till problem.
Ju mera intressant det är att vara med oss desto mer uppskattar hästen oss, speciellt om vi visar något nytt hela tiden.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inspiration kanske? :)
Jag har all tid i världen, så även Greta. Vi leker fram allt, i vår egen takt. Visst hade jag önskat att vi kunnat fler saker vid det här laget (t.ex korsa frambenen genom att spegla mig, backa när jag står bakom m.m) men allt får ta den tid som behövs. Det här är trots allt en helt ny värld för såväl mig som för Greta.
Det finns mycket som ligget bakom att Greta inte vill bli riden. Dels har hon vid ett tillfälle gått runt med ryttare och haft av bommen på sadeln som satt på. Uppenbarligen har detta inte blivit bearbetat ordentligt från Greta sida, så vi tar tag i allt gammalt trassel nu. En dag kommer hon släppa upp mig, när hon är redo rent mentalt :)
Haha, dags att leta upp vad som verkligen motiverar Greta så mycket att hon följer pallen! :D
#6: Havre hade fungerat utmärkt på min häst. :)
Greta tycker godis är bra, dock har vi inte lyckats knäcka koden att inte tigga. Så, fram tills vi löst det problemet blir det bara godis vid mycket speciella tillfällen. Just nu belönar jag med tankepauser och mys, när hon självmant kommer och vill bli kliad på.
#8: Min häst tigger, inte så att det är ett besvär, men han berättar gärna när han är godissugen. Tränat in att vända bort huvudet när han tigger, så han varvar det med att sänka huvudet (tränat att sänka huvudet när jag knackar på honom), eller så gnäggar han dovt som han för det mesta gör när han förväntar sig godis.
Min häst får nog godis i tid och otid egentligen, men använder väl det i huvudsak när vi tränar då jag klickertränar endel. Men ska jag vara ärlig får han ofta godis för att är så söt också.. ;)
Själv tycker jag aldrig att tiggand är ett problem hos hästar, så länge de lärt sig att respektera mitt utrymme och att inte vara så påträngande. Men har de inte lärt sig det är det klart att tiggande kan bli ett problem.
Arbete och godis funkar, dvs hästen måste göra något jobbigt för att få godis, då tiggs det inte i onödan. Det är bara att hitta något som är tillräckligt jobbigt som buga eller ligga ner eller rulla runt osv.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Godis vid inlärning av nya saker funkar skitbra på min häst. Men däremot så testade jag idag att förstärka att sänka huvudet vid påtagning av grimman med hjälp av godis, det gick inget bra om vi säger som så… han hade mer fokus på godiset än att göra som han blev ombedd att göra.
däremot så när vi gjorde nya grejor eller vi gör svåra grejor kan godis hjälpa till att ge bättre resultat än vad bara vila och mys gör. vila + mys+ godis så sätter det sig tre gånger så snabbt för honom ;)
Däremot så hästar som tigger med tänderna eller som mer eller mindre välter omkull en och letar i fickorna sådana undviker ajg ge godis innan det är väletablerat att man respekterar människans utrymme.
Jag har inte riktigt tagit tag i problemet, att mitt utrymme är mitt. Eller, greta vet det i grund och botten, men så fort hon fått nos på att jag har godis i fickan anser hon att det är okej att krypa in med huvudet i famnen och sen börja nosa och "gräva" runt fickan..
Hur har ni gjort för att få hästen att exxaptera erat utrymme? Får hon ingen godis går det bra, men om hon vid någon övning fått det, så är hon väldigt snabb med att börja tigga..
#12 rytmiskt tryck är det som fungerat bäst med min häst när han blir tiggig.
Håller jag i tex repänden på ledrepet så använder jag den genom att svinga den från ena sidan av min kropp till andra med en snutt som är ca 30 cm. Brukar räcka bra ^^ Eller så använder jag händerna som rytmiskt tryck-instrument och flyttar huvudet på min häst.
Men bara precis så han flyttar utanför den "cirkel" som jag anser vara min egna sfär.
beroende på HUR påig han varit varierar den cirkeln med en 20-30cm upp till 2 meter ifrån mig.
Hur gör du för att använda händerna som rytmiskt instrument? Vilken form av energi utstrålar du i det läget?
Känner mig frågvis och kanske är det basic frågor, men bättre att ta reda på det ordentligt än att få ett kaos.
Tack för ditt tålamod med svar!
#14 bara bra du frågar ^^
Har du lekt 7 games med din häst och kan driving game? Då ska detta vara rätt enkelt ;) och bara för att det är enkelt betyder itne nödvändigtvis att det är lätt ^^
Energin är rytmisk en enkel 1-2 rytm som upprepas i 4 olika intensiteter (de fyra faserna) mot huvudet. Ofta så svarar känsliga hästar på 1-2 medan som min har man ibland vart tvungen att ta till en fas 4.
Fas 1 rytmiskt ganska lugnt tempo riktat mot den del av hästen man vill flytta, i detta fallet huvudet.
Fas 2 öka rytment till det dubbla, har du spelat musik? eller kan läsa notor är kan man säga att börja gör en 4-takt istället för en tvåtakt. ^^
Fas 3, fortsätt med din 4-takt och närma dig hästens huvud utan att röra vid honom.
Fas 4, fortsätt din 4-takt men om han inte flyttar på sig så börjar du röra vid honom med händerna i samma takt och egentligen inte särskilt hårt, tänk knack-knack-knack-knack och fortsätt knacka med samma hårdhet (öka alltså inte även om man kna vara frestad att göra det) tills hästen flyttar på sitt huvud.
Tanken och känslan jag har i mig själv är "akta på dig" "gå undan en bit" "lite längre ifrån tack" energin från min mage är riktad mot hästens huvud.
Hoppas du blev klokare? :)
Som komplement till LinaN så är min version att dom "hittar" en knäpp på mulen i närheten av min ficka utan att dom vet att det är jag som ger den. Sen brukar jag varna med ett sch:ljud lite som en skallerorm (vete tusan var jag fick det i från) det brukar fungera, men då måste man se ut som om man menar det ochså inte vara inbjudande.
Jag har lite svårt att stå imot när hästar "tigger" med respekt och varsamt, då kan även jag vekna och ge en morotsbit. Alldrig när dom är burdusa och påträngande.
En liten historia om hur illa det kan bli. En kompis hade en häst på bete tillsammans med en bortskämd häst och för att den skulle komma så lockade ägaren alltid med godis. Detta fick som följd att när kompisen kom och skulle hämta sin häst så jagades den bort av den bortskämda hästen som skulle ha godis. När den inte fick godis så till slut så tvärvände den och gav en dubbel spark över armen tror jag det var. Efter det så hade vi alltid ett spö med oss. Efter 2-3 ggr så lärde den hästen sig att hålla en spölängd bort i alla fall. Så ta inte lätt på det här med tiggeri från hästar.
Lycka till
#16 det hittar Harry ibland också, att man snärtar till med fingrarna över mulen precis vid jackfickan och sen låtsas man inte om att man just gjorde det. Så hästen inte kopplar det med att det var jag som gjorde det utan det var fickan med godisarna som "bet" honom ^^
Men hästar som tigger snällt, är svåra att stå emot det håller jag med om. Men då brukar det räcka med att man ber dem backa ett steg eller ta ett steg åt sidan så de får sin godisbit. Bara att de får göra något litet innan man ger.
när jag ger Harry godis bara för att jag vill ge honom godis så slänger jag det i krubban, det som finns i krubban är kravlöst gott. Sålänge det inte är utfodringsdags och jag ska lägga i fodret själv. Då får ha vänta tills jag hällt i allt och sagt varsegod. För från början så vart han otrolgit otrevlig vid matdags, slängde sig över maten innan man ens hunnit lägga den i krubban i princip. Nu står han snällt o väntar, eller så får man påminna honom genom o be honom backa.
Har väen börjat träna att han ska ge fan i att grejja med höet när jag kör in en skottkärra i boxen och ska fylla på hönätet medan han är inne. Kommer väl ta några gånger till så kommer han stå snällt o vänta tills jag är klar.
Jodå, lite klokare blir jag av allt ni skriver. Jag kommer få läsa igenom det någon mer gång, för att det verkligen ska sätta sig men jag är tacksam för alla svar jag får.
#16&17
Nu vet jag hur jag ska tänka och agera. Hon är som sagt väldigt försiktig i sitt tiggande, men jag vill inte ha det alls. När hon kommer med huvudet i min famn ska det vara för att hon är avslappnad och vill mysa, inte för att gräva efter godisfickan.
Det här är otroligt spännande! Jag är så nyfiken på var jag och Greta kommer hamna med det här, hur långt vi kan komma! :)
Om hästen är mera intresserad av din ficka än dig så är det för lite av dominans och respekt i erat förhållande och du har släppt tilliten för långt för tidigt, å andra sidan så kanske inte din häst är av den typen att den vill komma i din famn och gossa utan en som gillar mat och därför är bara intresserad av din ficka. Sådana saker måste du ha klart för dig om hästen för att kunna anpassa din hållning till hästen.
Lycka till