Tips?
Har en 1½ åring hemma som nu kommit in i vad jag antar är en trotsperiod.. och har börjat bitas. Han biter på flaskor, grimskaft, jackor, allt han kommer åt. Dock märker man att det inte är för att han är tjurig/har ont/osv utan det ser helt enkelt ut som att han bara tycker det är roligt.
Tips på hur jag kan få bort ''problemet''?
Unga hästar, och i kanske synnerhet unga valackar, verkar vara väldigt orala - suger, tuggar, biter och drar i allt. Det enda jag vet som funkar är att stoppa dem när de tuggar på fel ställe och se till att det finns saker som det är OK att hålla på med - en lekboll till exempel.
Säger som Grönstedt, låt honom tugga på saker sålänge det inte är farligt för honom eller han verkligen bits. Detta är en fas, precis som med småbarn som stoppar allt de kommer åt i munnen, det är ett sätt för dem att lära känna saker och förstå.
Du kan på lek använda olika bett och föra in i munnen på honom, dra inte eller grejja utan bara för in det i munnen o allra bäst är om han tar bettet själv. Gör en lek av det. Testa olika sorters bett med olika sorters metall o ta reda på om han verkar gilla mässingbett, rostfria, sweet iron, eller bett med kopparinlägg osv så vet du det tills det är dags att rida in honom. fast det kan ju ändras också tills dess men då har du ju provat iaf.
gör det till en lek, lär honom apportera, finns en artikel om det här på sidan! Praktiskt och roligt och han får använda munnen samtidigt.
Att göra såhär är ett nyfiket beteende, bestraffa inte det vad du än gör.
Är han på något han inte får, ta saken ifrån honom och ge honom något annat som han får tugga på istället. Precis som man gör med valpar ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack så mycket för tipsen! Nej bestraffar gör jag verkligen inte, vill bara inte att det blir ett beteende som sitter kvar för resten av hans liv sen.. Men ska absolut testa era tips och idéer, tack! :D
#3 berätta gärna hur det går! O se till o ge honom tuggvänliga leksaker :) En större kamptrasa som man har till hund kan funka utmärkt att leka med och tugga på.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi hade en ung men mycket stilig pojk i hagen för ett tag sen, riktig fin ung hingst. Han bet och tuggade på ALLT! Men det ger sig sen ;) tänkte bara säga det.