aggresivAggresiv
Min kompis häst är en 14 årig travare, och han börjar bli aggresivare för varje gång..
Vi testade med att longera han i skritt gick det bra men när man vill att han ska trava försöker han galoppera och det är då han börjar bli farlig.
Han sparkar bakut mot oss och försöker slita sig 
Finns det något bra sätt att träna bort detta eller någon övning där han kanske blir mer säker på sig själv ??
Hoppas det var rätt att skriva detta här 
Vad händer om ni låter honom trava? ge honom så lång lina som möjligt och driv på så han får busat/"bråkat" av sig det värsta? Eller kan ni släppa honom i ridhuset/paddocken när han beter sig så?
Min har gjort det mesta, slitit sig, sparkat något oengagerat men ändå sparkat och bockat och haft sig.
Var bor ni?
har detta hållt på länge?
Har ni möjlighet att filma det och lägga upp det på youtube och länka hit så vi kan se hur det går till?
Men överlag skulle jag säga börja med de sju lekarna, börja från början och gå igenom friendly till och med squeeze-game. Artiklar om dessa finns. titta i artikeln "Lexikon" så hittar ni direktlänkar till alla 7 lekarna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
hej, min kompis har inte haft han så jätte länge men i början var han mest slö och knappt orkade röra sig (hans förra ägare lät han för det mesta bara stå i en box, och det var en ponnybox dessutom) men nu när vi börjar begära mer av han så har han blivit mer och mer börjat bocka och försöka slita sig 
om vi låter honnom trava utan att driva på han så saktar han av och om vi travar han och driver det är då han börjar bocka, han är uppstallad i vänersborg och vi har bara tillgång till padock,
men vi kan testa lekarna om du rekomenderar, (är inte så inriktad på NH i vanliga fall men jag ska säga till min kompis att hon kan testa det och se om det blir bättre)
#2 vänersborg säger du? Jag finns i trollhättan och har hästen i båberg. ;)
Kan ju fråga sig varför förra ägaren inte gjorde något med hästen? Problem?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Hur går det att rida/köra hästen?
Besitades den utan anmärkning innan köp?
Han var tävlade i trav och då fick ägaren för många hästar så de lät han bara stå
När man rider han kan han bli slö och så vill han inte alltid göra det man vill utan han är ganska envisen, vi har inte någon vagn så vi kan inte köra han men det skulle han någ tycka om eftersom han tävlade förr
Jag var inte med när hon köpte han tyvärr, men jag kanske kan fråga henne och skriva det senare då :)
Kolla igenom hästen hos veterinären eller ta iaf ut en kunnit equiterapeut som får komma igenom hästen.
Hej!
Jag tycker att ni ska lägga longeringen åt sidan ett tag och istället börja med de sju lekarna, ta lite promenader och lära känna honom på riktigt.
Ute på promenader märker ni snabbt hur han är.
Tittig? Försiktig? Modig? Tränger han på er eller håller han ett bra avstånd?
Ta med ett dressyr spö med i handen och ifall ni ska trva på vägen kan ni peta honom lite försiktig med spöt om han inte följer med er in i trav.
När ni känner honom ordentligt kan man börja köra, longera, rida o.s.v!
Lycka till!
Okej, så då blir det ut i skog och mark :)
Hoppas han bättrar sig snart :3
#9 som jag skrev i PMet, mitt erbjudande om att komma ut står kvar. Prata med din kompis.