ang repgrimma
hej
i julklapp fick jag ett par dvd filmer med hästhantering. "ledövningar" å " toleransträning" i dom så verkar dom använda repgrimma(tittat på fodralet) å jag köpte en på hööks i dag på western avdelningen.. är de en sån vanlig helt enkelt man "ska" använda?
har hört att de ger bättre signaler än en vanlig grimma stämmer de? eller hur fungerar den?
Hööks repgrimmor är ofta tjocka och sladdriga och ger inga tydliga signaler. Bra repgrimmor kan du hitta hos tex Naturhästen, Dalpraktiken och Parelli!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
okej men om man nu ser till den grimman som jaghar köpt?.. är den bttre än en vanlig?
#2 exakt vilken av hööks repgrimmor är det?
Jag skulle säga att sålänge det är en repgrimma även om den är av det lite tjockare slaget och sladdrig är den tydligare än en vanlig engelsk grimma.
Men bäst hade vart om du faktiskt lämnar tillbaka grimman och köper en från ett bättre ställe, som parelli, naturhästen, dalpraktiken eller Ewa som är Sajtvärd här. De är kanske dyrare men de är tamigtusan så mkt bättre ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Alternativt knyter en egen! Passande rep att göra repgrimmor av finns på diverse båt eller repavdelningar på t.ex biltema och rusta!
Typ denna modell:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Tagvirke/Polypropylenlina-25760/
http://www.rusta.se/rep-6mm-p30701043.aspx
6-8 mm brukar vara lagom.
Repen ska vara relativt stela, om du tar en bit av en ände i handen så ska repet inte bara hänga rakt ner utan liksom stå ut lite. Väldigt hårda rep går nästan att forma lite som metalltråd, så hårt behöver det inte vara men lite åt det hållet! Är repen lite stelare så blir de tydligare signaler.
Hakuna matata!
#2 dom hade bara en sorts grimma.. men jag kollade lite på de där sidorna.. tyvärr har jag inte råd att köpa en sån om ingen här inne har en begagnad å vill sälja en:P men vadå? vad skulle vara skillnaden? den jag köpte är ju lika tunna rep som på bilderna på de där två sidorna som du skrev..kan dock inte lämna tillbaka den då jag har långt till närmaste hööks butik
#3 okej knyta är dock inget alternativ fö rmig då jag är värdelös på hadnarbeten å liknande:S okej min grimma är inte så stel men ändå inte jätte sladdrig tyckte inte jag..
men som sagt frågan är då.. är de bättre med en vanlig grimma än den jag köpte?:S
Hoppas du får användning och nytta av DVDerna du fick, jag har hennes cirkel-dvd och kan säga att jag vart inte imponerad.
Hon förklarade aldrig VARFÖR man gör på ett visst sätt, man fick aldrig några tydliga HUR eller NÄR. så jag vart väldigt besviken på det hela.
Mitt tips är att du också tar och tittar på andra tränares material. Jag vet att på youtube finns en hel del från Parelli. Samt clinton anderson, och andra tränare så du får fler verktyg att jobba med dina hästar på.
Visst är lisbeth jonssons DVDer bra av den anledningen att de är på svenska och lättillgängliga, men jag har hitendags inte gillat hur hon lagt upp det (eller det faktum att DVDerna är mer eller mindre en rak ripoff från parellis-system, där hon tagit ett vinnande koncept och gjort det sämre) men det är min personliga åsikt. Men vet att det finns fler som delar den.
Du kan använda stärkelse, sånt man använde till kläderna förut för att göra dom lite styva på grimman. Efter ett tag så blir dom skitiga och iom detta styvare.
ang filmer så rekomenderar jag "Buck Brannaman Groundwork" för markarbete. Dålig kvalitet på filmen men högsta kvalitet på horsemanship. Gjord -97.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#7 den filmen är ju VHS från början, så det är ju knastrig VHS-kvalité ^^ Har den tillsammas med ett par andra av hans filmer.
Har ju även några gamla Parellifilmer som är VHS överbandat på DVD o det är ju också lite knastrigt. Fast jag tycker ändå det är lite charmigt :D
Inte så stor skillnad på den svarta från Hööks och min från parelli tycker jag. Lite annat material, men funktionen känns som densamma. Inte köpt själv, men klämt på i affären.
Inte överförtjust i grimman från parelli fatiskt, utan gillar den från dalpraktiken betydligt mer. Använder bara den från parelli som hackamore när jag rider emellanåt, annars har jag alltid dalpraktikens grimma.
vad är de för skillnad på den å på den från dalpraktiken då?
Den från dalpratiken upplever jag har mer stadga, lite smalare också. Men funktionen lär det inte skilja så mycket på egentligen, är nog mer jag som upplever det så än hästen.
hehe okej=) för ska nog fixa lite stärkelse så den blir lite mer styv.. sen provade jag den på hästen idag å den sitter rätt tajt.. inte så att den skär in men inte så att den hänger på honom.. är de bättre än att den hänger?
jo men så sitter den på min med. de är tajt men inte så den skär in:P som sagt svårt att förkalra med ord.. men så satt den på min häst med å sen löst där man sätter grimskaftet elelr repet eller vad man nu har..
Får du in två-tre fingrar under nosrem och mellan sidorna och ganascherna så är det inga större problem. Värre är det om det sitter så tajt runt nosen att hästen inte kan gäspa, gapa eller grejja med munnen.
ja de får jag… nädå han kan gapa.. han åt hö under tiden med så han kan täa med samtidigt haha..:P bara de att de kan ju se jätte hängigt ut men de gör de inte utan som sagt ser ut som på din bild=)..