Vill inte trava
Jag och min kompis har en medryttarhäst som vi än så länge inte har ridit på. Vi brukar ta med henne på promenader i grimma och grimmskaft. När vi ska trava blir hon stressad, hoppar omkring och har sparkat med både fram och bakbenen. Dock har vi märkt att hon inte är ute efter att skada oss eftersom att hon sparkar bort från oss (fast vi är inte helt säkra…). Hon har tidigare haft en för liten grimma men den är nu utbytt mot en som passar. Kan det vara så att hon har dålig erfarenhet av att den har klämt? Hon är jättesnäll när det gäller all annan hantering så som att skritta, stanna och komma med och utan grimma. Hon verkar inte vara skadad någonstans eftersom att hon inte reagerat när vi har visiterat henne. Vad kan detta bero på???
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Bristande ledarskap, trauma, mentalt trauma, dominans, testar er, uppdämd energi, leklust osv, borde inte hästägaren kunna säga varför hästen gör som den gör?
Vad använder ni för utrustning?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vi försöker attfå tag i ägaren men hon är sällan där… Det är lite komplicerat… Vi använder bara grimma och grimmskaft.
Vad skulle man kunna göra åt det?
#3 inte mycket såvida du inte vet anledningen i och med att det behövs olika träning beroende på vad det är som skapar det.
Hej!
Jag hade i förstahand antagit att hon testar er.
Se er runt i stallet, någonstans finns nog ett dressyr spö. Låna det och när ni ska trava börjar ni båda springa. Börjar inte hon trava då kan ni peta lite försiktigt på rumpan med spöt.
Ta inte, bara så att hon känner att ni menar allvar.
Ni kan också börja med att lära känna henne lite först genom förslagsvis de sju lekarna. (Sök på sajten så kan ni läsa om varje lek var för sig) Efter att ha gått igenom dem brukar man ha en bra grund kontroll på sin häst 
Lycka till!
#2 som ägare till en häst som jag har medryttare på så är min spontana reaktion att vad fanken är det för en hästägare som inte går att få tag på?!
Telefon? mail? sms/mobil?
Skulle aldrig falla mig in att ha en medryttare om man inte vet vad medisen håller på med, eller att veta att medisen inte kan få tag på mig om det är något. Vansinne….
Har ni ett avtal som medryttare?
Bristande friendly game?
Hon kanske inte är bekväm med att ni springer runt henne utan tycker det är stressande och därmed försöker hon säga åt er att sluta springa, för hon tycker det är läsigt.
Kan du hoppa och studsa runt henne? Ta på henne överallt?
Det är vad jag skulle ha antagit i första hand, inte att hon försöker testa er eller är dominant bara för dominansens skull.
Om hon nu inte har ont.. Går hästen barfota? Hur ser hovarna ut? Verkar hon ömma på knövliga underlag? Tar hon ut stegen ordentligt när hon går eller ser det lite stelt och stappligt ut?
Går hon barfota och verkar öm skulle jag ta ut en hovslagare och sko hästen i första hand och efter det se om problemet kvarstår.
#5 tack för tipset #6 det är lite komplicerat men vi har nyss fått mobilnummer så vi ska ringa nu efter jul. Nej… Vi tar hittills bara hand om henne utan att betala eller få betalt… #7 hon är nog inte stressad… Hon är nämligen den lugnaste hästen jag träffat. Vi kan hoppa omkring henne och flamsa hur mycket som helst(vilket vi självklart inte gör vanligen), hon är hur lugn som helst! Hon är skodd fram och bak.. Hennes hovar är dock lite… skrovliga. Det ser ut som de har veckats av hennes vikt, men jag vet inte om det är normalt? Hon går i en stor hage hela tiden, rids inte, promeneras inte, ingenting… Honverkar inte ha ont…
#8 vecken på hovarna är oftast en indikation på foderbyten, dåligt foder, sjukdom och annat. Så det har inget med vikten att göra. Min brukar få ett mindre veck när han går in från betet till uppstallning. Sen kan ju veck också vara en indikation på fång.
Tycker ändå att det är dålig stil av ägaren att inte vara tillgänglig för frågor och annat. Jag är ingen höns-mammig hästägare, men jag vill ändå veta vad som sker kring min häst.