Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 840 ggr
Aaek
1

Friendly game- när inspirationen tryter

Hej!

Tänkte att vi kunde ha en tips-tråd, jag har fastnat lite när det gäller FG och skulle själv vilja ha lite inspiration.

Igår blev det extreme friendly game med en hårtork, var tvungen att tvätta ryggen med klorhexidinschampoo och tänkte att hon skulle torka fortare om jag tog hjälp av hårtorken (kall luft).

Först tyckte hon att ljudet var lite konstigt men det slutade med att hon minsann visste vad man skulle ha fönen till och inte var det för att torka ryggen inte! Utan till munnen och försöka fånga luften Tungan ute så självmant stoppade hon ansiktet framför fönen och hade jättekul! Haha.!

Så kom med era tips på allt ni kommer på att man kan friendla!

LinaN
2

Har du tittat i Kan du 1-2 och 3-4 online? finns ett antal friendly games där man kan göra. har du även tittat i artikeln "hjälp han är skadad?!" finns en del där också.

Friendly game med;

• Dammsugare
  • Vattenslangar
  • Stallkatten
  • Stallhunden om den är liten, kan han rida på hästen i stillastående, skritt, trav, galopp?
  • pressenningar, över under, mellan genom, packetera in hästen, dra den från svansen mellan bakbenen fram mellan frambenen? gör en rosett om magen på hästen med presenningen och be om skritt trav och galopp.
  • bubbelplast, smäll bubblorna bredvid hästen, på hästen ,under hästen, bakom. Kan han ställa sig på bubbelplasten på hård yta under så det smattrar?
  • "rykta" hästen med din mobiltelefon som spelar hög musik, eller ljud från kravaller, eller nyårssmällare
  • Skottsäkra hästen med smällare eller knallpulverpistol
  • ta på och av jackor på alla möjliga håll på hästen.
  • ta på och av täcket utan att knäppa upp bogspännet. ta av och på täcket utan att knäppa upp mag-kryssgjordarna.
  • använd tomma saftdunkar att "rykta" hästen med, fyll dem sen med olika saker, sten, grus, pingpoingbollar så de låter olika.
  • Dra en hink efter er i ett rep, eller en tom saftdunk. Lägg sen i sten och annat som låter. Perfekt för extreme i zon 5 och som led i inkörning.
  • gör en Plastvippa
  • plastpåsar
  • ölburkar på ett snöre, tänk gammeldags bröllopsbil med massa skrot knutet i dragkroken som skramlar när de lyckliga tu åker iväg. Dra det bakom er på olika underlag. Eller dra det över hästen.
  • Ha en burk med småsten o annat som du skramlar med.
  • kan du rocka i en rockring bredvid din häst utan att han bryr sig?
  • Kan du hoppa hopprep, både med och utan rep var som helst runt honom utan att han bryr sig?
  • Kan du göra varvet runt när du sitter på hästens rygg, dvs vända dig 360 grader och flytta med benen runt.
  • Kan du ligga på din hästs rygg avslappnat och han inte bryr sig?
  • Kan du stå på knä på din hästs rygg? Kan då stå på din hästs rygg.
  • Kan du stå på knä och eller stå på hästen och göra extreme friendly game med helikoptern medan du står upp?
  • Kan du sitta av på svanshållet på din häst?
  • Kan du lyfta upp din hästs svans när du sitter på och hålla i den?
  • Kan du sitta på hästen och vira in er bägge två i en presenning?
  • Kan du lägga ett stycke tyg över din hästs huvud och leda honom eller rida honom i skritt, litar han på dig?
  • Kan du hålla i hörnet på presenningen och dra den på marken bredvid er? Kan du hålla i bägge hörnen och ha den flygandes bakom er som en mantel i skritt, trav och galopp?
  • Kan du ha en handflagga med stång när du går bredvid hästen i blåsigt väder? kan du rida med den i alla gångarter utan att han blir rädd?

Hoppas det gav några uppslag iaf ! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

EwaAngantyr
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en film som jag tog på en träningshäst jag har hemma.
han är extremt känslig och rädd av sig…

Mossberg
0

Tack för inspiration!Glad

Jag har extremt svårt att motivera mig till olika aktiviteter nu när de är så mörkt och kallt, fryser om händer och fötter och känner mig almänt höst/vinterslut. Hoppas att jullov och lite lata dagar i dagsljus skall göra susen. Flört