behöver fortfarande hjälp!
behöver fortfarande hjälp tyvärr… min travare funkar inte alls kan man väl säga, när vi ska träna NH så blir det så att han inte alls förstår vad han ska göra hur jag än gör! han vill inte vara med och ser väldigt uttråkad ut. han e väldigt skygg i huvudet så jag kan knappt ta honom där när vi arbetar! vad jag än gör så tror han att jag ska slå han… det e klart att jag känner mig hemsk då… och så fort han blir uttråkad som när ex godiset e slut så går han bara iväg!
jag har försökt på mig den första o andra leken i "dom 7 lekarna" men det har inte funkat nått av det.
min travare e en 16 årig kille som gått på travet väldigt länge just nu används han som ridhäst i skogen.
tacksam för svar! 
Då måste du sänka nivån och få honom att förstå att du inte ska skada honom. Du måste också bli försiktigare i kroppsspråket eftersom han är så pass känslig! Vissa hästar kan man skrika och hoppa och vifta åt hur mycket som helst och de bryr sig knappt, andra behöver man bara vinka ett finger åt så flyttar dem sig.
Du måste vara Klar i ditt huvud och fokusera på En sak i taget.
Du kanske ska strunta i lekarna och göra andra övningar Var alltid lugn. Prata lugnt. Fokusera på en sak i taget, annars kan han bli förvirrad. En första femma kan vara att bara få honom att backa. Du kan börja med att vinka ett finger och trappa upp det till två fingrar, sedan en viftande hand, sedan två viftande händer…. gör han fel så går du tillbaka till att stå stilla, du behöver inte säga någonting, inte straffa, bara börja om Helt från början. När han väl tagit sitt första backsteg - Beröm!
Läs av när han blir rädd, när han blir rädd så stoppa allt och stå bara lugnt och vänta in att han lugnar sig. Det du utstrålar kommer han visa tillbaka till dig. Är du rädd, kommer han bli osäker. Är du säker, bestämd och rättvis - då kommer han att visa sig likadant och göra som du säger till slut. Tålamod. Beröm. Lugn. Fokusering.
En annan sak, strunta i godiet HELT. Beröm ska vara dina ord, inte en hand full av mat. Speciellt inte om det inte är helt säkert att han verkligen gjort rätt! Godis ska vara kopplat till Rätt inlärning och inte bara gullighetsgrad eller lockelse. Hästar tänker "Vad gjorde jag förra gången som gjorde att jag fick godis?" - får den godis bara hipp som happ när du själv har lust så kommer inte din häst koppla godis till någon inlärning, den kommer bara tigga och tänka "äsch, skitsamma, jag kan göra vad jag vill, jag får godis ändå!"
"En första femma kan vara att bara få honom att backa. Du kan börja med att vinka ett finger och trappa upp det till två fingrar, sedan en viftande hand, sedan två viftande händer…. gör han fel så går du tillbaka till att stå stilla, du behöver inte säga någonting, inte straffa, bara börja om Helt från början."
Gör du såhär så berömmer du det felaktiga beteendet. Om hanblir rädd fortsätt göra det du gör tills han står stilla eller backar. Att du slutar göra det du gör är en belöning, en eftergift.
Men jag är helt med på Qimsids idé om att skippa godiset.
Om du inte kan ta din häst kring huvudet ens en gång så ska du nog börja där. Börja klappa på halsen, och klappa successivt upp mot huvudet, så fort hästen visar obehag, börjar slänga med huvudet eller försöker gå undan, så har du två saker att göra.
Går hästen undan, följ efter tills hästen står stilla och DÅ slutar du klappa.
Slänger hästen med huvudet men står stilla, fortsätt tills han slutar och då slutar DU att klappa.
Ha grimma med grimskaft på hästen så du kan stoppa honom vänligt men bestämt.
Ha också koll på om han spänner sig, spänner han sig men står stilla så backa stället du klappade på till ett ställe som hästen känner sig ok med. Det kan röra sig om millimetrar hit eller dit för att hästen ska känna sig bekväm eller inte.
Men överlag låter det som att du har en häst som du måste vinna förtroendet hos innan du kan börja leka nån annan lek än lek nummer 1, som är Friendly game.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
När du hanterar huvudskygghet på hästar så är det väldigt bra att ha hjälm på huvudet, det tar rejält ont att bli knockad av en häst.
Jag triggar ochså på det där med godiset och att han lämnar dig då det är slut. Han ser väl ingen anledning att vara med dig när godiset är slut. Vilket säger en hel del om var du står i hans ögon. Och det är det som du måste ändra på. Inte med pisk och hugg utan med självsäker bestämdhet som alltid slår godis i alla lägen.
Ang pisk, En pisk är som en krycka, man stödjer sig på den när man måste och i fallet med hästar så är den bra när man har hästen på avstånd och måste nå den. Annars så klara man sig lika bra med händerna speciellt på piskrädda hästar, din häst säger att den har en negativ bekantskap med pisken så om det inte är det största problemet så lämna det till att börja med.
I övrigt så är det som redan är skrivet i tråden en god början för er.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#3, den här metoden har funkat för mig suveränt iallafall för en häst som varit skygg. I mina metoder ingår inga straff om inte hästen menat att "straffa" dig (bit, nyp etc). Jag menar att man ska ta ett lugnt andetag och börja om från början. Man ska inte stå still i en minut, det handlar om några sekunder att bara börja om från början igen TILLS hästen gör rätt. Då kommer beröm och eftergiften.
oj förresten, menade inte "gör fel", jag menade mer, blir stressade och vill springa därifrån. Det slags felet, ursäkta, skulle varit med tydligt. Det är stressen som gör att man måste börja om från början och inte pusha hästen att bli mer stressad.
tack så hemskt mycket för svar!!
sak verkligen prova allting nu :)
ska träna på förtroenden men hur gör man det då? o.O
#5 alla hästar jag jobbat med har jag gjort som så att jag har gett eftergiften, slutat göra det jag gör eller stått still/neutralt så fort hästen gör rätt.
Skulle jag göra så som du beskriver med min häst så skulle han om han kunde pratat säga "fuck you" och sen gjort helt och hållet som han själv vill utan att bry sig.
En häst som är skygg fungerar konceptet approach and retreat väldigt bra på.
#7 Sikta på att leka mycket friendly lekar med. titta på artikeln om friendly game här på sidan och sen på artikeln "kna du online 1-2" smt kan du online 3-4.
Var inte rädd för att använda sökfunktionen här på sidan, det finns MASSVIS med trådar som är nästintill identiska med den här…
#8 Hur gör du när hästen gör fel då? Just i fel-läget? Tonar du inte ner dina hjälper då om det är en skygg häst och den blir stressad?
Min förra häst hade ett väldigt starkt psyke. Honom behövde jag aldrig gå ner i nivå på, utan där var det att inte ge en enda sk eftergift förrän han gjorde rätt eftersom att han inte hade någon stress i sitt psyke, bara busighet.
Det är väldigt känsligt med hur man gör beroende på hur hästen är i psyket. Introvert, extrovert. Jag kollar först på hästen, betraktar och testar olika metoder innan jag hittar den rätta som den individuella hästen svarar på.
Det är ju en fråga om psykologi. Gör hästen inte som jag vill eller blir "värre" så ändrar jag taktik. Men jag kör aldrig någon straff metod om inte hästen själv är aggressiv mot mig.
#9 förstår inte varför du hela tiden tar upp "straff-metod"?
Jag kör ingen straffmetod ens om hästar är aggressiva mot mig, biter de mig så blir det en konsekvens precis som en ranghögre häst hade gjort om en ranglägre hade bitit efter honom.
Hästarna gör inte fel, att de skyggar och tycker det är obehagligt är helt naturligt och det enda rätta för deras del. Speciellt om de är RB. (right brain) och mer flyktbenägna eller lätt blir stressade och tror att de ska dö.
Approach and retreat använder jag mig av. Jag fortsätter göra det jag gjorde tills hästen antingen lugnar ner sig, accepterar eller blir värre, blir hästen värre backar jag ett steg.
Exempel; Vi har en öronskygg häst. Man kan klappa hästen överallt utom på öronen. Jag börjar då klappa/klia på halsen, upp mot örat. Spänner sig hästen så backar jag 1-2 cm eller precis på gränsen när hästen spände sig. kliar där en stund provar sen igen att närma mig den punkten som gjorde hästen stel. Reagerar hästen inte då eller bli avslappnad fortsätter jag.
Men skulle hästen finna obehag och börja flytta på sig så följer jag efter hästen och fortsätter klia precis på den punkten som triggade att hästen fann obehag och flyttade på sig, när hästen stannar. DÅ ger jag eftergiften. För mitt mål var att hästen ska stå stilla när jag är på det jobbiga stället.
Sen börjar jag om, klappar o kliar på halsen, upp mot huvudet och öronen. Beroende på hur jobbigt det var för hästen börjar jag högre upp mot huvudet eller längre bak mot manken. Och sen håller jag på så tills jag får röra öronen.
Och då finns det två sätt att göra, antingen nudda öronen snabbt men mjukt, tänk som om om svala skulle flyga förbi ditt ansikte och stryka sina yttersta vingfjädrar mot din kind (har hänt mig faktiskt, vart väldigt speciellt, mjukt och flyktigt) och nudda vid örat och sen tillbaka till att klia på halsen. Eller så bara kliar man på, mjukt och trevligt tills hästen accepterar.
Det krävs ju att man har uppmärksamheten med sig, och läser av hela hästen. spänningar kring munnen, resten av kroppen, andningen är den djup och normal eller håller hästen andan, eller andas den så lite att det knappt märks, är ögonen mjuka och blinkar eller är de stirrande och glasartade?
Det handlar också om att anpassa sig. Approach and retreat är den absolut bästa "träningsformen" jag stött på och det är fler än parelli som använder tekniken, de bara kallar det olika saker.
Att närma sig något som är obehagligt/läskigt och sen gå ifrån det gör jättemycket för psyket, både hos människa och häst! :)
Hoppas du fick en bättre bild av hur jag menar och hur man arbetar med Approach and retreat.
Det finns en metod som går ut på att "utsläcka" obehaget genom att göra något annat samtidigt som tar intresset från din hand som råkar hamna mellan öronen och klia där samtidigt. Tex en flagga på en långpisk som rör sig någon meter framför hästen brukar vara tillräckligt som "utsläckning" av handen som kliar mellan öronen om man gör det med lite finess. MAn får experimentera lite med intensiteten och timingen för att det skall passa.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#9 har inte sagt att du använder någon straffmetod. Jag har inte lärt mig alla ord vad gäller hästvärlden, men isådana fall är det "approch and retreat" som jag också använder mig av. Det är intressant att veta hur andra göra. Och jag menar verkligen inte att hästen gör Fel när den blir stressad, herregud nej, det är just det jag försöker understryka! Hästen gör "fel" i människorvärlden men hästen speglar bara vad du ger för signal till den - du själv gör fel, inte hästen, om hästen inte reagerar som du väntat. Försök inte märka ord, snälla. Jag har svårt att förklara allt på ett bra sätt. Och hästspråket är en känslig sak. Man behöver verkligen vara där, känna, se och lära för att förstå deras språk. I övrigt så har du en bra metod hör jag och jag kör en mycket liknande metod.
#11 intressant, och väldigt logiskt när man får det förklarat för sig. Det knepet stoppar jag i minnesbanken! :D
#12 jag märker inte ord, jag förtydligar. Detta är ett öppet forum med mycket folk som kommer in här och läser. Och ju tydligare man är dess bättre svar och dess mindre missförstånd uppstår.
Och med hästspråk menar du det som många (bla parelli och monty roberts) kallar Equus? hästarnas kroppsspråk, eller menar du hästspråket som det vokabulär som vi människor använder när vi pratar häst? Bara för tydlighetens skull så jag och andra förstår hur du använder uttrycket "hästspråk" :)
Hästspråk = Hästens uttryck, öronen bakåt, andning, stress… HästenS språk helt enkelt, ja, kroppsspråk.