Lastpall
Hej!
Tänkte bara höra med er här vart man kan tänkas få tag på lastpallar? ;)
Kolla där du köper strö. De har ibland pallar. Vissa ger bort och andra tar en peng för dem. Eller kolla vid lokala butiken o lite så.
Jag hittade min lilla pall utanför en byggarbetsplats. Sen tog jag en skiva masonit, målade den med vattentät färg, skruvade fast den på pallens översida så att dels sprida vikten av hästen och dels så att mindre hästar inte ska kunna fastna med hovarna.
Slutligen skruvade jag fast en gammal dörrmatta som halkstopp.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det finns olika hållfasthet på pallarna, kolla att det verkligen är den grövre varianten av pall och ny, för dom blir sämre med ålder. Sedan finns det åtminstone 2 storlekar ochså.
Håller verkligen en pall utan en tjock skiva ovanpå för hästens hovar?
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#2 en riktig europapall tål hästhovar på sig, men jag vet inte om den tål travande hästhovar.
Den lilla pallen jag har tål att Harry travat på den. Men jag har också förstärkt pallen med extra klossar för viktfördelning samt lagt en skiva ovanpå som sagt.
De flesta europapallarna som jag sett användas till detta har också haft skivor på för att sprida vikten. Jag har planer på att knycka en pall från stallägaren (de ligger ju ändå och dräller runtom logen och garaget så ska fråga snällt först) och sen fixa. Vi har även ett par pallar som våra spånbalar står på men de är så skrangliga och rangliga att dom inte är något lönt att göra nått med.
Stallägaren säger att detär precis så man kan lasta av spånpallarna från lastbilen och ställa dom där de ska stå, flyttar man på dem sen så går de pallarna i princip sönder för ingenting.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.