hur mycket tål den?
det är så att jag har en Tekna sadel som är omvärmingsbar.
jag hade ute kiropraktorn för attkolla ryggen å sadeln till honom. sadeln är utprovad av en diplomerad sadelinpassare så då litar man tyvärr på dom att de ska passa när man åker iväg med hästen.. men nu när kiropraktorn kollade på de så är sadeln för tajt upptill (bakom bogbladet? heter de så?) men grejen är att han har tappat muskler som fasen nu. han hade alltså mer muskler när vi provade ut sadeln så han förstod inte riktigt hur hon hade fåt ihop detta+ att hon tyckte jag skulle ha padd under för att komoensera upp de ryggmuskler han inte hade å de tyckte kiropraktorn var vansinne å ett försäljingsknep.
men iallafall.. han sa att hästen ömmade lite när han klämde där å han har börjat vara sur å markera väldigt när jag sadlar nu. (konstigt att han itne gjorde de innan då den måste suttit tajtare men är väl för att musklerna är borta nu kanske) kiropraktorn sa att de itne ar farligt att rida just nu men örjar han bygga muskler sen så kommer sadeln klämma mer å hämma honom i muskelbyggandet.
de min egentliga fråga är.. : hur många gånger klarar en sadelbom att bli omvärmd?
för om jag värmer om den nu.. som jag vill just för attjag får så dåligt samvete när jag sätter mig i sadeln även om han sa att de var okej… så vill jag ändå vidga den nu för att sen vidga den ännu mer om jag lyckas att bygga uoo ryggen på honom.
men vill ändå itne riskera att värma om för mycket ifall att den då går sönder på nåt sätt å kan skada honom sen om den är omvärmd för mycket.
hoppas ni förstår vad jag menar.
om sadeln inte tål att värmas om 3 gånger skulle jag säga att det är fabrikationsfel.
värm om nu, lägg paddar/shims under så sadeln kommer upp och ger utrymme under framdelen så att bogbladet kan röra sig ordentligt. Och när det finns muskler under så ta successivt bort paddar/shims och värm ev om sadeln igen ifall han breddar sig massor
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
du menar att de gör inget om jag breddar den nu så att den blir lite "för stor" å sen lägger paddar under så han har att röra sig med när han växer lite.. å sen när han ä rmusklad värma om igen? har jag fattat rätt?:P
#2 det är så JAG hade gjort iaf. Det är så jag har gjort med min häst :)
För om den är för smal nu så kommer han inte kunna sätta några muskler även om du paddar.
Jag hade bekymmer med sadeln precis efter betet, Den började ligga illa på honom och jag såg att han tappade muskler precis bakom manken/skulderbladen. Så jag bytte koppjärn i min wintec wide, från det mellanlila till största järnet. Slängde in paddar emellan i framkant.
Jag kan verkligen rekommendera Parellis Saddles gratisDVD man kan beställa från deras hemsida, där tar de upp väldigt mycket om HUR man shimmar för att hjälpa hästen.
Sen köpte jag ett billigt liggunderlag med täta porer på harald nyborg, typ 30-40kr. Skar ut shimmar efter ett mönster plus att jag gjorde ett antal specialshims utifrån det mönstret.
Om du tittar på min skiss, så den blå shimmen är orginalshimmen, sen de andra har ajg då gjort större. Det understa lagret är störst och jämnar ut trycket från de mindre shimmarna. Varje shim är ca 1cm tjock i det liggunderlaget som jag använde mig av. Finns ju tjockare också eller så gör man bara flera. Jag tror jag har 4-5 shimmar till sadeln.
Shimmarna är ju givetvis dubbla så de ser likadana ut på andra sidan om hästen.
Sen jag shimmade upp sadeln så har han gått så mycket bättre. Visst är det lite mickel med att få shimmarna på plats iom att det är lösbladssystem, kommer nog ta ett avlagt schabrak och sy fast en ficka att lägga shimmarna i, samt tejpa ihopa shimmarna med elastisk plasttejp/eltejp så de inte kan röra sig oberoende av varandra.
nä precis de jag menar.. sadeln måste ju liksom hämma musklerna om den är för tajt
hmm okej vet inte riktigt om jag hängde med på resten men tack=) ska kolla upp allt de där=)
Om du köper en padd så är den oftast jämntjock, problemet är troligtvis att sadeln ligger för långt ner fram och klämmer. lägger du på en jämntjock padd så kommer sadeln fortfarande vara i obalans.
Så det du vill göra är ju att lyfta sadeln från framdelen, mer eller mindre, fan vad svårt det vart o förklara ^^ Här finns text om det på parellis saddles, jag har ingen parellisadel som sagt utan en wintec, principen med shims fungerar ändå :)
Men det är lättare att beställa DVDen, den är kostandsfri och man måste inte köpa nått annat. Men filmen ger värdefull information.
Nu vet jag ju inte hur mycket sadelkunnande du har, men även min sambo som inte har nån koll alls förstod principerna och hur man skulle göra och han hjälpte mig att rita mina extrashimmar.
Viktigt är att man ser till att även om man höjer i framändan så ska det inte bli en "bro" utan sadeln ska ha kontakt hela vägen längsmed hästens rygg, så därför kan man behöva shimma längre bak än man tänkt sig.
okej=) tack så mycket=)
Jag skulle vara försiktig med att padda upp sadeln olika mycket och joxa med sånt faktiskt. Höjer man sadeln fram ökar trycket bak, höjer man sadeln bak ökar trycket fram.
Inte hört om några studier eller sadelmakare som rekommenderar det, snarare tvärtom.
Jag har nu problemet att min häst har tappat både hull och muskler under hösten så sadlarna är för vida. Min lösning på det är en fårskinnspad när jag rider med sadel, vilket blir ungefär en gång i veckan. Ogillar paddar och vet att dte inte är ultimat, men bättre än att sadeln är för vid. Så jag försöker att inte använda sadel speciellt mycket tills han fått tillbaka sina muskler.
Under tiden kör jag honom mest, men även arbetar från marken och rider lite barbacka.
Hur det är med uppvärmninghen av bommen bör du prata med tillverkaren om.
#7 det är därför jag har gjort så som jag gjort, att shimmarna är längre än egentligen och i olika längd för att göra en avfasning. För att det fortfarande ska vara kontakt mellan sadel och hästrygg och för att få en avlastande effekt ÄVEN om man måste höja i ena änden.
Men visst, det kräver ju att man sätter sig in i det här med sadlar, tryck och annat. Det köper jag.
#8: Jag är skeptisk till tanken att padda upp ändå.
Skulle vara intressant med en opartisk undersökning som visar att paddning är av godo, parellis räknas inte då de är väldigt kommersiella (stavas..?) och gillar att sälja. Är ju bra om folk köper deras sadlar trots att de inte passar hästen..
#9 fast jag har ingen parellisadel och shimmar ändå för att jag kan inte sätta i det smalare järnet i min sadel, och har jag bara det breda så sjunker allt ner över bogarna som en klädnypa för det saknas muskler.
Visst en ny sadel, men du vet själv hur krångligt det kan vara att hitta en passande sadel till en kallblodsrygg, och lägg sen till att den ryggen har en bredd på mellan 115-125 grader så blir det riktigt spännande!
bomlös är inte ett alternativ då vi hoppar en del och hoppa i bomlös är värdelöst.
jag fick ett kvitto på att detta funkt för oss för vid ridning så har han fått friare rörelser fram, min medis har inte lika svårt att gå honom galoppera även om hon väger bra mycket mindre än mig så ville han inte innan. Och han är inte lika surig vid sadlingen längre som han har varit.
Det funkade inte med en fårskinnspadd eller med gelepadd för balansen blev fortfarande fel.
Jag använder inte bara Parellis sadel-kunskaper, utan har även förkovrat mig i en massa andra informationssidor om det, två olik DVDer och lyssnat och frågat när vi haft olika sadelutprovare i stallet vid olika tillfällen så jag har inte EN SANNING utan precis som resten av mitt hästutövande så tar jag och plockar det som fungerar och känns bra.
#10: Jag har inga problem alls att hitta sadel åt mitt kallblod, han är dock inte speciellt bred över ryggen utan har vid i sin knight-sadel och jag tror jag har det röda järnet i wintec-sadeln. De är dock för vida nu..
Men alla har inte den turen att ha en häst som är lätt att hitta sadel till som sagt.
Provat ta ut en sadelprovare? Finns ju många som har begagnade sadlar de kan ta med sig.
Bra att det fungerar för er, men jag är rätt säker på att det skulle kunna fungera ännu bättre. ;)
#11 har inte haft kontakt med sadelprovare nu sen innan jag skaffade wintec widen, och de som är närmast har tidigare sagt att de tyvärr inte kan hjälpa mig med en häst med den bredden på ryggen då deras klientel är mer halvblod och nättare hästar. Pluspoäng för ärlighet, minuspoäng för otillräcklig service.
Nästa ställe hade jag inte velat köpa sadel ifrån för när man kommer in i deras sadelkammare så stinker det mögel även om alla sadlar är vlputsade och snygga. Går man sen in på deras täcke o tillbehörsavdelning så luktar det inget alls, kanske ny plast på sin höjd.
Ny sadel är inte aktuellt än på nått år. Får vänta tills gubben min får fast anställning ;)