Egen miljöträning
I början när jag fick min häst tiara så körde vi mycket NH för hon vägrade att jag skulle sitta upp och det var en lång historia, nu går allt bra igen (har haft henne sen sommaren). Iallafall, då gjorde jag ett litet test för vad hon var rädd för och inte eller om hon var lättskrämd. Detta gjorde jag:
*Prassla med en ica påse runt henne
*dock av och tog på mig jackan brevid henne så den nuddade henne
*la på jackan på hennes hals och drog den neråt mot rumpan
*la min fleecejacka på marken så hon fick gå över den
*Hade ett longerings spö och typ drog det i paddock sanden
*lekte apa haha
Hon reagerade inte på något, det var faktiskt bra att göra, så ni borde testa lite sånt, och om hästen blir "rädd" för något så fortsätter man tills den blir lugn. Jag vet att många hästar är rädd för jackkor och det kan ju bli väldigt jobbigt ;)

Jag blev varm en gång när jag hoppade och slängde min klarblå prasslande jacka över översta bommen på ena hindret, vet inte om ponnyn fattade det. Ingen reaktion från hennes sida iaf. ;) Vatten mattor har hon aldrig fattat heller, har man inget finder över så galipperar hon glatt rätt över det, precis som hon älskar att göra med presseningar.
Haha ja :D Asså jag testade det med jackan för att se om jag kunde klä av mig om jag blir varm någon gång utan att hon blir rädd :D

Jag brukar klä av mig på henne, knyta jackan runt halsen på ponnyn om vi är ute sne rider vi vidare i alla gångarter. =)
HAhah du skulle sätt mig på min gamla medryttarponny rose, jag frös så om fötterna att jag knöt mina stövlar på hennes sadel, satte vantarna på fötterna och red haha :)
Gamla rose var med om mycket, t.ex. pankaks ätande (fast hon föredrog gräset, hon smakade på pannkakorna men spottade ut det igen).
Det du beskriver hamnar under "Friendly game" vänliga leken, en lek som sätrker förtroende och självförtroende hos hästen. :)
Det är en toleranslek, att lära sig att tolerera att människan gör saker omkring hästen.
Till detta ändamål kan man använda jackor, höpåsar, presenningar, paraplyer osv….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jaha :)
Eller att använda sin carrotstick/förlängda arm att klappa och smeka hästen över hela kroppen, eller svinga den hårt ovanför våra huvuden som en helikopters rotorblad utan att han bryr sig och kan man göra detta från alla håll och kanter på hästen?
Det handlar om att bygga förtroende, självförtroende, mod och ett spårk sinsemellan. :D
Inom PNH är detta grunden till all kommunikation :)
Jag fattar typ inte, var det en fråga? Vilket fin häst :))
Aha, asså jag förtstår inte riktigt frågna, jag testade på alla håll och kanter!:)
Det vart mer hypotetiska frågor… bara en fortsättning på det du själv pratade om att ta på och av jackan och stryka över hästen med den.
Får du ta på henne exakt överallt? Får du ta på hennes tuttar? Och göra rent mellan dem (där det brukar samlas en del smuts) utan att hon surar? Får du pilla henne i öronen, kan du plocka ut hennes tunga ur munnen och hålla i den utan att hon tycker det är obehagligt?
Kan du tempa din häst utan att hon tycker det är obehagligt?
Alla de kan du- frågorna jag rabblat upp här är sådant som man bör träna på med sin häst, som är bra för hästen att kunna och tolerera. vänliga leken-toleransleken är grunden till all hantering egentligen och ju bekvämare hästen är med en sån sak dess bekvämare blir den när man rider ut och nått läskigt kommer i skogen eller en plastpåse fladdrar förbi.
Jag har inte halft henne så längw men jag kan ta henne i princip över allt, hon gillar inte när jag rengör ögonen på hjenne men hon blir intw sur :)
Jag undrar vad det finns för andra lekar? :)
Det finns de 7 lekarna som är grundlekar.
- Friendly Game
- Porqupine Game
- Driving Game
- yo-yo Game
- Circling game
- Sideways game
- Squeezegame
Finns artiklar här på sidan om det. Och om du tittar i ordlistan/lexikonet så hittar du en hel del matnyttigt där!
Tack :)