uttråkad och problem...
hejsan! jag har provat lite lekar med min häst som andra tycker e kul men han e jätteutråkad! och vill inte alls det vara med utan antar att han känner sig mest tvingad t allt?
hur ska jag göra för att han ska tycka att det e kul och vad kan va kul för en häst?
och så häromdan så åkte jag av i skogen för roddan (som han kallas) blev rädd och stack iväg sprang uppåt i skogen och inte hem! en skogsarbetare hittade honom helt förstörd han var vettskrämd och chockad,
men vrf hade inte roddan sprungit hem utan upp i skogen? hästar brukar väl springa hem?
jag fick hjärnskakning och roddan hade förstört tränset. sen när vi äntligen fick hem honom och jag skulle titta t honom så det första han gjorde var att nosa igenom mig för att kolla att jag var okej! (vilket jag var förutom hjärnskakningen). han såg så ledsen ut som om han skämdes för att jag ramlade av.
roddan bryr sig om mig det vet jag men han verkar inte ha kul med mig utan känner sig mest tvingad t det mesta vi gör.
finns det nått kul som jag kan göra med honom kanske?
att jag ramlade av var mitt fel alltihop jag erkänner det. roddan e en 16 årig travare som har bott hos mig i 5 månader.
jag har mycket problem när jag rider han för han vill gärna springa o springa och för det mesta kan jag inte hålla honom och blir själv rädd.
Han vill springa säger du? låt honom springa. Du har en springmaskin, och han är avlad för att springa och hans hjärna är programmerad att springa.
Hitta ett fält eller en skogsväg som är lång och trava/galoppera där fram och tillbaka tills han börjar blir cool. Det låter som om han är en extrovert häst som har lättare att röra på sig än att stå stilla (vilket inte är så konstigt med tanke på att han är avlad för att röra på sig) och innan du kan komma åt hans hjärna måste kroppen få röra på sig. Om du gör detta på ett kontrollerat sätt, dvs att du väljer en sträcka och sen jobbar där tills han är lugn och cool så blir inte du rädd för att det går så fort heller.
Har du möjlighet att be någon filma dig när du leker med honom så vi kan kika och ge dig lite tips?
Eftersom han är extrovert och sådär så kanske det är en idé att göra utmanande saker, som är hjärn-pyssel och som varierar en del.
Det är svårt att säga vad du ska göra med honom när du ska leka då du inte gav så mycket information om det, är han intresserad och sen tappat lusten, springer han iväg från dig, stänger han av och inte lyssnar alls osv. Sånt är också viktigt, eller får du känslan av att han tittar på dig med en blick som säger "är du dum eller?" eller "skiter väl jag i" eller vilken känsla får du att han "säger"
Att du upplever det som att han känner sig tvingad kan nog till stor del vara att ni inte kommunicerar tillräckligt bra ännu. Som i mitt fall, min häst ser inte ut som om jag tvingar honom, men han ser rätt sur och grinig ut emellanåt, så nu har vi kommit så långt i vår utveckling att det är dags att börjar jobba på hans uttryck. Tex så när jag har honom på circling game och ska bjuda in honom, om han inte har ett trevligt uttryck när han kommer till mig så skickar ag ut honom igen och först när han ser trevlig ut så får han komma in för lite vila och mys.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min "lärare" inom hästhantering gav mig två olika tips när det kommer till hästar som vill springa. Det ena är att om de är stressade och vill springa och är svåra att få stopp på så ska man ta jättelånga skritturer utan trav och galopp, gärna med mycket klättring!
Det andra var att skritta typ en mil, sen vända hästen om och låta den springa hela vägen hem, utan att man håller igen (känns dock som att man ska vara väldigt trygg i sig själv för att kunna göra en sån sak) och eftergiften blir sen att när den självmant börjar sakta ner, så får den stanna.
Jag har personligen bara testat första metoden på min ena dam och det har faktiskt funkat jättebra :) Hon tycker också att det är jätteroligt och springa och jag vill absolut att hon ska få göra det, men det måste vara under kontrollerade omständigheter, så hon inte får springmask och sticker ^^
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
På vintern blir min häst lite väl pigg i mina ögon och vill mest bara springa när vi är ute på tur eller leker på ridplanen.
Det enda som hjälper på riktigt är att motionera honom ordentligt minst var tredje dag, dom andra dagarna tar vi det lugnare och nån dag i veckan vila helt. Med att motionera ordentligt betyder galoppintervaller framför vagnen eller en långtur med mycket trav och galopp.
Nu är han dock inte igång ordentligt efter skada och problem med luftvägarna, och då behövs det inte lika mycket för att trötta ur honom.
Har också en travare, dock en kallblodig sådan, och på vintern märks det att han är gjord för att springa, på sommaren är han dock i energisparläge och rör sig inte mer än han absolut måste.
Men det gäller också att aktivera hjärnan på honom flera dagar i veckan på olika sätt, annars blir han rätt odräglig att umgås med.