Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 4438 ggr
Brunokanin
0

Efter flytt fungerar ingenting!

Min underbara häst är som förbytt! Nyss flyttat min unghäst till ett nytt stall. Från att ha varit en snäll, mjuk och mån om att vara till lags saknar hon plötsligt all respekt för mig. Allt jag byggt upp, eller trodde jag byggt upp, vad gäller ledarskap och förtroende är borta. Hon har flyttat två ggr ganska tätt, inget jag önskat men blivit tvungen till. Innan senaste flytt påbörjades inridningen. Inför flytt hade vi problem att lasta henne och väl på nya stället nu fick hon skor för första gången. Det har hänt mycket för henne som hon upplever negativt och jag förstår att hon är stressad. Jag kommer låta henne vara så mycket som går så hon kan bo in sig i lugn och ro utan att jag utmanar henne. Men vardaglig hantering som att bortsta, kratsa hovar osv fungerar inte. Förut stod hon still lös i boxen vid hantering, lyfte snällt på alla hovar, respekterade mitt utrymme, varit lyhörd och respektfull för mina signaler osv. Nu hotar hotar hon att sparka vid borstning, står inte stilla, vägrar att lyfta hovar utan att veva och sparkar, hon buffar med huvudet mot mitt ansikte, går på mig, lägget öronen bakåt osv. Som att vända på en hand alltså. Riktigt obehagligt! I nya flocken är hon lägst i rang som hon alltid varit. Inte mobbad utan de är snälla med henne. Vad gör jag?

Brollan1
0

Du skall vara som du var när det fungerade, hästens enda trygghet i allt nytt. Det betyder inte att du skall ta skit från hästen utan du skall se till att det blir som förr.

Men det är lätt att segla när det är soligt och jämn vind, betydligt svårare när det stormar, och just nu stormar det för dig och det är upp till dig att styra detta ekipage rätt för hästen gör inte det själv. Den är stressad och söker trygghet på sitt sätt i någon som den trodde var sin tygghet dvs du och förväntar sig att du lever upp till det och visar den vägen som den flockledare du bör vara.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Brunokanin
0

#1 Det är lättare sagt än gjort för hon har aldrig utmanat mig på detta sätt förut. Hon har varit mjuk och jag har varit mjuk.

Brollan1
0

Och nu har hon flyttat upp kommunikationen till en annan nivå på skalan därför att hon är stressad, Är du villig att följa henne upp eller skall du vika ner dig.Hon skriker till dig.

Man är mjuk när hästen är mjuk men är som en dörrpost när hästen är hård, det tar ont att sparka tån i en dörrpost men det är inte dens fel att tån träffade den.

Det är dags att bli vad jag kallar "passiv agressiv" vilket betyder att du är beredd på att ge igen med lite mer än hästen om hästen försöker att göra allvar av sina hot med att bita eller nått(jag tolererar inte hästar som hotar att sparkas överhuvudtaget). Men det betyder ochså att du inte går på den först utan är passiv och "duckar" alla hot som inte är verkliga från hästen men vågar hästen att försöka göra verklighet så slår du tillbaka rejält en gång och backar ur situationen några sekunder, vänta några sekunder och fortsätt sedan med det du gjorde. Nu kommer hästen fundera på vad som hände och kanske prova igen och du svara med samma mynt igen.

Allt du gör nu är att hålla ögonen på vad din häst kommer att göra om en sekund, det är inte viktigt att borsta, eller vad som hellst, det viktiga är att vara koncentrerad på hästen så du kan ducka dens försök så gott det går.

Det finns en risk att du kan bli skadad men det kan ochså ta 10min så är hästen som förbytt efteråt, lite beroende på hur allvarlig den är och hur skicklig du är att förmedla att du är allvarlig i denna relation.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Klasselover
0

Min häst har en inställningsperiod på ungefär 10 dagar. När vi bytt stall eller flyttat till sommarbetet/tillbaka på hösten, så får man räkna med dessa dagar för att han ska komma in i rutinerna, känna sig hemma och trygg. Han går tillbaka till ruta ett för ett tag, men efter ett tag kan vi fortsätta där vi slutade. Vi brukar göra väldigt basicgrejer, mycket undemanding time och annat kravlöst. Man märker lätt när spärren släpper och han kan slappna av och koncentrera sig på mig istället för omgivningen :) Jag förstår helt och fullt att det är stressigt att förlora sin flock (utöver mig), sin trygghet och komma till en helt ny plats med nya kompisar.

I övrigt har jag inga direkta tips, ville bara berätta hur min häst är.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zaphix
0

Inte så konstigt att hästen blir otrygg och stressad på ett helt nytt ställe med en massa nya rutiner.

Men fortsätt som du brukar när du hanterar hästen, men acceptera inte att hästen beter sig illa mot dig. Om du bör umgås mycket med hästen eller hellre låta den vara och anpassa sig ensam lär du veta bäst själv, beror väl på hur van hästen är att du spenderar mycket tid med den.

Jag är väldigt glad att min häst är extremt trygg i sig själv, flyttade 70 mil i höstas till ett nytt ställe. Han kopplade av direkt, låg och sov första natten i hagen och var inte det minsta stressad. Han fick dock vila de första dagarna pga. resan som tog längre tid än planerat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Brunokanin
0

#3 Jag förstår. Ska jag ha med mig ett rep att daska till med? När ska jag ge konsekvensen? Hon både hotar och vevar med hoven då jag försöker lyfta hoven.

LinaN
0

#6 när det gäller hoven så håll kvar, försök hålla tills hon står stilla, beröm och släpp ner hoven, upprepa ett par gånger, kratsa, beröm och släpp ner. Gör några gånger till efteråt.

Vevar hon fasligt mycket lägg ett grimskaft eller ledrep runt karleden på henne så du kan hålla i den tills hon vevat klart. vilket också gör att du hamnar utanför spark och trampzonen samt kan vara följsammare. ge ineg neftergift förrän hon gjort som du bett om.

sen finns det tillgång till ridhus eller paddock? Ta med hästen dit och borsta den där, blir hon otrevlig, sätt henne i arbete, ta in henne prova igen, fortfarande otrevlig sätt henne på jobb igen. När det fungerar i ridhuset/paddocken kan du fortsätta i boxen, men då kräv tex sideways från ena väggen till andra. Backa och gör yo-yo i boxen in och ut genom boxdörren.

Men ska du använda repet som korrigerande med att snärta till så vad du än gör, bind INTE upp din häst, för det kan ge henne klaustrofobi för livet och sänka hennes förtroende för dg otroligt mkt så att det blir mycket jobb med att få tillbaka den.

Jag skulle ju inte i första hand försöka komma tillrätta med beteendet i stallgången eller på boxen utan ta det ute i nån form av inhängnad så att man kan ha ledrepet i ena handen och borste i andra och sen istället är snabb och skicklig på att få upp repänden och snärta till med om det behövs en rejäl tillsägelse. Men så hästen har en chans att komma undan.

En rejäl tillsägelse i olika situationer ger olika resultat

Uppbunden på stallgången och rejäl tillsägelse= katastrof med följdproblem samt det känns mer som man faktiskt misshandlar hästen för den kan inte komma undan.

i ledrep och grimma i en inhängnad och en rejäl tillsägelse = hästen kanske slänger sig och börjar springa men sitter inte fast och kan inte skada sig, det känns inte som en misshandelssituation.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brunokanin
0

#7 Tack för tips. Jag håller fast hoven men då slår hon med kraft att det är omöjligt att hålla kvar alt. skuttar omkring på tre ben mot mig så att jag inte kan stå kvar. Hon vevar och springer på mig. Crazy. Helt nytt för mig att hantera henne i denna situation.

Zahara
0

Jag är ingen ren NH och jag har inte läst inläggen ovan. Alla hästar reagerar olika när det gäller flytt! Min ena tant bryr sig inte ett dug om var hon hamnar eller vem som hanterar henne (eller hur Lina?) Unhästen jag har däremot blir gärna lite uppstressad! Henne hanterar jag som när hon är lugn, en bestämd men vänlig hand som säger att allt är bra. Detta är med en träning inför framtiden, ska du ut på träningar/tävliingar/kliniker så gäller det att ha en häst som litar på dig och är lugn oavsett var den är.

Det gäller enligt mig att skilja på trams, okunskap och rädsla.

Ex om min tant på 29år inte vill lyfta hoven, nej det godkänner inte jag! men om en unghäst som vi håller på och lära detta inte gör det är det ju okunskap och man ber igen lugnt.

Hoppas du förstod mig!?! och lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Brollan1
0

En sak som alla försöker förmedla här är att vara tydlig i sitt språk med hästen, dvs det skall inte finnas några tvivel om vad man menar med det man gör. Det betyder ochså att man skall vara villig att löpa hela linan ut och starta krig om det så skulle behövas. Nackdelen med det är att för en oerfaren så så går man för långt och försöker spöa upp hästen eller för lite och hästen fortsätter att nochalera en eller i värsta fall attackerar på riktigt. Att hitta rätt nivå på intensiteten är det svåraste med hästar och alla är olika.

Säkrast för båda är det som"LinaN"  skriver att vara på en plats stor nog att båda har utrymme att komma bort från den andre om pressen skulle bli för stor. På så sätt blir riskerna betydligt mindre.

Lycka till

LinaN
0

#9 jo Tant Dionne bryr sig föga om vart hon hamnar, bara hon har mat och nån som bryr sig om henne. Härligt o höra att hon lever fortfarande! :D Kan du inte lägga in en bild på tant?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brunokanin
1

Så glad för idag fick jag kontakt med henne igen! Tog en promenad och hon var supernervig och dansade omkring men hon lyssnade och sökte trygghet i mig. Jag sprang med henne och jag tvärstanna och hon följde med lätt och ledigt. Mycket beröm. Sen körde jag min mjuka stil i boxen med mycket lågmäld stil, uppmuntran och kel. De arga ögonen mjukna lite på henne och hon lät mig borsta henne och hon var avslappnad. Sedan sökte hon kontakt utan att buffa och jag klia i pannan. Jag kände igenom kroppen och benen med handen och hon fann sig i det. Lät hovarna vara idag. Låter banalt detta men för mig betydde det mycket. Tror hon kände igen mig igen och vårat sätt. Ska fortsätta så. Beröm har alltid funkat på denna tjej, då blir hon positiv och vill göra rätt.