Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 2262 ggr
emmajensennn
1

Vad är felet?

Det är en häst på våran ridskola där jag rider som heter Tiger Lily.
Hon har börjat med at svänga runt huvudet på et konstigt sätt och jag är så nyfiken och vill veta vad det är med henne…
De på ridskolan säger bara att hon är utråkad?

Hon har förut tävlat mycket i hoppning (tror tillochmed upp till LB om jag minns rätt?) och sedan kommit till ridskolan. Hon står i egen liten sjukhage fast hon har 3 kompisar runt om kring sig i de andra sjukhagarna.

Ska jag ladda upp bilder på hur hon gör?

You can't make a rainbow without a little rain

LinaN
0

klart du kan ladda upp bilder. Använd funktionerna. Bild/Bilaga - välj fil (då väljer du från datorn) Blir lättare att förstå för oss hur du menar.

har du video på det kan du klicka på en av boxarna vid texten övrigt (under skrivrutan) och välja "infoga video" och då får du hämta länkvideon från youtube, vimeo eller annan adress där videon ligger.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

emmajensennn
0

#1 Har ju vidio men hur lång tid tar det att ladda upp?
Den är väl ca 2 minuter lång eller mindre

tog kort i såndär tagningsläge med flera bilder i sekunden

LinaN
0

Video kan du bara lägga till OM videon redan ligger på en sajt som tex youtube.

annars är det bara bilder som du kan lägga upp direkt från datorn.

emmajensennn
0

#3 Ja det vet jag men tänkte hur lång tid det tar att ladda upp på tex Vimeo

Laddar snart upp bilder då

emmajensennn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

LinaN
0

använder inte viemo själv, däremot på youtube tar det väl en 3-10 min beroende på trafik o annat.

headtossing = att slänga med huvudet är ett så kallat displaced behaviour, finns inget bra svenskt ord för det utan det blir mer eller mindre oönskade/felplacerade beteenden.

Och dessa uppstår hos hästen som symptom på att något annat inte stämmer. Det kan vara smärta, det kan vara stress, det kan vara att hästen inte får tillräcklig mental stimulering, att hästen är uttråkad, att hästen är emotionellt upprörd av en eller annan anledning.

Oavsett anledning så bör ridskolan ta reda på mer om VARFÖR hästen gör så, är det mer eller mindre efter en vecka med hoppträning, eller är det mer eller mindre de veckorna som eleverna har mycket teori, när började det hela?

Zaphix
0

Headshaking syndrome?

Googla på det..

Annars känns det som ett steriotypt beteende, likt krubbitning och vävning. Isf bör hästen bli mer stimulerad på olika sätt..

Min häst kastar endel med huvudet, dock bara när han blir lite häftig som ett dominansbeteende. Dock bara i sutuationer där han känner sig lite häftig..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

KnutKrut
0

Precis som Zaphix beskriver så kastar min häst också med huvudet ibland. Han gör det nästan uteslutande i hagen antingen när han är ivrig på att få mat eller när han leker med kompisen. I somras stod han på ett annat ställe, i en annan flock med en ranghög valack. Då såg jag honom inte kasta med huvudet en enda gång. Hemma är han högst i rang i hagen. Eftersom han aldrig gör det när jag hanterar eller rider så ser jag det inte som ett problem.

Förut gjorde han inte så, men det berodde på att han inte kunde. Han hade rejäla låsningar bland annat i nacken. Däremot hade han ett annat skumt beteende som massören sa berodde på att han försökte avhjälpa låsningen själv. Ser på bilderna att din häst kastar väldigt med huvudet. Kanske för att det är stillbilder, men ser det inte nästan ut som om hon gymnastiserar?

emmajensennn
0

#6 jag har funderat på om det kan vara så att hon inte trivs (?). i sitt förra hem fick hon hoppa och tävla och sånt och gå med andra kompisar i hagarna, på ridskolan står hon i egen sjukhage ch rids kanske 2-3ggr i veckan tror jag. Hon gör så varje dag vad jag har sett. Jag upptäckte det för ja… 2 veckor sedan eller 3, kom inte ihåg exakt.

#7 Hon gör så i alla tillfällen. Hon gör så i hagen och i boxen, ibland nån enstaka gång på ridlektionerna. Hon går runt i cirklar som om hon är otålig, tvärstannar, börjar svänga med huvudet

#8 Inte min häst, ridskolans. Hon gör det ganska häftigt så hon gymnatiserar (stavning xD) nog inte

Ska försöka lägga in vidio när den har laddat upp på vimeo

Brollan1
0

En av hästarna i stallet gör likadant när hon är missnöjd med något eller vill kalla på uppmärksamhet, hört andra som sett liknande tendenser hos andra hästar och mest bland varmblod om det nu kan ha något samband.

Den här har gjort det i hela sitt liv så långt jag vet och verkar inte ha något men av det, för henne så är det ett sätt att uttrycka sig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

Att slänga med huvudet, i cirklar bland annat är en dominant handling.

Men om nu ridskolan är medvetna om det och tror att hon är uttråkad kanske de ska göra något åt det? Ordna med en skötare/ryttare som får rida ytterligare några dagar i veckan och sköta om ponnyn, träna och hoppa lite oftare och se om hästen börjar må bättre?

Så vet jag ju många ridskolor som gjort om de får in en ny häst som är orolig, stingslig, itne tillräckligt utbidlad osv då får de duktigaste lektonsryttarna lov att träna den hästen extra utanför lektionstid.

emmajensennn
0

Här är länk, titta på videon längst upp (jag vet, min inloggning men får lita på er)

https://vimeo.com/home/myvideos

LinaN
0

#12 vad har du döpt inlägget/videon till? man kommer bara till inloggningssidan.

emmajensennn
0

#13 testa nu igen.
kommer inte fram när man söker

LinaN
0

funkar inte. vi kan inte komma åt videon även om du är inloggad. utan måste ha en länk till där videon ligger.

emmajensennn
0

Sök antingen på mig som användare (Emma-Ronja)
eller på titel " Tiger Lily ", videon heter så men kommer inte fram nått när jag söker :/

emmajensennn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu ska det funka

emmajensennn
0

KnutKrut
0

Så där gör min Knut, fast bara en eller två gånger och inte lika rörligt, när han tycker att jag är sen med lunchen eller när han vill ha igång kompisen att leka jage (alt. när han lekt jage med min hund och jakten upphört och han vill springa mera).
Men så mycket som TigerLily gör så ser det ju inte direkt ut som om hon trivs…

emmajensennn
0

#19  Nä så har jag tänkt… blev ju riktigt omvänt för henne!
först tävla och nå framgång, sedan åka till en ridskola och stå i en sjukhage… :(

LinaN
0

frustration och dominans skulle jag säga av det lilla klippet.

varför står hon i sjukhage för?

emmajensennn
0

#21 ingen aning