Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1117 ggr
[Chayar]
2012-12-08 22:42
0

Tips?

Skulle gärna vilja ha tips och råd till olika övningar och saker man kan göra för att motivera och få en LBI häst att tycka något är kul och intressant? Sitter och funderar lite på vad jag ska göra imorgon med honom. Olika saker man kan ta fram eller liknande? Dela mer än gärna med er av texter vad ni gör/gjorde för övningar med eran LBI.

LinaN
2012-12-08 22:47
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Point to point. Med vila, godis eller kli/mys när man kommer fram till sin destination. Görs som ett driving game. Motiverar hästen att gå från ställe till ställe.

Har du inte kikat på den här bilden tidigare (jag harlagt upp den innan) så är det en bra grej o kika på. Lite horsenality-strategier :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Chayar]
2012-12-08 22:50
0

Tack så jättemycket!

LinaN
2012-12-08 22:54
0

#2 det är inte mycket men det är en början iaf :)

Min häst är LBI/LBE och man måste alltid ligga steget före honom mentalt, utmana honom mentalt gång på gång, göra nya grejor och sen är det bara för mig att hålla samma tempo som honom. Han brukar vara rätt LBI i början men efter en stund tänder han till och blir en LBE med massor med energi o spring i benen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
2012-12-10 10:30
0

Min LBI tycker om att stå stilla och bli pussad och kramad på, helst av 15 personer samtidigt. Det är hans favoritövning. :)

Själv tycker jag att det är trevligt att mysa med honom, men kanske inte jämt, vilket han skulle önska.

Så vi tränar också endel med klicker, det han nog tyckt varit roligast att lära sig var att apportera pinnar. Skrivit en artikel här på sidan om hur jag lärde in det.

I övrigt tycker han nog om det mesta ifall han får vila och belöning efter han har gjort det, shejpar jag in saker med klickern så är han alltid med och vill arbeta. Så kan rekommendera klickerträning för en LBI då jag tycker det är den ultimata träningsmetoden för dom.

Han tycker om övningar där man använder saker, gå sidvärts över bommar eller vad som helst älskar han, även att stå på saker, backa över eller upp på saker och sånt tycker han mycket om. Gå runt saker är dock inte fullt lika roligt..

Med hjälp av klickern och belöning tycker han till och med om att galoppera och hoppa över hinder numera.

En övning som har varit väldigt bra för honom där han fått använda hjärnan och jag har fått träna på mina signaler är en övning vi gör liberty:

Har ett hinder ungefär tio meter snett framför oss, ca 10 meter ifrån började vi med,
Jag står på samma ställe, men ber Dacke att gå sidvärts rakt framåt med näsan mot hindret. När han kommit i jämnhöjd med hindret får han fortsätta gå sidvärts typ 5-7 meter till.
Skickar sedan honom i trav över hindret.
När han hoppat över hindret ber jag honom komma tillbaka till mig och belönar med godis, mys och vila.

För att få det ännu mer klurigt kan jag be honom fört gå sidvärts med näsdan från hindret 5 meter, ber honom vända sig om och gå sidvärts 5 meter till med näsan mot hindret, och sedan får han hoppa.

Man kan även variera med att backa hästen istället för sideways.

Är en bra övning för att Dacke får tänka på vad han ska göra och vänta på mina signaler. Jag får träna på att använda signalerna rätt, ha koll på att han inte tvärar för mycket eller för lite, att han håller sig på ett rakt spår och sedan på att snabbt få upp honom i trav från skritten i sideways.

Är också bra eftersom jag står stilla på samma ställe, i och med att LBI's gärna låter människan röra sig mycket så är det nyttigt att låta honom röra sig medan jag står stilla.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Chayar]
2012-12-10 14:12
0

Tack så jättemycket för svaret :)!