Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1801 ggr
[Chriselda]
0

Flyttar inte framdelen

Som rubriken säger så vill inte min fodervärdshäst flytta på framdelen. När jag försöker få henne till att göra det så flyttar hon bara bakdelen, trots att jag trycker på bogen. Vet inte riktigt hur jag ska göra, någon som har åtminstone ett tips? Flört

LinaN
0

Leker ni 7 games?

Är de fyra faserna etablerade och något hästen förstår?

Om inte är det nog bästa stället att börja. :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Denna kommentar har tagits bort.
[Chriselda]
0

Jag har börjat med 7 games och faserna förstår hon, hon är känslig för tryck ochh ofta brukar jag inte behöva röra henne för att hon ska flytta.

Men så det borde fungera med att jag fortsätter med 7 games? :)

[Chriselda]
0

Kan vara värt att tillägga att hon inte har några problem med att flytta framdelen uppsuttet, det är bara på marken hon inte vill flytta den.

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej. Då har jag lite mer kött på benen ^^

När jag flyttar framdelen på min häst så använder jag mig av två tryckpunkter. en på huvudet och en strax framför bogbladet (allt som oftast, kan även lägga en hand vid skänkelläger istället och en på halsen ganska så högt upp)

Handen på huvudet hjälper o guidar hästen vart den ska ta vägen, och den på kroppen stödjer detta. Se de röda stjärnorna.

vid vilka situationer flyttar hon inte? Är det på stallgången, är det när ni ska göra ett helt varv porqupine osv?

Sen om hon flyttar innan du ber henne så gör hon ju egentligen inte rätt, utan hon förväntar sig att du ska flytta på henne. Personligen så föredrar jag att jag ska kunna gå fram till min häst, klappa på honom och SEN flytta när jag ber om det.

För om din häst flyttar innan du ber om det genom poqupine-game så flyttar hästen för driving game, och man bör göra en distinkt skillnad mellan vad man vill.

Om hon nu vägrar flytta framdelen, hur hårt har du tagit i? Har du gjort en fas fyra med ditt finger? räckte inte det? har du gjort det med änden av sticken? räckte det? Har du provat att ta en sporre och tryckt mot henne istället från fas 1-4? Ibland kan det krävas en rätt rejäl fas4 med redskap. Men eftersom du inte hugger med redskapet utan successivt lägger på trycket med tydliga steg så kommer hästen lära sig att akta sig innan du behöver gå upp i fas.

I början behövde jag ge en fas 4 med min tumnagel rätt in i halsen på min häst och lägga hela min tyngd bakom för att han skulle flytta sig för porqupine, och då vart det seeeeegt, men två gånger på fas 4 med en enkel rundad ponnysporre så flyttade han sig mycket bättre ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Chriselda]
0

Det är när jag håller på och flyttar henne vid lekarna och sådant. När hon flyttar sig utan att jag rör henne är det för att jag vill det, jag brukar oftast när jag flyttar henne börja med att ha handen nästan emot henne och smacka så brukar hon förstå annars tar jag ju till högre faser. Men i stallgången kan jag flytta hennes framdel. Men det är ju bara att öva vidare och jag ska pröva att trycka på mulen också ^^

Brollan1
0

Om jag var du så skulle jag börja med att backa hästen, när hästen backar så övergår du till att flytta framdelen i stället. Det behövs en rörelse i hästen för att få igång processen och en backning ligger väldigt nära framdelsförflyttning i sidled.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[Chriselda]
0

#7 Tack så mycket! Ska pröva detta också ^^