Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 938 ggr
[elofff]
0

Lära hästen stegra

Jag ska lära min häst att stegra och jag vet riskerna så jag vill bara ha tips på hur jag ska lära hästen. :)

Det lättaste sättet för mig är nog att bromsa och driva samtidigt, men då kan han börja stegra när jag ryggar. Ska jag varva ryggningsträning och stegringsträning så han lär sig skillnaden?

Finns det kanske något annat bra kommando som man kan använda till stegring?

LinaN
1

Ska du nu nödvändigtvis lära honom stegra så gör det från marken och inte uppsuttet. Använd sökfunktionen här på sidan, det är måååååånga som redan ställt frågan och fått olika tips även om de avråtts från det.

Och man måste också balansera den dominanta leken som stegring är med "undergivna" lekar.

Tex, jag skulle personligen inte få för mig att lära min häst stegra INNAN han kan ligga ner på kommando.

Sen för din egen skull, använd samma kommando, och gärna ett röstkommando. Vet att jag såg nån dokumentär eller bakom kulisserna på nån cirkus för många herrans år sedan där kommandot var nått som lät som domptören sa "Alleho!"

Och det jag höll på att glömma, om du någongång ska sälja hästen så lägg in en klausul om att hästen är tricktränad, hur man gör skriftligen och vilka kommandon som används. Ev att du visar nya ägaren hur man gör men också att du tar inget ansvar för tricket efter att hästen lämnat din ägo. Eller om hästen ska ut på foder, att du inte tar något ansvar för tricket efter att hästen lämnat din stallbacke. Då har du iaf försökt göra så gott du kan och förhoppningsvis så blir det ingen juridisk fråga av det hela ifall någon skulle ge hästen kommandot av misstag och sedan bli skadad pga det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Folk som har så bra ordning på hästen och utbildningsnivån att man kan börja lära hästen "levade" vet i allmänhet hur man gör det ochså bara genom sin erfarenhet av hästar.

Var på den skalan sätter det dig?

Troligen så skall någon annan ochså rida din häst senare i livet och det kan bli en tråkig upplevelse för både hästen och ryttaren.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

[elofff]
0

Jag tror att detta kommer att bli bra, och känner jag att det kan gå över styr så slutar jag. (Har redan provat förut men jag och hästen är duktigare nu). Tack för tipsen :)