Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: beteendepsykologi
Läst 1443 ggr
examynia
1

kan inte ha de såhär..!

in häst är jättemysig å alla sätt men han blir rädd(några av er kanske läst mina tidigare inlägg om detta problemet) men han blir jätte lätt rädd eller skrämd av saker, vilket leder till att han kraftigt hoppar åt sidan utan förvarning å detta kan ske i alla gångarter å går de i trav eller galopp så flyger jag oftast av. å slår mig då rätt illa sist nu slog jag revbenen så jag fick en sprica å de är 4 veckor sen nu.å har fortfarande jätte ont  å kan knappt mocka.

jag försöker att traäna honom både fårn marken å uppsuttet med tex bommar i paddocken… han blir då rädd när man går fram till dom men efter ett tag så går han motvilligt över.. å sen är de samma visa igen med att traggla från andra hållet.. så i slutet av de passet går han över rätt bra.. men så skajag gör ai morgon igen å får då börja om från början å gör jag de flera gånger den veckan så är de samma via varje gång han blir rädd å hoppar åt sida.. (bommarna kan ligga kvar på samma ställe jag flyttar dom inte å skull ejag flytta dom så blir de värre) man tycker ju efter att man hållt på några dagar i rad att han boede inse att dom inte är farliga.

i skogen är de samma sak.. man rider förbi samma ställe tyå varje gåg man ska rida ut men ändå så hoppar han åt sidan nästan varje gång.. ibland för nya saker ibland för gamla.. å de är mest grenar å stenar så alltid liger på samam ställe..(vad jag kan se, han ag ju självklart se nåt annat säkert) hade förstått om de är en fågel som flyger upp eller liknande men är de en fågel så skakar han bara till å så är de bramed de:S

man är aldrig beredd nä rhan ska hoppa till för som sagt de ka vara för vad som helst.. detta har lett lite till att jag mest skrittar :S å de tycker inte jag är okej.. vill ju itne bara skritta å han måste tränas osv så de funkar ju inte i längden. ska tillägga att är de en annan häst med så hooppar han i stort sett aldrig åt sidan. jag är trött på att flyga av nu,.. de gör så ont..å som sagt så blir hans träning lidande för att jag inte kan glra något med honom. hamnar liksom efter i ridningen å får börja om från början

en del av mig vill sälja honom så jag kan hitta en orädd häst, men älskar ju ändå hästen. de är så mycket som spelar in..jag kan inte byta hur som helst då jag inte kan välja å vraka.. jag kräver en viktbärande häst.

veterinären kommer i morgon måndag å ska kolla ryggen på honom så att de går att utesluta i såfall.

om ryggen ä rutesluten.. har ni något råd på vad jag ska göra? hur ska jag göra? jagvet verken ut eller in.. tankarna bara snurrar runt i huvudet på mig..

försöker att få tag i en medryttare som eventuellt skulle kunna hjälpa mig med detta å rida å träna hoom.. en verkar inte som att de finns dom som vill rida gratis:S

Orkar inte att hålla på att slå mig mer!!

LinaN
0

Låter ju som om han har ruskigt dåligt självförtroende. Om han till och med reagerar på Bommar i paddock/ridhus. Då skulle inte jag rida ut förrän han är bekväm hemmavid.

Approach and retreat, jobba på att stärka hans självförtroende, gör ofta och mycket saker som kräver friendly game. Mer och mer extremt, men gör det genom approach and retreat-principen.

Hitta en NH-instruktör som kan hjälpa dig för det låter som om det där är mer än bara lite spöken, det där är nog rätt djupa självfötroende och fötroende-problem den hästen har…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Minorca
0

Hur har hästen svansen när han när han blir rädd?

Våran häst har tidigare offta kasta sig i sidled med bogen före, för olika saker tex dommarbord, publik på läktare, leksaker i en trädgård mm.  Det är mycket bätter nu efter 2½ års PNH träning.

PÅ vår första  PNH- kurs fick vi en förklaring, vår häst har svansen utåt vid dessa tillfällen, hon har då tagit över, hon såg oss inte som ledare utan hon måste själv varna för alla faror, hon blev riktigt upprörd och ohanterbar. Med mycket PNH och med mycket  övningar på att minsaka hästens domenas, så har det blivit mycket bättre.

Är hästen riktigt rädd med svansen mellan benen,  Då är det att bygga upp hästen självförtroende

KnutKrut
0

Låter som min Knut, fast han var förutom rädd väldigt lydig så han gjorde vad man begärde även om han var jätterädd och osäker. Fast det gjorde saken ännu värre eftersom det var svårt att komma åt felet. Han kunde skygga sånt som han egentligen inte alls var rädd för bara för att rädslan hade byggt upp så att minsta lilla kunde bli droppen som fick bägaren att rinna över, eller kanske hästen att fara i luften.

Jag har hittat en instruktör. Tyckte väl de första gångerna att det kändes lite fånigt basic och för lätt för att hjälpa på vårt problem. Men det tog väl två gånger kanske innan jag märkte stor skillnad. Inte på något enskilt problem utan på hela hästen. Vi kämpar på, men jag trodde faktiskt att det var hopplöst och att jag skulle bli tvungen att sälja. Att hästen inte passade mig och framförallt inte skulle gå att få trygg. Men på så här kort tid, med så bra resultat så kommer vi att klara det!

Men exakt vad vi gjort är det ingen idé att försöka beskriva. Utan instruktör hade jag aldrig klarat det på egen hand. Det behövs någon som ser på mig och på hästen utifrån och coachar oss från där vi är. Sen är din häst inte identisk med min och jag är inte identisk med dig, så vi behöver nog våra alldeles egna metoder att nå fram dit vi vill vara.
Men det kanske är bra att hålla sig på marken ett tag. Och att leta efter en bra instruktör som kan hjälpa (bra = någon som passar dig).

examynia
0

#1 ja jag har ju försökt själv som du säger.. å då funkar de ju sm sagt efter ett tag om man då tar tex bommarna.. men som sagt dagen efter är de samma sak igen.. vet inte hur långt tid de "ska" ta innan en häst normalt lugnar sig eller hur man ska säga de..

#2 jadu svårt att säga hur svansen är då jag sitter på honom, men jag kan inte se något annorlunda när man leder honm å han hoppar till osv.. å när jag flyger av så stannar han tittar på mig å så lunkar han några steg ås täller sig å betar.. så han blir ju inte rädd å skenar efter att jag har flugit av heller:S men har aldrig sett eller märkt att han har svansen mellan benen.

#3jo jag har ju börjat rida för instruktör har bara ridit 3 gånger änsålänge då de kostar för mycket .. kan kanske bara rida en gång var annan eller var tredje månad:( å då försöker jag ju självkalrt göra de övningar ensam som man gått igenom med henne.. men de funkar inte alls:S jag har aldrig ridit för instruktörer osv innan så  är väl kanske attjag itne klarar de utan stödet från marken som instruktören ger jag ve tinte..

just nu känns allt bara så hopplöst då man inte har penagrna heller som kan betala för instruktörer osv.. jag är liksom helt ensam. å harman då tappat stinget så funkar ingenting.. för han känner direkt om man är nere arg sur osv.. då går de itne alls..

LinaN
0

#4 det beror helt och hållet på hästen och så snart hästen börjar spänna sig eller känna obehag så ska man gå ifrån det otäcka. Även om det är en bom. Man ska alltså inte tvinga fram hästen eller lirka. Enklast i den situationen är att ta ut en instruktör eller be någon filma dig och hästen så du SER när hästen börjar spänna sig och du kanske puschar hästen över "trösklar" som du inte ens är medveten om.

Jag tror inte detta är ett problem du löser från hästryggen, utan detta måste du lösa från marken.

Bristande ledarskap, otydligt, osäkerhet hos hästen osv är tyvärr stora bekymmer. Jag har också haft problem med ledarskapet, Harry tyckte inte jag vart tillräckligt tydlig, och då tog han över. När jag hittade verkltygen så fick ajg tillbaka den respekten.

var bor du nånstans?

examynia
0

ja de är möjligt att de är så å ibland känns de verkligen som att han inte förstår vad jag menar..

jag hade ju velat ta hjälp av nån men har ju ingen att ta hjälp av:( men du menar att om jag hittar ledarskapet så skulle han sluta vara rädd å hoppa åt sidan eller?

bor i oskarshamn i småland..

LinaN
0

#6 inte att han slutar, men att det kanske blir bättre

examynia
0

ja de hade ju varit guld värt de om de bara hade blivit liiiiiite bättre så hade jag varit glad

Brollan1
0

Ett snabbt tips om bommarna. Släng ut dom i hagen så får han hålla på med dom så länge han ids, placera dom runt maten så han måste ta itu med problemet. Allt som du kan placera i hagen åt han lägger du ut där så han har hela dagarna på sig att undersöka dom. Häng lite sopsäckar i träden speciellt runt maten som fladdrar i vinden. Se till att han måste ta tag i sina fobier och enklast är om han får göra det själv medan du läker din kropp.

Nästa steg är det "LinaN" är inne på, dvs ta kontroll över eran flock så att din häst slipper gå omkring och oroa sig över eran säkerhet. För att börja med det så måste du få en självinsikt om vad som är fel och jag är ochså inne på att du inte är ledare utan hästen har tagit på sig den rollen.

" KnutKrut " har ju startat en ny resa med sin häst och har väl gått igenom en del av det du nämner så sök i dessa trådar, även om du inte hittar lösningen där så är dom rätt informativa och underhållande…. ;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

examynia
0

#9 smart.. =) tack.. ska se vad hagkompisen säger är ju tyvärr inte ensam i hagen men de ska jag försöka med:D

jag knner mig ändå som ledare för på marken så gör hanju som jag säger… eller hur man nu ska uttrycka de.. men som sagt k an ju vara så att ju fler gånger jag flyger av ju mer "tillbakadragen" blir jag om ni förstår.. så de är ju inte omöjligt att de kanvara så..

LinaN
0

#10 om du slänger ut sakerna i hagen så lägg fram det för hästägaren att det är i allas intresse att din häst blir tryggare, så du dels slipper slå dig eller i värsta fall slår ihjäl dig när ni är ute.

Är den andra hästen din häst så släng ut prylarna för bövelen ;)

Tycker faktiskt att Brollan hade en väldigt bra idé där, låt honom ta tag i sakerna själv. Och lägg bommarna på strategiska ställen såsom vid mat och vatten, för förr eller senare blir han så hungrig eller törstig att han börjar ta itu med det. :)

Håll oss uppdaterade!

Om du blir mer tillbakadragen vid ridningen så är det en ond cirkel, bryt den! På vilket sätt du nu kan!

Hästar tycker inte om att vara otrygga, men det finns många hästar som aldrig lärt sig vara trygga, varken i sig själva eller med sin människa. Så det här problemet är du tack o lov inte ensam om, men jag tror inte att lösningen är att tvinga honom, för då kommer han bara bli en tickande bomb helt enkelt. Förr eller senare går han i luften på riktigt.

Får han kraftfoder? isf kan det vara en idé att ta bort det för det kan göra att han tippar över att han har förmycket raketbränsle i kroppen som gör att han överreagerar.

Får han havre-produkter? antingen ren havre eller havre i pellets osv? Det kan vara boven också, ta detta med en nypa salt för detta är inte något jag kan hänvisa till forskning på men havre kan innehålla ämnen som inte bara gör hästarna pigga utan även som kan ge vissa "hallucinationer" eller vad man ska säga. Jag minns inte vart jag läst eller hört detta. Däremot vet jag att på vete finns det en svamp som kallas mjöldryga som kan leda till hallucinationer och i värsta fall död (hos människor iaf, vet inte hur det är med hästar.) så steget från en vete-svamp med sådana egenskaper till nått liknande hos havren skulle inte vara helt omöjligt i min värld iaf.

Samt ska man inte glömma att hästar kan vara olika känsliga mot saker/foder.

Brollan1
0

Hästar som bara går exemplariskt tillsammans med andra hästar är lydiga men inte trygga tillsammans med sin ryttare. Det är skillnaden mellan att vara flockledare och en del av flocken. När du är flockledare så söker hästen trygghet och svar hos dig i stället för att bara reagera på saker. Någon klok hästperson skrev "din häst är lika modig som du är" och det stämmer på dom flesta hästar, som tar ryttarens självsäkerhet och lägger den till sin egen och agerar därefter. Men då måste ryttaren göra sig förstådd hos hästen ochså.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

examynia
0

#11 tack jag ska verkligen försöka att få till detta. jag skaffade ju ett smhn nät itll boxen nyligen som jag la in å skulle testa om han åt ur å när han kom in blev hanju skitskraj å frustade å gick bara runt i boxen men när han insåg att de var hö dä ri så gick han ju fram å började att äta. så jag ska verkligen prata med den andra tjejen om detta. grejen är att vi har ju inga riktiga bommar utan de är bara långa tunna stammar som jag tagit från hagen innan så lägga ut dom sen blir nog egentligen inga problem.. å han var inte rädd för dom när dom låg i hagen innan jag tog dom därifrån men när dom ligger i paddocken å man ska träna med dom är dom ju farligt:S förstår inte de där..

nä kraftfoder får han ingenting utom minderaler å ytterstlite betfor för att blöta upp lite..

#12 vet inte om de kan avr alite otrygghet med flocken åxå kanske för de är bara han å en häst till=(. jag hade ju velat ha större flock tror att dom kan bli tryggare då? å han är van vid större tror jag..

jo de förstår jag å jag har allltid varit ledare förut å inte brytt mig om dom hoppat åt sidan osv osv.. tills jag mötte denna hästen han kastade av mig första gpngen jag red på hemmaplan.. eller inte kastade men hoppade så kraftigt åt sidan så jag flög av å lanade på svanskotan så har fortfarande problem med den..å sen har de bara blivt fler  fler gånger å nu sista gången var ju hemsk med spricka i ett revben.. så de är klart man blir reserverad:( å jag vill ju inte bli de vill juinte bli ridrädd på min egen häst liksom.. så vill ju verkligen försöka få koll på detta..

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 det är ditt ansvar att inte utsätta er för situationer som DU inte kan klara av. För varje gång du faller av pga att han hoppar till så stärker du hans rädsla att han Dels blir rädd för något och att du sen "överger" och lämnar honom (iom att du faller av och er kontakt bryts) så blir det dubbelt upp, för den lilla tryggheten han har i att du sitter på försvinner.

så håll er direkt hemmavid nu ett tag tills du börjar bli trygg och sen får du inte glömma att du har ett antal ansvar för dig själv och din häst som om du inte upprätthåller dem så kommer det påverka er relation.

Punkten om att ha "independant seat" dvs oberoende säte är där du måste bli bättre i första hand, att kunna vara följsam och sitta kvar även din häst slänger sig, skyggar, hoppar till och har sig.

Och innan du kan ge den kontinuiteten att du inte försvinner, så kommer din häst ha svårt att inte agera som ett bytesdjur och försöka fly så fort nått är läskigt.

examynia
0

de spelar ingen roll om vi är hemma.. en anann tjej som red honom ibland flög av på stallplanen å jag har flugit av flera gånger å båda paddockarna:S så vet inte var jag ska hålla till då i såfall:S

men som sagt jag förstår ju vad du menar osv.. men soms agt de är svårt när man väl är i den situatuonen.. jag flyger ju självklart inte av varjegång han hoppar men går de  högre fart å han gör de så har jag inte en chans:S

KnutKrut
0

Mitt råd är att du håller dig på marken, iallafall tills det känns säkert. Träna din häst över bommarna i paddocken i lina. Då kan du ju inte åka av iallafall.

Jag körde 7 games med Knutte, speciellt circle game i olika varianter. Mycket varv och tempobyten. I början gick det inte bra alls. Knut förstod inte vad jag menade, delvis för att han var så spänd att han inte ens tittade på mig och försökte förstå, men delvis för att han inte var så bra på hästspråk (hävdade min intruktör). Men efter att hon tog över och jag fick stå som åskådare så fattade både jag och Knut. I början protesterade han lite mot varvbyten och framförallt var han superrädd för allt jag gjorde. Jag var jättefarlig och instruktören var ännu värre. Vi tränade på små steg. Bad jag om trav så räckte det om han bröt över till trav, bad jag om ett steg bakåt så räckte det med ett steg med en hov. Annars fladdrade han iväg, ville fly undan och blicken var stel och släckt.
Sen dröjde det inte länge innan jag kunde promenera honom i lös lina. Ridningen med Knut hade nämligen varit obehaglig för han bara taktade framåt, stel och blind. Jag försökte "göra något" på ridturerna, ställa honom, öva tempobyten osv. Det går jättebra - om man har en häst som lyssnar. Han man en häst som stängt av och inte kommunicerar så har det ingen effekt alls. Promenaderna var nåt liknande. Han låg på framåt och hängde i linan, sprätte för stenar och annat livsfarligt och kunde få spel och rusa runt, runt på vägen i syfte att få fly hem i full galopp.
Efter mitt marktränande så gick vi lugna promenader. Knut slutade successivt att bli låst och bara vilja springa. Var det något som var läskigt så provade han att stanna istället. Kika lite på mig och fråga vad jag tyckte. Vi stod i och frö sig stilla mycket och länge på promenaderna, men han flippade inte ur.
Nu försöker vi att få med det där positiva upp på hästryggen också. Jag har ridit några jättetrevliga ridturer i naturen, någon ridtur där jag fått sitta av och en hel del enklare dressyr på volten där han behöver lyssna på mina fina signaler.

Och det går, åt rätt håll. Även om jag är hemskt otålig och tycker att det borde ha varit så här redan från början. Det hade det kanske kunnat vara om jag hade börjat från marken, men det gjorde jag inte. Tyckte att jag hade köpt en problemfri och välriden häst. Samtidigt har vi inte börjat träna från marken på allvar för än i våras och att på så kort tid ha nått såhär långt är ju suveränt! Nu är det kallt och vinter, hästen blir lite vinterpigg, marken är stenhård och jag bara fryser. Det blir nog inte så mycket till ridturer just nu utan vi håller oss på volten, förmodligen med mig på marken mestadels. Men när det blir vår, då kommer det att gå galant att rida i skogen i alla gångarter och utan att hästen blir rädd (för ofarliga struntsaker) och så tryggt och fint att jag inte heller behöver bli rädd.

Hoppas att du får ordning på din häst också. Men var rädd om dig! Det är viktigare att kunna rida säkert än att kunna rida NU.

LinaN
0

#16 härligt o läsa!

Rejält med kläder på dig, och ut i snön! ;) Det är bra för både kropp och hjärna för både dig och hästen! Bygger muskler och det fina är ju nu att om man har säg 20 cm snö så motsvarar 10 minuters trav i snön; ca 30-40 minuters trav på slätt underlag ;)

Så det är både kondis och styrketräning för hästen.

För två år sedan stod vi i ett stall där vi bara hade en paddock, den blev så igensnöad att vi inte kunde rida där ens om man försökte. Så det blev att rida ut istället i skogen där det bara vart bitvis drivor där snön verkligen öst in. Det blev många skritturer, och med ordentligt med kläder och lager på lager principen så slutade det ofta med att man fick knäppa upp jackan för att inte få värmeslag. Enda ställena man frös om vart näsa, tår och fingrar (jag använder nästan aldrig ridvantar) tårna fryser jag om oavsett om jag har 3 par raggsockar o kängor som är förstora så man inte förstör värmeisoleringen mellan sockorna.

KnutKrut
0

#17  Snö? Du menar det vita pudret uppe på den stenhårda, knöliga leran? Obestämd

examynia
0

#16 tack för att du delade din berättlse=) känns bra att itne bar amin häst är spn iallafall. men ska nog göra som dig å hålla mig på marken hela vintern å sen se hur de är till våren..=) tack

examynia
0

har iaf haft upep veterinär nu. .han är även specialist på tänder å kiropraktik så han har känt igenom hans rygg å kollat sadeln osv.. som läget är nu har han inga muskler så sadeln var ingen fara nu.. men när han bärjar få muskler igen sen så får vi se om jag kan vidga sadeln så att den passar ananrs får jag försöka hitta en annan som passar så vi får hoppas på de bästa..

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 ja, det kommer säkert mera! :) Här har vi fått över 20cm på 3 dar. ^^

Bild från igår, min medis och Harry i snögalopp. Ute på knögglig hag-mark.

Brollan1
0

Om man skall ramla av i något så är vatten och snö det bästa, så vänta inte till våren utan dra nytta av snön. Stora hagar med en halvmeter djup snö är perfekt, jobbigt för hästen så den blir lite avtrubbad och om du skulle åka av så är det i mjuk snö.

Sen skall du veta att allt du gör på backen tar du inte med dig upp i sadeln, på "besvärliga" hästar så måste du bevisa att du är pålitligt bestämd ledare även från sadeln lika som på marken. Så hur du än vänder på det så måste du upp i sadeln och fortsätta arbetet där så småningom men det underlättar om allt fungerar på backen först.

Det stora trubblet är att vi inte agerar likadant i sadeln som vi gör på backen. Ta dig en funderare på när det fungerar på backen hur och vad du gör och känner just i det ögonblicket, lägg det på minnet och ta med det upp i sadeln senare.

På tal om sadel så satsa på en säkrare sadel, tex westernsadeln.

Lycka till