Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: beteendepsykologi
Läst 809 ggr
mackvack
0

Stor skillnad! Vad tror ni?

Contessa var HELVILD i onsdags & torsdags - hon var spänd, bockade, sparkade och jag trodde jag skulle åka av X antal gånger. Min annars så jättesnälla ponny var helt plöstligt galen ;) Snön kom i onsdags så jag antog att det var det … 

Men hon har ju även stått i en liten hage tillsamans med Bellman med en egen liten lösdrift i och med raspen hon fick på benet och i den stora hagen har de jämnt stått i leran vilket inte är så optimalt vid rasp. I vilket fall, natten mellan torsdag och fredag så rymde 4 av 6 hästar. Tessan & Bellman stod i den lilla hagen och de andra två i den stora, de två sista var intagna i stallet då den ena fått en hovböld. Jag antog att de som var kvar i stora hagen fick lite seperationsångest då de inte varit utan sina mammor typ hela sitt liv haha, så de rymde och fick med sig Tessan & Bellman. Grannen ringde mig på onsdags morgonen och sa att mina hästar stod i deras trädgård … jahapp tänkte jag då ska man få jaga hästar såhär på morgonkvisten .. men när jag väl kom till stallet och öppnade grinden hörde hästarna det och kände väl på sig att de inte fick vara där ute, så alla 4 kom på en rad så det vara bara att stänga grinden efter de haha :)

I vilket fall, för att slippa att hästarna skulle härja runt i grannarnas trädgårdar igen så släppte jag tillbaka Tessan och Bellman i den stora hagen. De går ju på fri tillgång på hösilage, men det har varit rätt svårt att hålla det när de stått i den lilla hagen, de näten och det höet jag lagt ut har inte riktigt räckt. Men i den stora hagen så har de ju en hel bal att äta från. Dessutom har de två till kompisar och större ytor att röra sig på.

Nu till själva poängen, idag när jag red var hon som vanligt! :D Lugn, avslappnad och utan massa vildheter för sig! Hon frustade nöjt under hela passet och kändes bara underbar go igen! Underbart!

Så, vad tror ni? Berodde hennes "galenskaper" på vinterkänslor? Eller att hon var understimulerad i hagen? :) Jag skulle gissa på lite både och, men alltid roligt att höra vad andra tror!

LinaN
0

Många bäckar små säger jag…. :)

Natten på vift gav utlopp för energi, och att sen få tillräckligt med mat ute med den fria tillgången gör underverk för hästarna, samt att gå med de andra så hon har fler än Bellman och busa med.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mackvack
0

#1 - Haha ja, dock rymde de ju i förrgår så hon har ju sovit en natt ;) Men visst är det så, de har ju mest hängt inne i den lilla lösdriften utan något att göra … och när jag har kommit till stallet så har de alltid mött mig och vill följa med in och äta.

Idag mötte de mig också, men det kändes som om de var gladare. Och de var inte hungriga iaf, eller ja, hästar är väl alltid hungriga, men du fattar ;)

Men visst är det intressant! Att en sån liten grej gör så stor skillnad. Helt ärligt så var det väldigt coolt att verkligen få uppleva skillnaden så tydligt, en riktig AHA-upplevelse. Och alla som klagar på att de har spända och pigga hästar .. hmmf …