Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 4868 ggr
mackvack
0

Rasp?!

Är det någon här som har erfanheter utan rasp? Det som liknar mugg, fast på benen. 

Min prinsessa har fått det på sina vita fossingar bak, hon är varken varm, svullen eller halt - så änsålänge är det ingen fara. MEN vill ju bli av med skiten innan det blir värre. Har ställt henne i en torr hage nu, tvättar med lactacyd och smörjer med Helosan. (Tvättnigen & smörjningen tycker inte hon är det roligaste, men det måste ju göras…)

Är det någon som har något tips på vad man kan använda för att bli av med det effektivt? :) Det har blivit bättre, men man kan ju aldrig få för lite tips! ;)

LinaN
0

Grönsåpa och salisylsyrevaseline är det som fungerat absolut bäst för mina hästar som jag haft mugg/rasp på.

Blöter benen med ljummet vatten, gnor in en rejäl kladd med såpa (tänk ½-1dl) per ben. Låter sitta en 5 minuter innan jag spolar bort med ljummet vatten. Man kan även låta det sitta längre stund. Skölj noga. Torka benen så torra det går, smörj sen in ett rikligt lager med salicylsyrevaselinet (köps på apoteket) det ska täcka men behöver inte flyta ut överallt.

Fördelen med såpan är att den löser salicylsyrevaselinet så man får helt rena ben. Jag gjorde detta ungefär vartannan dag. Vaselinet stöter bort fukt men kan "suga" åt sig damm o skit men det ligger oftast på ytan, man får ha koll helt enkelt. :)

däremot om du eller hästen är allergiska mot acetylsalicylsyra (som finns i värktabletter som tex treo) så undvik denna salvan, då får du ta av andar huskurs-salvor.

Och det är en bra idé att göra som du gjort, ta tag i det innan det blir besvär av det. Vad är det för häst du har? tänkte om det kan vara så att din häst fått benskabb, det kan de få även om de går med hästar som är symptomfria. Samt att ibland kan det komma från ingenstans.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

mackvack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svar! Har läst om det vaselinet också, men tog det jag hade hemma tills jag hunnit köpa något nytt! ;) 

En Svensk Ridponny med vita bakfossingar. Hon fick ett sår på ena bakbenet och sen har det kommit där ur - när hon stått i leran förmodligen … Jag har ju dock inte haft vet. ute, utan satt "diagnosen" själv, då det stämmer in på allt det jag läst. Blir det inte bättre får jag ju såklart ta ut honom.

Kan ju passa på att fråga, har du motionerat som vanligt trots raspen / muggen? Tessan har ju inte varit påverkad på något sätt, men vill ju inte göra det värre ..

LinaN
0

#2 har hästen itne vart halt pga det så har jag motionerat. Jag är av den meningen att blodcirkulation är nyttigt och att man så långt som möjligt ska motionera en häst även vid skada/sjukdom för att bibehålla rörlighet, cirkulation och framförallt psyket på hästen så de inte blir nippriga.

Som nu när Harry vart halt pga att han hoppa över boxdörren, han fick gå ut i hagen som vanligt, men han vart skonad från ridning och arbete både löst och på lina. Däremot så promenerade vi med honom i ridhuset samt så försökte min medryttare lära honom apportera genom att använda sig av teniken som Zaphix beskrev i sin senaste artikel.

Nu är han hältfri men vi tar det lugnt, försöker hålla övningarna i skritt och sen får jag se under veckan när jag jobbar med honom om vi inte ska öka till trav också.

Sen får du ju titta på din hästs ben också, om hon får sår/sprickor i muggen när du motionerar så behövs det mer mjukgörande salva. Acetylsalicylsyrevaselinet är ju bra för det löserupp hårda skorpor/krustor, det mjukgör huden och det håller väta och smuts från huden på hästen.

Det är din hästs kropp som bestämmer vad du kan och bör göra. Kan du motionera som vanligt gör det, får hon ont, justera träningen. :) Undvik att sätta benskydd på henne, och linda, så det kanske betyder att du inte kan trava utan att hon slår sig, då är det skritt som gäller ett tag framöver. Samt att alla benskydd som vart i kontakt med muggen bör saneras för säkerhetsskull. Vissa säger att mugg är ett virus, andra säger att det är svamp, jag säger varför chansa så sanera med kokande vatten eller tvättmaskin på mer än 60 grader och med virkon S då har man iaf minskat risken för att återföra skiten till hästens ben när man fått bukt med det. sen om det hjälper, vet jag inte men det känns iaf bättre för mig när jag gjort en sanering av benskydden :D

mackvack
0

Yes! Så har jag tänkt också, har motionerat som vanligt - inte känt någon skillnad. Hon har nästan känts ovanligt fin, men det har nog inte med det att göra - bara att hon utvecklas ;) Nu ska hon dock få vila ett par dagar, för att vila hjärnan (och för att jag tror hon tappar tänder..). Hon är ju bara 3 :) Så jag får passa på att låta henne vila lite extra när jag har andra hästar att rida, annars blir det så svårt att låta henne vara hehe …

Men tror absolut att jag ska köpa sånt vaselin, så fort jag kommer in till apotek. Sålänge får Helosan funka ;) Var mycket bättre idag, mycket hade ramlat bort så det är ju positivt. Dock får jag inte pilla med fingrana där för henne, så när jag tvättar tar jag en hård borste och borstar där, för att få bort. Det tycker hon är helt okej .. ;)

mackvack
0

Och benskydd / lindor på bakbenen har hon aldrig haft! :)

LinaN
0

#4 att pilla kan göra mer ont än att man skrubbar med en borste, hur underligt det än låter ^^

mackvack
0

Haha, det kan säkert stämma,  men man kan ju tycka att det borde kännas "tryggare" för henne att jag rör henne en ett föremål ;)

mackvack
0

Okej, det här tär på oss! Hon HATAR när jag ska tvättaoch allt har blivit en jobbig process. Jag orkar inte bråka mer med henne, även fast jag märker att det blir bättre efter varje tvätt… Så, jag läste runt lite på nätet och hittade en tråd på buke om jag inte miBBS helt fel där en tjej hade gjort ett äppelcidervinäger omslag två gånger och sen varit väcka den där skiten. Tror ni det kan funka? och är det bra för hästens ben??! Hade isf tänkt göra så att jag tvätta r hennes ben ordentligt. Torkar de torra och gör sedan en vatten och äppelcidervinägers blandning (1 liter vatten + 1 msk vinäger) som jag sedan doppar bomull som jag lindar runt hennes ben, tar flexilinda runt och låter henne stå i torr box över natten med det på. Sköljer sedan av det, torkar torrt, låter vila en dag innan jag har på sånt vaselin utan att hålla på och tvätta och greja utan bara vaselin. Upprepa allt efter en vecka om så behövs… Tror ni det kan funka? Och ni får ursäkta att en del ord / meningar vart konstiga, var inte det lättaste att skriva från mobilen här… gick inte att gå tillbaka och ändra …

Brollan1
0

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

EwaAngantyr
0

Jag har fått bort mugg med prob-oil.  Supereffektivt!
Det räckte att behandla honom tre gånger.

LinaN
0

#8 utgå inte från att hon ska konstra och det ska var jobbigt, för då skriver du en självuppfyllande profetia.

Tränar ni NH i vanliga fall? Ha på grimman och ledrepet och så fort hon konstrar så sätt henne i arbete. Det kommer ta längre tid, men då har hon valet antingen springa/jobba eller stå still och gilla läget.

Att du tvättar och grejjar är extreme friendly game och backar du nu så kommer det bli problem i framtiden.

mackvack
0

Jag har haft min tjej i 2 månader nu, så våran relation är ju inte den starkaste ännu, vi har jobbat en hel del från marken med NH och då är hon helt oberörd med allt jag gör.

Men nu har det mesta släppt med det här! Jag gjorde helt enkelt så att jag fortsatte - lugnt, bestämt och metodiskt. Försökte hon flytta undan, "gå över mig", sa jag ifrån och flytta tillbaka henne, fortsatte sedan med tvättningen och berömde när hon väl stod på sin plats. Efter några gånger så stod hon där.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag gjorde annorlunda, men jag tror jag helt enkelt släppte den sinneststämmningen runt om och började om på ny kula och då kunde vi mötas halvvägs hon och jag.

Nu står hon på sin plats, sen att hon kanske lyfter lite på benet och så, det gör mig inte så mycket. Jag kan fortfarande tvätta och ignorerar när hon lyfter benet. Just för att jag inte vill göra så stor grej av det och det känns som att vi lika gärna kan mötas halvvägs. Vill hon lyfta på benet, så fine - så länge hon inte gör mer än lyfter så är det lugnt för mig.

Har föresten köpt grön såpa och salicylsyrevaselin och nu är nästan allt borta! Några tvättar till och sen lär allt vara väck :)

LinaN
0

#12 Skillnaden är nog som du säger att du släppte allt runtomkring och hade klart för dig hur du skulle göra och vara konsekvent i det du gjorde.

Att hon lyfter på benet nu är ju att det är obehagligt eller gör lite ont fortfarande. Och det är ok att lyfta på benet även om du kanske ska be henne att sätta ner det lugnt och fint och berömma när hon gör det.

Jag hade nog fortsatt med att tvätta med grönsåpan iaf vartannan dag i en vecka efter att allt är borta, dels för att bibehålla det fina arbete ni gjort det sista, samt att då har du stenkoll på om det kommer tillbaka eller inte.

mackvack
0

#13 - Jag tror detsamma :) 

Jag kommer fortsätta tvätta ett tag efter, idag kunde jag massera bort nästan alltihop med vaselinet och hon stod så snällt, visst ser hon lite surig ut men vilket fuxsto är inte surig när hon inte får som hon vill? ;) Skämt åsido, hon sköter sig i alla fall och då är jag nöjd!