Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 3521 ggr
velepa1986
0

PROBLEM - häst som rymmer

Vi har ett stort problem i stallet, nyaste inhyrningshästen är en riktig rymmare. Dom första 3 dagarna stod han i hagen och de va lugnt, sen började han kuta igenom hagen, in och ut hur han ville. Vi har lösdrift med fri tillgång på hö och vatten tre trådar med ström på, en del av hagen har trästaket och även dom har han tagit.. ingenting hjälper. Så han har stått i boxen i några dagar eftersom ägaren inte kan åka ut och plocka in honom själv.

Igår gjorde vi ett tappert försök, ägaren hade satt strömtrådar i hans grimma och runt om nosstycket som hängde ner som skulle ta i tråden när han försökte. Han fick en smäll, men bara en stund senare kutade han igenom och chansen att han skulle få en stöt är ju minimal i den hastigheten han kommer i.. Som att han skiter i de, han ska bara ut. Han har 3 snälla kompisar.

Hästen är en haflinger på ca 145-150 cm. Hästen rymde tydligen även i andra stallet men hon trodde de skulle bli bättre när de fanns fri tillgång på hö här..

Nu står han i boxen eftersom de inte går att ha honom ute. Desperat behov av hjälp.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

LinaN
0

jag har tyvärr inte så många ideer…

En sak skulle kunna vara att leda honom ett par varv i hagen så han ser och vet precis vart tråden är.

Det luriga är att han har troligtvis kommit på samma sak som min häst har gjort när det gäller att ta sig ur boxen, att en liten stunds obehag vägs upp av friheten man får direkt efteråt.

hur starkt är aggregatet?

Harn han täcke på sig?

Är han klippt?

går han genom staketet på ungefär samma ställe eller är det helt nya varje gång?

Att sätta eltråd i grimman är inte särskilt tillförlitligt, då är det bättre att sätta fast typ ståltråd som antenner. Vi har en shettis i stallet som vart rymmarexpert, men henne fick vi bukt med genom att sätta antenner på grimman, raka bringan och halsen på henne samt sätta upp extra tråd så hon hade 4 trådar i hagen. Samt att vi vid ett tillfälle kopplade ur alla andra hagar utom hennes så hon fick sig en sjujävla kyss. Det är inte det bästa sättet att göra det på, men det funkade.

Har han fattat att det finns mat i hagen? får han äta för de andra hästarna?

Varför gick han igenom staketet i förra stallet? När började han göra det?

Ett annat alternativ är att sätta upp en hage i hagen så han går själv men har kompisarna runtomkring så om han ska springa ner staketet så måste han göra det två gånger. O givetvis ska det ju då vara el på även hans lilla staket. och sen om det funkar att ha honom på en säg 5x5m hage, så kan man successivt öka tills han har en 20x20 hage och stannar han då så kan man prova att ta ner en del av hans egna hage så han kan gå med de andra om dagarna.

hur ser möjligheten ut att stänga in hästarna i lösdriften på natten?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

KnutKrut
0

Springer han igenom hagen var som helst eller är det någon speciell sträcka där det går att ränna igenom staketet? Om det inte är överallt så kanske det går att lägga in stockar, sly, bommar, pressenningar etc. för att göra det omöjligt för honom att få upp farten. Har han ingen fart så kommer han ju att känna strömmen och i värsta fall brukar man väl dra en tråd jordning också för att få ordentlig kräm i för t.ex. väldigt lurviga ponnys eller får?

velepa1986
0

#1 Hur menar du att man sätter antennerna då? Så han inte kan peta ut ögon eller göra sig eller andra illa.

Han är en ponny med päls, är ju lösdrift och då är de bäst att inte raka dom eftersom dom är ute dyngen runt året om.
De är olika ställen, han hade ett ställe men när jag förstärkte med en till bräda där bytte han och sprang igenom på andra ställen.. Och att förstärka hela hagen har jag varken tid eller pengar till att göra, är ju inte billigt att sätta brädor runt en hel hage.. Delen vid ligghallen har vi förstärkt men hela hagen är inte aktuellt nu.

Jag vet faktiskt inte när han började. Hon har knappt ägt hästen i ett åt och de lät som att han började i stallet han stod i innan han kom till oss och där stod han i 3 månader, de va ingen lösdrift och hon sa att han inte hade fri tillgång på hö och ingen kompis i hagen, här har han både och. 2 foderhäcker och hönät så nog får han mat.
Han stod på lösdrift innan.

Sandra

Besök gärna

LinaN
0

#3 man böjer yttersta änden så den är "rundad" och inte har nån vass kant. Ska se om jag kan ta en bild på det imorrn om hon har kvar grimman till lilla E. och de flesta ståltrådar viker sig rätt lätt. dessa som E hade på sig vart ca 10-15cm långa.

Raka honom bara precis framme på bringan och en rand eller triangel  upp till strupen, en så kallad islandsklippning. Så tråden kommer direkt intill huden istället för att pälsen isolerar mot strömmen. För det gör speciellt tjocka ponnypälsar eller kallblodspälsar, minns inte vilken kategori haflingerna tillhör.

Och den lilla rakningen motsvarar knappt 5% av hästens yta så det kommer han inte fara illa av även han går ute dygnet runt. Min vart helklippt (endast sadelläget och benen upp till framknä och has samt huvud lämnades oklippt) hela vintern förra året, trots regn, rusk och snö och vart inte ens snuvig. Han hade fri tillgång på foder ute. Så mitt tips är att du föreslår det för hästägaren att klippa lite på honom, det skadar inte och kan vara skillnad mellan att han stannar i hagen eller inte.

Zaphix
0

Rejäl ström och blöt häst?

Känns dock som att det borde ligga i ägarens intresse att sätta upp trästaket på dom mest rymningsutsatta ställena i hagen. Inget du som stallägare ska behöva stå för egentligen. Du hyr ut hagen som den är, fungerar det inte för någon hyresgäst så är det ju upp till den att fixa det om den vill ha hästen kvar där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#5 beror ju också på hur avtalet är skrivet.

Men som sagt, ligger ju i hästägarens intresse att dennes häst ska kunna gå ute och inte spärras in dygnet runt, även om det är lagligt enligt svensk djurskyddslag vinterhalvåret. :(

Brollan1
0

Det finns självhäftande metallfolie på biltema, då slipper du klippa hästen, fungerar även på täcken om man lindar den från utsidan till insidan. Dock kan hästarna gnugga bort tejpen så den måste hållas efter hela tiden.

Annars bett med antenner.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

velepa1986
0

#4 Skulle va intressant att se bild Glad

#5 Blöt häst? Ska hästenvara blöt hela tiden eller vad är tanken med de?Glad

Hästägaren verkar ha tappat hoppet, hon har lagt ut honom på annons men inte fått några svar än.

Sandra

Besök gärna

LinaN
0

#7 bra idé med metallfolien, men att sätta antenner till ett bett är i mnia ögon rena rama djurmisshandeln. Visst hästen kanske inte går på stängslet igen, men den smärtan i munnen lär ju sätta spår psykiskt när det kommer till bett….

#8 njah, tror det skulle räcka med blöt häst på framsidan av halsen och bringan och att man sen leder honom på staketet flera gånger om.

Måste fråga, heter haflingern Athon?

Zaphix
0

#8: Väta leder ström. :)

Min och Dackes blogg

velepa1986
0

#9 Hästen heter inte så.

Hört mycket dom senaste dagarna om att Haflinger ska vara en "jävlig" ras utan att trampa på någon tår. Kanske skitsnack, kanske sant..

Jag förstår att väta leder ström, men då ska man se till att han är blöt hela tiden också?

Sandra

Besök gärna

LinaN
0

#11 nej det blir svårt o hålla honom blöt likaväl som att det är värre än helraka honom iom att vätan kyler ner. Däremot hålla honom blöt vid ett tillfälle och leda honom på tråden i skritt, gång på gång.

Zaphix
0

#11: Näe, men rymmer han ofta så kan man ju blöta ned honom på framsidan en dag då det inte är så kallt och vänta in att han försöker rymma.

I mitt gamla stall fanns en haflinger som rymde ett par gånger, men inte så att det blev ett problem. Han var rätt spciell i övrigt, right brain och lättstressad.

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag skulle göra raka halsen (en smal strimma, islandsrakning), fläta pannluggen (lägg den gärna bakåt över nacken). Antenner på grimman är bra, är man rädd att hästen ska göra sig illa kan man börja vid de översta ringarna till nackstycket, gå upp till pannan, dra ner trådarna mellan ögonen och sedan fästa i nosgrimman (så sträm går igenom om den lägger emot huvudet), samt lite kortare spröt nere vid nosgrimman.

Ett tipps för att hästen inte likson ska komma igenom med halva halsen innan den kanske riktigt tar emot ens är att sätta upp eltråd (såndär orange tunn) mellan de vanliga elrepen.

Sedan kan det vara bra att slå på skor i fram för att leda strömen ner i marken bättre.

Kolla äver stängselaggregatet med, hur starkt är det? De mindre (vanligaste? till hästar) aggregaten ligger på 1-2 joule (finns lägre med), de starkare för nöt ligger på 4-5 (dock är många äldre aggregat starkare, mitt t.ex… hopplöst med stora beteshagar annars). Jag kan säga att skillnaden mellan dem är som dag och natt… De svagaste kan man hålla handen på om man vill, även om det är lite obehagligt ;) Vårat aggregat har (vilket numera dock inte får säljas) 8 Joule… Lite mer studs i det…

På vissa aggregat kan man dessutom ställa in hur ofta den ska skicka iväg pulsar.

Se dessutom till att ha många jordspett till aggregatet, en regel är ett spett per joule. Är det långt mellan hage och jordspett så flytta dem gärna närmre.

Aggregat är ju rätt dyra, så har du själv inget intresse av ett sådant så kanske hästägaren borde införskaffa ett sådant själv (framför allt en sådan med reglerbara pulsar), som denne helt enkelt får ta med sig/sälja om de flyttar.

Hakuna matata!