slowfeeding nät
Hej, tänkte höra med er om ni har koll på vart man kan köpa slowfeeding nät, helst inte allt för dyra.
men jag tänkte också kolla med er ang detta. min häst har inte fri tillgång till grovfoder, men när han är inne i boxen blir han rastlös och äter sitt egna bajs..och jag har inte tillgång att ordna halm, så min tanke var att köpa ett slowfeeding nät att hänga in i boxen som han kan stå och fiffla med.
är det dumt att göra eller vad tycker ni? :)
låter som en bra idé.
mitt tips är att faktiskt köpa det från caisas-shop även om man tycker det är dyrt. Mitt har hållt i över ett år nu och jag kan säga som så, min häst är inte försiktig!
Det billiga som finns på hööks har jag bara hört negativt om, att de går sönder jättefort och att det är slöseri med pengar.
Finns även klassiska runda hönät, men med smårutor, minns dock inte vilka det är som saluför dessa. Väninnan köpte två sådana nät till sin häst häromsistens… Och vart nöjd med dem iaf.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Kan rek Caisas webshop
Har köpt nät från märket Shires, en lokal travshop i min hemstad som har dom. Lär väl finnas webshopar som har dom också.
Har haft såna nät i två år, ett åts sönder efter ett tag, men nu har dom hållit utan att ens en maska har gått sönder sedan dess. Om det beror på att dte nätet var dåligt eller om min häst fått in en bättre teknik vet jag inte..
Kostar 89 kr för ett nät man får in 6-7 kg hösilage i och strax över 100-lappen för nät man får in minst 12 kg i.
låter ju super bra, tack för era svar!
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#5: Exakt. :)
#7 nu finns de i sverige iaf. Väninnan köpte två till sin häst. (efter att ho i ett år stått och sagt "Nej, jag tror inte på det där, min häst skulle få dåndimpen och aaaaaaldrig klara av att äta ur ett sånt" nu står hon o käkar ur sånt nät dagligen i sin sjukhage ;))
Däremot så vet jag inte vilka som saluför näten, vissa butiker som har shires-sortiment vet jag kan ta in dem.
#6: Jag har iaf rätt många såna och har köpt dom i Sverige, på en travbutik i Sundsvall. Vet inte vart de annars finns dock.
Att tänka på, en bekant till mig har en häst som fastnade med skon i ett sånt nät. Som tur var var de där och kunde skära loss henne.
De här kanske är nåt liknande?
#11: Japp, är såna jag har. Har av alla storlekarna och tycker dom är likvärdiga, det minsta känns dock mest hållbart.
#12 Kan du rekomendera dem? Jag funderar på att komplettera med ett sånt i mellanstorlek för att hänga i hagen.
Japp, det kan jag göra. :)
Där bakom är det mittersta nätet..
Tack för bilderna!
#10 fast hästar kan fastna med skor i alla sorters nät. Det beror ju på hur man hänger dem, och om man har en häst som gärna stampar eller skrapar på maten.
Själv behöver inte jag oroa mig för sådant ^^ Harry är oskodd :D
O sen ska man inte underskatta hästars förmåga att skada sig själva överlag. väninnans häst lyckades ju förra sommaren fastna med sitt täcke på ett sånt sätt att ett spänne rev upp hennes underliv. I vintras fastnade hon med näsborren i en krok för att hänga hönätet i och rev av halva näsborren. Och i somras trillade hästen ner från en 1m hög bergshäll, slog ryggen sned samt fick en spricka i hovbenet… Så det finns mkt de kan göra sig illa på och med.
Ja de kan fastna i alla nät
Tycker tanken är god men man bör tänka på risken så man hänger det väl.
Vilken riktig oturshäst hon verkar vara din vänninas häst. Men somliga hästar skadar sig på allt av ngn underlig anledning.
#18 jo, o det där vart bara en bråkdel av vad damen hon lyckats med. Hon har gått i hage totalt 1 månad under föregående 1½ år annars har det vart skada på skada på skada. Och kan säga som så, den hästen fungerar väldigt bra som förebyggande åtgärd för att man ska titta på halvblod faktiskt. ^^
Hon borde vara bra att ha om man vill besiktiga ett stall. Klara hon sig i en månad så är stallet säkert…. ;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#20 *ASG* ja! Så har ju inte jag tänkt på det ^^
Brukar säga till väninnan att "Det är iaf skönt att jag inte är ensam om att ha borderline och självskadebeteenden när man är i stallet!" Då blänger väninnan på mig och suckar ^^
brutet ben i ena bakbenet, fastnat med täcket i underlivet, kotledsinflammation bägge fram, överanstränging ena bakknät, slitit av halva näsborren, föll av "berget" i hagen, slog fel bäcken o rygg, spricka i hovbenet, trampa av sig skon och in med sko+söm i sulan, lagt sig fast i boxen, återkommande mugg med svullnad och hudsprickningar o lite allt möjligt, har säkert glömt mer än hälften… Men den hästen är fantastisk med vad hon lyckas med. Men det som är skönt är att hon alltid är glad och positiv även när hon haft som ondast, så det är inget fel på livsviljan iaf.
Östraby trading har näten hemma men jag antar att alla som har nåt från Shires kan ta in dem! De är ju billiga och väldigt bra!! 140:-
hööks har jätte bra nät det har min häst :D
#23 du är den första jag hört som sagt att deras småmaskiga är bra, alla andra som testat har de gått sönder för.

Nu för tiden så har hööks tagit in nät från caisas, iallefall i Växjö. Strolek litet har det varit då.
#23 Kan ju vara att du har ett från caisas då, men är det med gröna kanter är det hööks egna.
Carpe diem!
min har inga gröna kanter utan är vit med svart snöre för att knya, har haft den ett taf har inte gått sönder :) funkar galant för oss.
Kram