Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 804 ggr
KnutKrut
0

Balans i mjukt ledarskap

Nu känns det lite svårt igen. Knut är väldigt känslig och blir lätt stressad. Det har tagit mig lång tid att få honom att inte "stänga av" eller stresstugga. Mig tittar han på, undrar vad jag vill om han inte förstår, söker stöd om det är läskigt och liksom vågar. Men det krävs inte mycket för att han ska börja tveka på min pålitlighet. Andra människor, som han inte känner väl och som utstrålar pondus, gör honom stressad. Jättejobbigt när vi har instruktören hemma. Hon är mjuk och rar, men Knut bara tuggar och blir stel i kroppen. Han går dock fint och lyder, men han är spänd och tjafsig i munnen (oavsett om han har bett eller inte och han är noga kontrollerad av både tandläkare och ET och det finns inget fel i munnen på honom och han tuggar och tjafsar bara när han är stressad).

Både när jag rider och tränar i lina så är Knut uppmärksam och gör vad jag ber honom om. Inte alls arg, hotfull eller på annat sätt "dum". Men han är lite oförskämd. Inte mycket, men tillräckligt. När instruktören är hemma och ibland annars också kan han rycka i tygeln. Inte så hårt att han rycker tygeln ur handen på mig, men han knycker till just för att rycka i tygeln. Och ibland i lina gör han sådana där småsaker som inte är något stort, men samtidigt känns lite beräknande. Lite oförskämt.
Då kan man ju tycka att man ska möta oförskämdheter med ett fast och tydligt ledarskap, men där har jag problem. Fas 1 är inga problem och jag kan fasa upp till 2, men sen är det liksom tilt. Då låser sig Knut och blir rädd, stressad och vill springa eller tugga. Då är jag inte längre trygg och pålitlig. Så länge jag är mjuk, stillsam, ber om och talar lugnt och tyst till honom så är allt jättebra. Han svarar på små fina vinkar så jag behöver inte fasa upp egentligen, men när man är lugn och stillsam blir det dels ingen fart och dels så finns de där små oförskämdheterna, som ju är subtila testningar. Och med fart så flyttar han t.ex. inte undan snabbt. Han backar ett steg i taget, lugnt och slickar sig om läpparna. Vill jag öka farten känner han sig hotad och då vill han bara fly undan. Och skillnaden i backandet (eller annan form av flyttande eller stopp osv) är att jag har högre energi.

Jag tycker själv att det funkar ganska bra som det är. Vi har lyckats bygga ett förhållande baserat på förtroende och det är jag nöjd med. Han är inte alls samma häst som han var när jag köpte honom. Då var han lydig, men så stressad att hans kropp var som av betong och han vill inte titta på mig och vände bort huvudet om jag klappade honom. Nu kommer han till mig direkt om han ser mig, öron fram och lugn och avslappnad. Han gillar att gosa och älskar att bli klappad och borstad och lägger sitt huvud i min famn. Istället för att vilja dra iväg när han blir rädd så stannar han och söker stöd av mig. Framgång, tycker jag. Men det finns ju massor kvar att jobba med. Fast just nu tycker jag att balansen i ledarskapet är svår. Det känns som om jag tappar förtroende om jag blir mer bestämd samtidigt som jag tappar i ledarskap om jag tillåter att han t.ex. rycker i tyglarna. I nuläget håller jag bara fast tygeln och ignorerar. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Rider f.ö. med långa tyglar så han rycker inte för att jag är hård i handen.

LinaN
0

Friendly game.

EXTREME friendly game. Det bygger hans förtroende för dig. Presenningar, över under, runt, fladdra, slå på osv. Flaggor, hög musik, biltutningar, skramla med hinkar fyllda med sten. Ju värre saker du kan göra och han ger dig förtroende dess bättre går allt annat. :)

spänn upp saker mellan träd, och led honom emellan, skicka honom emellan, det blir både squeeze och friendly.

ju mer 7 games man leker och är konsekvent och tydlig dess bättre kommunikation kan man få och dess bättre blir relationen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Brollan1
0

Din häst säger att du inte är klar och tydlig i ditt språk till han. Hans personlighet kan vara av den typen att du får balansera lite mellan stor och liten i det du gör men ALLDRIG vara otydlig med vad du vill. Oavsett vad han tycker om det du vill så förstår han klara direktiv från dig, om han inte förstår det du vill så är fattas någon byggsten i hans utbildning som ligger före det du vill ha gjort eller så är du för otydlig.

Vi kan inte kräva att allt är perfekt när vi börjar med något nytt utan vi får ta det vi får i början sedan ökar vi på eftersom hästen börjar kunna detta bättre men oavsett kraven så måste vi vara tydliga i vårat agerande.

Hets och stress har ingenting med hästträning att göra, det är bara ett uttryck för våra dåliga kunskaper i ämnet. Vi anpassar oss efter vad hästen kan ta in och tar ett tydligt steg i taget som alltid bygger på föregående fullt inlärda steg.

""EXTREME friendly game" som " LinaN " skriver kan faktiskt innebära att överfalla din häst med att klia den överallt, vara som en påträngande klängapa för att verkligen visa att du menar allvar i erat förhållande. Vara riktigt påträngande så till den grad att han vill undvika dig för då uppnår du en sak genom att han viker undan för din vänliga men påträngande närhet. Han ger sig för dig pga för mycket snällhet/vänlighet och du visar att du är så envis och påträngande att du får han att vika undan pga av dig på ett vänligt sätt.

Gräv i öronen, klia över ögonen, i näsborrar, på nosrygg, under hakan, dra i svansen, klia i svansroten klia i skapet, massera ryggen, nyp och dra i i mankammen gräv överallt och överrumpla honom med handfast tydlig påträngande vänlighet. Viktigt att det är du som bestämmer att ni skall klias och var inte hård utan endast påträngande. Flytta runt han så att du kommer åt är en sak som du får gratis då du gör detta. Efter detta så brukar hästar vara helt annorlunda i attityden.

Var bara uppmärksam så du inte blir skallad eller trampad.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

LinaN
0

Och när du håller på med din extrema vänlighet, sluta inte förrän hästen står still i första hand, sen kräv mer, hästen ska börja slappna av när du gör det osv.

En annan sak som man ofta glömmer i pillandet är hästens mun. Kan du massera tandköttet? Kan du ta ut hästens tunga ur munnen o klappa honom på tungan? Utan att ruska på huvudet, tjåla och hålla på utan bara gilla läget och i slutändan slappna av, gäspa och tycka det är helt ok.

Brollan1
0

Det har hänt att jag har chockat hästar med detta, speciellt lite äldre hästar blir ibland förvånade över en liknande behandling. Minns speciellt en gång med en stor kille som var lite "standoff" som jag helt enkellt gick in och chockade i boxen på detta sätt i 15min, han blev alldrig likadan efteråt. Efteråt var han en riktigt trevlig och frammåt häst av den lilla chocken.;-)

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

KnutKrut
0

Men Knutte gillar klappande och kliande. I början tyckte han att jag var gräslig om jag försökte klappa och kela. Det som ut som om han tyckte att jag var hemskt motbjudande. Han stod still, men mer så som man kan stå om man blir tvångskramad av någon som luktar illa, men som man av olika anledningar inte får avvisa.

Nu kan jag klappa och klia som jag vill och om han inte är rastös eller hungrig eller det är nåt speciellt varför han inte kan slappna av, så ser man att han faktiskt njuter. Han står still, men kan ibland "peka" eller flytta på ett ben så att jag ska komma bättre åt där det kliar extra skönt. Inga problem med svans, ansikte, skap, tandkött osv. Han reagerar inte speciellt på typ sprayflaskor eller liknande heller, vilket han verkligen gjorde i början. Jag brukar visa flaskan, spraya lite i luften om det är tryckspray för den är han mest skeptisk mot. Sedan klappar jag där jag ska spraya och sen är det ok.

Men läskiga saker kan vi ju behöva träna på. Det har hittills gett fantastiskt bra resultat. Men det är svårt att hitta på, tycker jag. Vi har tränat pressenningar hemmavid och det har gått från superläskigt-jag-vågar-inte-ens-titta till att jag kan rida över utan att han bryr sig alls. Tycker att det är svårt att dels komma på VAD vi ska göra och dels svårt att finna tid, plats och utrustning att tillverka en massa saker som skall användas. Skulle t.ex. vilja ha nån gång att gå igenom med höga sidor eller någon squeeze där sikten är dålig framåt. Sen tränar vi nog en del saker när vi är ute i skog och mark utan att jag tänker på det i dem termerna. Och ute har jag en tendens att bara traska framåt.

LinaN
0

#5 bygg av presenningar, har du hinderstöd o bommar använd dem och häng presenningar eller lakan eller vad du nu kan komma på.

Squeeze är ju en form av extrem friendlygame.

Var det inte Knut som tyckte illa om att bli borstad? det är ett friendly game också. Med alla möjliga borstar, ta en plastpåse/höpåse och använd som "borste" kan du rykta honom med en kvast? Eller med en prasslig regnjacka eller med skramliga plåtburkar osv?

KnutKrut
0

#6  Nej, Knutte gillar att bli borstad. Det var förr som han inte gillade att bli klappad eller kramad. Det gillar han nu. Så att ta på eller lägga saker, skynken etc. på honom är inga problem alls.

Hinderstöd har jag dessvärre inte. Har inte mycket i prylväg för jag äger än så länge ingen paddock eller ridbana. Vi har en grusad volt som funkar att rida eller träna NH på, men den är inte så stor och saknar staket.
Hemmagjorda bommar finns, men som sagt inga hinderstöd och inget staket som jag kunnat hänga t.ex. täcken på för att skapa en gång med sidor.
Lastpall har vi att kliva upp på, men den är tung och inte stabil så den går inte heller att använda att ställa på högkant.

LinaN
1

Rep, presenningar och 4 träd som står tillräckligt nära varandra i skogen :)

Mossberg
0

Ursäkta om jag läger mig i, men en fråga: när ni är extremt närgångna eller påträngande och hästen flyttar undan eller rycker bort huvudet eller vad det kan vara, hur tänker ni då?

Hålla kvar/fast handen till hästen accepterar och slappnar av eller ta bort handen och ta det mer försiktigt och närma sig mer långsamt och öka tolleransen på det viset? Obestämd

LinaN
1

¤9 om jag är påig, säg med en plastpåse och hästen försöker gå undan, då tillåter jag hästen att gå i sidledes eller på cirkel runt mig tills han står stilla, när hästen står stilla slutar jag göra det jobbiga.