Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1956 ggr
LL.Wilma
0

Grisig häst!!

Funderar på en sak vilket blir ett problem hemma, nån kanske har tips.. Hemma går ett nordsvenskt sto 2 år (väldigt dominant) samt ett shettissto på 3 år.

Mitt nordsvenska sto har under sommaren alltid kissat i gräset precis där de ska äta, har säkerligen något med hennes dominans att göra..

Nu har vi fått iordning vindskyddet inför vintern och fyllt det med spån.
Är det blaskigt och regnigt har jag även hängt hönäten därinne för att de ska torka upp i päls och hovar emellanåt.

Nordsvensken grisar runt otroligt mycket därinne, hon går upp från hagen och in dit för att kissa och bajsa.. Hon tror alltså att jag byggt en toalett till dom =/
Jag får ta ut ALLT spånet varje dag.. inte bara ekonomiskt tråkigt utan också kämpigt och tungt.

Problemet är att de även sover därinne.. och de står väldigt ofta därinne och bara softar.
Förstår ju själv att det inte kan vara helt nyttigt för dom att stå i kiss och bajs hela dagen.
Man drar sig för att klia dom också då de har kiss över hela sig och allt luktar ammoniak.

Jag har nu försökt med att tömma ut allt spån för att de kanske ska tycka att det är obehagligt att kissa på betongen och ändra en kommande vana, men än så länge så är det inget som hindrar…

Vad ska man göra?
Kan man pott-träna en häst? Ne, men allvarligt.. det känns inte kul längre!!

LinaN
0

Finns en kvinna som tränade sin vallack till att kissa och bajsa i hink. Var en artikel om det för några år sedan i tidningen hästfocus tror jag.

Harry är tråkig han också, han håller sig gärna tills han kommer in på boxen och sen ställer han sig och kissar där istället för ute. Vilket innebär en del utmockande av kiss.

Hur tjockt lägger du ut spånet i lösdriften?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LL.Wilma
0

Hink vore ju inte helt fel ;)

I början la jag ut strax över nån dm med spån, det var jättefint i en vecka sedan spårade det ur.. nu har jag som sagt inget.
Testar olika varianter…

LinaN
0

#2 har du siktat på att ha spånbädd eller vad för variant har du varit ute efter?

Till min har jag ca 20-25cm spånlager, som är varieriande skitigt, från helt nytt till sånt som börjat bli brunt. Men jag gräver ut precis kissfläckarna, och sen fyller jag på med sånt som är mindre smutsigt i kissgroparna, så jag har liksom en följd.

Jag lägger inte helt rent spån på de ställena där hästen kissar utan tar sånt som för rent för att slänga ut.

Nackdelen med spån i en lösdrift är också att det kan suga åt sig fukt ur luften och bli blött på det viset, så det är kanske inte bara kissandet som är problemet.

Skiten måste man ju mocka ut varje dag ändå när man har lösdrift, speciellt om man har en häst som grisar.

LL.Wilma
0

Jo, jag har ju siktat på att ha spån som grund och sedan eventuellt halm när det kallare.

Grejen är att det är inte speciella ställen där hon kissar utan hon gör det överallt, sedan har hon inte vett att stå still utan går 1000 varv runt,, på kort tid så har hon sprungit runt och vevat ihop rubbet.. jag har försökt med varianten att fylla på med halvskitit spån men det finns helt enkelt inget jag vill lägga tillbaka…

Mocka är jag ju medveten om att jag måste göra, jag sprang runt med skottkärra i hagen i somras också för att hålla så rent som möjligt pga parasiter mm..

Tanken har slagit mig om det är ett klassiskt 2-årsfenomen som växer bort, pga könsmognad etc

Caf_Roy
0

Vad händer om du lägger ut hö i ligghallen? Grisar hon ner den också?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

LL.Wilma
0

Jajemen =) Har testat det med…

LinaN
1

Jag skulle nog sett till att strö upp mera än bara en dm speciellt med tanke på att din nordis är just nordis, som väger lite mera och då behöver de mer strö o ligga på. helt bart golv är ju itne bra för hästarna heller att ligga på med tanke på markkyla osv.

Det är bara att slå ur sig idén om att spånet ska se nytt ut, utan behålla så mycket som möjligt, och ta ut det som är genomvått. Dvs mocka fläckvis om det är det som krävs. Sen fylla på med rent uppifrån helt enkelt. Så man har ett rent o frsächt tunnt lager ovanpå.

Grisiga hästar är ett elände. saknar mitt travarsto jag hade för några år sedan, hon sket på samma ställe och kissade precis bredvid samma bajshög…. men sen vart hon 20 år också… Vet inte om det kommer med åldern.

LL.Wilma
1

Haha måste vara åldern.. min gamla travar-valack var samma (åsså 20 år).. Kissade på samma ställe och bajsade i en hög så det var ett enda tag som behövdes med skyffeln =) Det var LYX!

Jag var iväg och köpte mängder av torv + spån idag och gjorde en liten mix med det mesta torvet i botten, blandade även ut allt med lite hö som de kunde plocka av..
Hon kissade ett par gånger och bajsade 4 ggr på mindre än 2 timmar =/ Men rullade sig typ lika ofta och såg så lycklig ut som en häst möjligen kan för sin nya toalett..
Får se nu hur det ser ut imorgon….

[Rakach]
0

Vår stora häst är hopplös med att grisa ner och trampa runt i det och det har blivit värre sen vi byggde om till lösdrift. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det, mina ideér har inte fungerat. Men när vi hade boxar så kissade hon alltid så fort man tog in dom från hagen och då stod jag redo med en hink, det fungerade tokigt nog bra och sparade både strö och arbete.
Men det är tyvärr svårare att stå och passa med en hink i lösdriften flera gånger om dagen ;)

LinaN
0

#8 du ger din häst mat i SMHN eller hur? tänk då också på att magen fungerar som den ska och att det som gått in måste komma ut ;)

Jag märkte stor skillnad nu i veckan som gick mellan när min häst stod utan fri tillgång i hagen, till att han har fri tillgång i hagen också. Det vart mer skit i boxen när han bara fick mat inne, nu när han får mat ute också så skiter han mer utomhus än inomhus.

minns inte hurlång tid det tar från att 1kg hö blir ätit till att samma kg hö kommer ut i bakändan…

Sen en sak jag funderade på, TS och #9 Rakach, har ni någonstans i hagen som är bra att kissa på? nånstans där det inte skvätter upp på benen? Att kissa i lera gör ju att det skvätter upp urin på frambenen, och att kissa på hårt packad grus osv….

Så min fundering är nästan att testa att lägga ut en blandning av lite spån och tex träflis (sånt man lägger i rabatten) på ett någorlunda torrt ställe och se om hästen kissar där istället. För om hästen inte har valmöjligheter att kissa ute, så kommer h*n ju kissa inne. Punkt. :)

Ketang
0

När vi haft våra hästar på lösdrift har vi ibland stängt in för att dom inte ska stå inne så mycket. Säg att man kanske stänger 4timmar/dag så kanske hon gör vad hon ska ute den tiden och det blir liiite mindre att mocka i så fall.

LL.Wilma
0

Det har gått några dagar nu..

Måste säga att många högar har kommit längs med sidorna (iallafall över hälten av alla bollar) vilket är ett tecken på att de faktiskt "tänker" efter lite om att hålla det rent där de står och äter.

Lade in en hel del torv istället som grund, det ligger mer still och tar hand om lukten bättre. Sedan har jag toppat med spån.
Lägger in lite hö på toppen som #5 tipsade om.. allt är värt att testa.
#10 tack för alla ideér =)

LinaN
0

Ett annat knep är också att kalka med vanligt släckt (tror ajg det ska vara) kalk som är ogiftigt, det neutraliserar ammoniaken som luktar.

LL.Wilma
0

#13 Ska kollas upp! Tack! =)

Zahara
0

hade med ett skydd mina kunde gå in i, de gick gladeligen in där och bajsade och kissa och sen kurade de utanför…. man slapp iallafall mocka hagen!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LL.Wilma
0

#15 Jo har försökt se positivt med det jag åsså.. Man slipper stå i regnet och mocka då all dyngan ligger under tak =)