Vänder sig bort
Har länge funderat på vad det betyder när han gör så, och har kommit fram till egna anledningar också. Men i longering och arbete från marken överlag när jag kallar in honom vänder han sig in mot mig och vänder sedan bort huvudet tills jag tar kontakt med honom på något sätt, måste inte vara att jag går på honom utan att jag säger något eller bjuder in honom. Personligen tycker jag detta verkar vara som ett tecken på respekt men vill gärna ha svar så jag kan sluta grubbla på detta (:
(Hoppas jag valde rätt grupp!)
Att han inte tittar på dig och tittar iväg på annat är ett kvitto att din häst inte tyckr du är intressant och att han hellre är någon annanstans. Att vända bort huvudet är ett tecken på att hästen ignorerar eller nonchalerar dig.
Varför?
Bristande respekt, du är inte en tillräckligt intressant eller rättvis ledare osv, finns många anledningar.
Men summan av kardemumman är för att rätta till det så måste du bli intressantare, tydligare och bättre ledare som din häst vill vara hos :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Att han går in med bogen mot dig och tänker flytta på dig, det är i alla fall vad min häst har i planeringen när han går in mot mig så. Numera gör ahn inte så dock.
Nu skall jag vara lite tvärs imot, om hästen gör det han skall utan att protestera men vänder bort huvudet så är det INTE respektlöshet utan snarare för mycket respekt för dig. Sånt händer när hästen inte är riktigt säker på att den gjort rätt och är beredd att dra iväg om det skulle visa sig att du är missnöjd.
Stämmer detta så måste du tona ner dig, du är för stor gentemot hästen och han har svårt att ta imot så mycket utan att bli försiktig mot dig. Hästar och hundar gör samma sak här, dom tittar inte direkt på en för att inte utmana om dom är respektfulla på gränsen till rädda.
Om han inte gör som du vill så stämmer det som tidigare skrivits i tråden.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#2 Att han går in är bara något jag lärt honom, när jag longerar honom vill jag ha honom vänd mot mig innan han ska stanna :)
Tack för svaren!
Du kan testa detta enkelt,kalla in han och sätt dig på huk och se vad som händer.Tar han ögonkontakt då så vet du varför.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#4: Alltså inte bara går in menar jag, utan med huvudet bortvänt och bogen mot dig.
Gå in har jag ju lärt min med, vill dock att han har huvudet mot mig.
#6 Jo men det gör honom, det är först när han kommit in och stannat som han vänder bort huvudet :-)